סגור

תרבות אונס בחדר ההלבשה: ההצלחות במגרש של נבחרת איסלנד לא יכסו על הפשעים

האיסלנדים גילו שהבנים המובחרים של המדינה טיפחו חדר הלבשה ספוג בתרבות אונס מזעזעת. הנבחרת שהיתה מקור לגאווה לאומית אדירה הפכה לנכס תדמיתי רעיל במיוחד, ייתכן שזו מכה שאי אפשר יהיה להשתקם ממנה

איסלנד היתה הסיפור הטוב והאופטימי של יורו 2016 ומונדיאל 2018. מדינה של פחות מ-370 אלף איש שלחה חבורה של לוחמים ויקינגים מגובשים שהצליחו להפתיע חלק מאימפריות הכדורגל הגדולות בעולם.


אוהדים ברחבי העולם חיקו את האוהדים האיסלנדים ו"מחיאת הכף הויקינגית" שלהם, והערך של השחקן האיסלנדי הגיע לשיאים שמעולם לא נראו בעבר. ואולם, את משחק הבית האחרון המשמעותי שלהם במוקדמות המונדיאל ערכה הנבחרת מול 1,690 אוהדים בלבד - הכי מעט מאז סוף שנות התשעים.

2 צפייה בגלריה
צילום מסך מיוטיוב של הקפטן המואשם באונס ארון גונארסון
צילום מסך מיוטיוב של הקפטן המואשם באונס ארון גונארסון
צילום מסך מיוטיוב של הקפטן המואשם באונס ארון גונארסון
(ללא קרדיט)

זה קרה אחרי שהאיסלנדים גילו שהבנים המובחרים של המדינה טיפחו חדר הלבשה ספוג בתרבות אונס מזעזעת. הנבחרת שהיתה מקור לגאווה לאומית אדירה הפכה לנכס תדמיתי רעיל במיוחד. ולא בטוח שתדמית הכדורגל האיסלנדי תתאושש מזה.
מה קרה?
בסוף אוגוסט נשיא התאחדות הכדורגל האיסלנדי (KSI), גונדי ברגסון, התפטר ואחריו עזבו את תפקידם בארגון 15 חברי הנהלה. הסיבה לכך היתה חשיפה של שורה של תקיפות מיניות שהתבצעו על ידי שחקני הנבחרת ול-KSI "לא היה מושג לגביהן".
נראה שהאירוע המתגלגל התחיל ב-16 ביולי 2021, אז "שחקן פרמיירליג בן 31" נעצר בחשד ל"תקיפות מיניות של ילד.ה". הוא שוחרר בערבות על ידי משטרת אזור מנצ'סטר ושמו לא פורסם. ואולם מספר ימים לאחר מכן, אברטון הודיעה כי "השעתה שחקן הקבוצה הראשונה בהקשר של חקירה משטרתית" מבלי לאשר אם זה אותו שחקן פרמיירליג בן 31 שנעצר. יום אחרי התקשורת האיסלנדית דיווחה שהשחקן המדובר הוא גילפי סיגורדסון, הכוכב הגדול של הנבחרת האיסלנדית המפתיעה. אבל, כאמור, זו היתה רק ההתחלה.
מספר שבועות לאחר החשיפה המטרידה, תורהילדור גידה ארנאסדוטיר, אישה איסלנדית בת 25, ישבה מול מצלמות הטלוויזיה וחשפה שבספטמבר 2017 היא הותקפה, נאנסה ונפצעה על ידי שחקן נבחרת איסלנד. היא חשפה גם שהוגשו תלונות למשטרה ואביה דיבר עם גונדי ברגסון, יו"ר ה-KSI. לפי ארנאסדוטיר, השחקן הודה במעשיו, התנצל ושילם פיצוי - אבל רק אחרי שבהתאחדות לכדורגל האיסלנדית ניסו להשתיק אותה ולהעלים את המקרה. היא סירבה לחתום על סעיף שתיקה בהסכם תשלום פיצויים.
השחקן המדובר אישר שהגיע לפשרה מחוץ לבית המשפט עם ארנאסדוטיר אבל הכחיש שהטריד או תקף אותה. מדובר בקולביין סיגתורסון, חלוץ הנבחרת וחלוץ אייאקס לשעבר וכיום חלוץ בליגה השבדית.
ברגסון הכחיש שידע על המקרה אבל אביה של ארנאסדוטיר חשף שיחת אי-מייל בינו לבין נשיא איסלנד, שהוא סיפר שדיבר עם ברגסון על העניין. ברגסון התפטר מספר ימים לאחר מכן. ואז כל ההנהלת ההתאחדות התפטרה. "אנחנו, כקהילה, צריכים להיות טובים יותר ולתמוך בקורבנות של אלימות מינית" נמסר מהמתפטרים.
מספר ימים לאחר האירועים הללו, נחשף אירוע מזעזע נוסף בו היו מעורבים שחקני נבחרת איסלנד. אישה איסלנדית חשפה ששני שחקני נבחרת אנסו אותה ב-2010 ואף לעגו לה על כך בשנים שאחרי. ככל הידוע, בהתאחדות לכדורגל האיסלנדית הכירו את הסיפור. שני השחקנים הם קפטן הנבחרת ארון גונארסון ושחקן ההגנה אגרט יונסון. השניים תקפו את האישה לכאורה בזמן שהיו חלק ממסע הנבחרת לקופנהגן. השניים הכחישו כל מעורבות בעניין.
כל הסיפורים הללו מרכיבים תמונה עגומה של תרבות אונס נוראית שחיה וקיימת בחדר ההלבשה - מתחת לאף של ראשי הכדורגל והספורט באיסלנד. הנהלת ההתאחדות, יש לומר, הוציאה הודעת תמיכה כמעט חסרת תקדים בקורבנות.

2 צפייה בגלריה
נבחרת איסלנד כדורגל
נבחרת איסלנד כדורגל
נבחרת איסלנד בכדורגל
(רויטרס)

"קורבנות יקרות, אנחנו, הנהלת התאחדות הכדורגל, מאמינים לכן ואנחנו רוצים להתנצל עם כל הלב. אנחנו מודעים שאנחנו אחראים למצב ואנחנו מתכוונים להיות טובים יותר. אנחנו קוראים לקורבנות או אחרים עם אינפורמציה על אלימות רצינית בקרב ההתאחדות לכדורגל לבוא אלינו ואנחנו מתכוונים לבחון את התרבות שקיימת בתוך הכדורגל שלנו מלמטה ועד למעלה".
המשטרה האיסלנדית חוקרת את כל האירועים וקיימת חקירה נפרדת של רשויות הספורט האיסלנדיות לתוך התנהלות ההתאחדות לכדורגל.
ואולם, רוב השחקנים לא שיתפו פעולה עם התנהלות ההתאחדות. ההיפך. חלקם יצאו להגנת חבריהם והתלוננו בתקשורת ובמדיה החברתית על כך שההתאחדות זונחת אותם. חלקם אף שוקלים לתבוע את ההתאחדות. התנהגות והתנהלות שפשוט לא התקבלה היטב על ידי הציבור האיסלנדי, שרוצה להבין איך זה שכל כך הרבה שחקנים מתוך הנבחרת האהובה שלהם נחשפו כעברייני מין. המתח בין השחקנים, רבים מהם נחשבים ל"דור הזהב" של הכדורגל האיסלנדי, להתאחדות הוא אדיר.
חברי התאחדות, כאמור, נפלו על חרבם וקיבלו את האחריות על "נושאים שעלו בימים האחרונים". "איבדנו את אמון קהילת הכדורגל באיסלנד וגם את היכולת להוביל את העבודה לשיקום ותיקון הדברים שנהרסו".
המקום הבטוח בעולם לנשים?
איסלנד נחשבת "למקום הטוב בעולם להיות בו אישה" בגלל מצבן הפוליטי והכלכלי של הנשים האיסלנדיות ביחס לגברים. אבל לפי מחקר אוניברסיטת רייקיאוויק ב-2018 אחת מ-4 נשים איסלנדיות נאנסה או הותקפה. לפי דו"ח של משרד הבריאות האיסנלדי ב-2020 היה מספר גבוה למדי של נשים שנפגעו מתקיפת גברים - בהשוואה למדינות אירופה. איסלנד עדיין מקום טוב לנשים - בטח ביחס למקומות אחרים בעולם - אבל גם ברור לכולם מה צריך לתקן ומי צריך לתקן.
בהתאחדות לכדורגל, מי שתהיה אחראית לשיקום ותיקון היא הלדורה ואנדה סיגורגירסדוטיר (Halldóra Vanda Sigurgeirsdóttir) - שחקנית נבחרת הכדורגל ונבחרת הכדורסל של איסלנד לשעבר. היא דמות די מוכרת שב-2001 היתה האישה הראשונה שאימנה קבוצת כדורגל גברים באיסלנד. היא כיום האישה הראשונה המכהנת כיו"ר ההתאחדות הכדורגל האיסלנדית. "הבעיה שאנחנו צריכים לטפל בה בכדורגל היא תרבותית ולא רק הבעיה של הכדורגל", אמרה. "אבל זה לא משנה. אני לא הולכת להגיד שאנחנו מי שאנחנו בגלל עניינים חברתיים. אנחנו ניקח אחריות על העניין".
חלק מהדברים הראשונים שתוקנו זה לייצר תוכניות חינוכיות לכל שחקני הנבחרות - נערים ונערות - של איסלנד. כמו כן, כבר הוכן "חוזה" וקוד אתי חדש שכל שחקן נבחרת איסלנד יהיה מחויב אליו. לפי סיגורגירסדוטיר יהיה גם שיתוף פעולה עם רשויות החינוך על שינוי תרבותי של ממש. שינוי שנראה הכרחי בחדר הלבשה שיצאו ממנו כמה עברייני מין.
"הלב שלי עצוב על כך שדור הזהב שלנו בכדורגל הרס הכל", הסבירה סיגורגירסדוטיר. "יש רשימה ארוכה של דברים שצריך לעשות כעת אבל הדבר הראשון הוא להתמודד עם כל אלו שרוצות להגיע אלינו עם תלונה. אני רוצה שירגישו בטוחות ושידעו שאנחנו לא נטאטא את הדברים מתחת לשטיח או נכניס למגירה ונשכח מהם. אנחנו חייבים להיות מודעים להכל כדי לתקן את המצב. אנחנו צריכים את העזרה של כולם בשביל זה - הספונסרים, המועדונים, האוהדים".
אבל עבור הכדורגל האיסלנדי, החודשים האחרונים היו נפילה נוראית מפסגות האולימפוס למרתפים האפלים במיוחד. לא בטוח שיוכלו לצאת משם בקרוב.