סגור
שלט שתלו אוהדי ליברפול ב אנפילד נגד ה סופר-ליג
שלט שתלו אוהדי ליברפול באנפילד נגד הסופרליג (רויטרס)

סגל מבוגר, הנהלה קרועה ומנצ'סטר סיטי: למה ליברפול לא מצליחה להתאושש?

ליברפול ספגה אמש הפסד חוץ שלישי ברציפות, מקבוצת תחתית בליגה. זו הפעם הראשונה שזה קורה לקלופ מאז הגיע לפרימיירליג. לליברפול יש העונה כבר 7 הפסדים בליגה - יותר מאשר ב- 2018/19, 2019/20 ו-2021/22 ביחד. למה זה קורה והאם זה יכול להיפתר בקרוב?

ליברפול ספגה אמש הפסד חוץ שלישי ברציפות בליגה (3-0 לוולבס מהתחתית). זו הפעם הראשונה שיורגן קלופ רושם שלושה הפסדי חוץ רצופים בפרמיירליג. העונה לליברפול יש כבר 7 הפסדים בליגה - יותר מאשר בעונות: 2018/19, 2019/20 ו-2021/22 - ביחד.
הנתונים מלמדים עד כמה הסטנדרטים של ליברפול של קלופ קרסו העונה, ונראה שהיא עוד לא הגיעה לתחתית. המועדון לא סיים בחלק התחתון של הליגה מאז 1953/54 וזה לא יפתיע אף אחד אם זה יקרה העונה.
אז מה קרה לליברפול העונה? הנה כמה הסברים אפשריים.
1. התחרות מול מנצ'סטר סיטי
מאז 2018/19, ליברפול הייתה היריבה העיקרית של מנצ'סטר סיטי בפרמיירליג. זה קרה בזכות בנייה חכמה של הקבוצה והאימון של יורגן קלופ. תחרות כזו במשך כמעט חצי עשור היא מתישה. צריך לשמר על רמת מוטיבציה גבוהה, רמה פיזיולוגית על-אנושית ורמת ריכוז אדירה. זה קשה מאוד, שוחק וכמו דורטמונד של קלופ - שהתחרתה שווה בשווה עם באיירן מינכן במשך מספר רב של עונות - ואז פשוט קרסה, ליברפול גם כן בהליך קריסה. למה זה לא קורה למנצ'סטר סיטי של פפ גווארדיולה? אולי בגלל סגנון הניהול והאימון של פפ ואולי גם בגלל שסיטי כל כך הרבה יותר עשירה מליברפול - כך שאין לה בעיה להיפטר מז'ואו קאנסלו, אחד מהמגנים הטובים בעולם, בגלל שנמאס לו מפפ; או להתמודד עם פציעות טורדניות של רובן דיאס, אחד מהבלמים הטובים בעולם. לליברפול אין את הפריבילגיה לספסל את טרנט אלכסנדר ארנולד או להתמודד עם פציעות של וירג'יל ואן דייק. לליברפול, ובעצם לכל קבוצה שלא נתמכת על ידי נסיכות נפט - אין את העומק להתמודד כל כך הרבה שנים נגד מפלצת הכדורגל התכולה ממנצ'סטר.
2. פציעות
השחיקה המוגברת שיצרה התחרות עם סיטי הובילה גם לפציעות רבות. העונה ליברפול סבלה מכמעט 20 פציעות בשריר האחורי הראשי (האמסטרינג) של שחקניה. השחקנים פספסו בגלל זה כמעט 80 משחקים. זה כמעט ממוצע של קבוצה אנגלית לעונה שלמה (15 פציעות בשריר האחורי ואובדן 90 משחקים). למה זה קורה? אולי בגלל עייפות השריר והחומר? אולי גם בגלל שלקראת פתיחת העונה, ג'ים מוקסון - רופא המועדון - החליט לעזוב. הסיבה לעזיבתו הייתה "מתח גדל" בין מדעני הספורט במועדון, הפיזיותרפיסטים והצוות הרפואי. לפי הדיווחים, אנדראס קורנמאייר, האחראי על הכושר במועדון ואחד מאנשי המקצוע המקורבים ביותר לקלופ, הוא "איש קשה". כשאין לצוותים המקצועיים שפה משותפת ומוסכמת ותרבות עבודה אחידה - נוצרות בעיות כגון פציעות שריר רבות.
3. הזדקנות ועובש
אבא זמן אף פעם לא מפסיד והוא לא יפסיד גם נגד ליברפול. הגיל הממוצע של ההרכב הממוצע של יורגן קלופ העונה הוא 29.9. רק בשנות החמישים של המאה ה-20 היו לליברפול הרכבים עם גיל ממוצע גבוה יותר. כדורגלנים בגיל מבוגר מתקשים יותר להתאושש אחרי משחקים, מתקשים לשמר את האינטנסיביות הגבוהה לאורך עונה שלה, מתקשים להישאר בריאים ולעיתים גם לא עומדים באינטנסיביות היריבים הצעירים. ליברפול ספגה העונה בפרמיירליג הכי הרבה שערים בחמש הדקות הראשונות של המשחקים שלה - ייתכן שזה קשור לתופעות הגיל (השיקום הארוך יותר מהמשחק הקודם, קשיי "כניסה" למשחק וחוסר יכולת להשוות את האינטנסיביות של היריבים). בנוסף, יש לומר, ליברפול שמרה על גרעין השחקנים שהוביל אותה להישגים הכבירים של השנים האחרונות. מלבד סאדיו מאנה, אף אחד משמעותי לא עזב בשנים האחרונות. ההפך, השחקנים קיבלו "פרס" בצורת חוזים ארוכי טווח. ייתכן שזה יצר סגל פחות תחרותי. אלכס פרגוסון, למשל, היה מרענן את סגלו בדרמטיות כל 3-4 שנים.
4. בריחת מוחות
בעבר יורגן קלופ היה יכול להגיד "יש לי כאן בליברפול את האינפורמציה הכי טובה מהאנשים הכי טובים. הוא דיבר בעיקר על המנהל הספורטיבי מייקל אדוארדס, המנהל הספורטיבי ומייק גורדון, סגן נשיא המועדון והאחראי מטעם הבעלות (חברת FSG) על ניהול הקבוצה. השלושה - קלופ, אדוארדס וגורדון היו "השילוש הקדוש" שאיפשר את ההצלחה של ליברפול. ואז, בעונה שעברה, אדוארדס הודיע על עזיבה וגם מחליפו וסגנו, ג'וליאן וורד, הודיע על כך שיעזוב בתום העונה הנוכחית. זה הרבה מאוד ידע מוסדי שעוזב את המוסד שנקרא ליברפול. בנוסף, גורדון קיבל הוראה לעסוק פחות בליברפול ולעסוק בעיקר במכירת המועדון. FSG הודיעה על כך שהתחילו לחפש משקיעים במועדון או רוכשים אפשריים של כל מניות הקבוצה. העובדה שאיאן גרהאם, מנהל המחקר של ליברפול, גם כן עזב את המועדון אומר שאין לקלופ את האינפורמציה הכי טובה שיש מהאנשים הכי טובים שיש. לפי מליסה רדי, כתבת סקיי שמסקרת את ליברפול, גם וורד וגם גרהאם עוזבים כי "השניים לא מרגישים שהם מקבלים תמיכה להיות הכי טובים שהם יכולים להיות" - וגם זה קשור, כנראה, למכירת הקבוצה המתקרבת.
5. חוסר וודאות
כש-FSG נכנסו לליברפול, הם הגיעו למועדון שבור. הם שיקמו את ההריסות והפכו את ליברפול לקבוצת פאר מחדש - שבשורותיה מככבים, שוב, חלק מהשחקנים הטובים בעולם. עכשיו ב-FSG מעוניינים לעשות אקזיט. ב-FSG השקיעו כ-300 מיליון ליש"ט ברכישת ליברפול לפני כ-13 שנה ומעוניינים למכור את המועדון ב-3 מיליארד ליש"ט לפחות. אולם, כדי למכור את המועדון ברווח הזה, צריך להשאיר אותו רווחי וללא חובות. ייתכן שהליך המכירה פוגם במוטיבציה של FSG להתחייב על הזרמת כספים גדולה בשביל רכש ובניית הקבוצה מחדשה. יורגן קלופ לא מתלונן, און רקורד, על FSG אבל מדבריו על הסיטואציה של המועדון בשוק העברות וגם על היריבות אפשר להבחין בכעס, שלא לומר מרמור, על ההיררכיה של המועדון. לא רק שאין חיזוק ויש בריחת מוחות מהמועדון, גם לא עושים מאמצים מיוחדים לחזק את המחלקות שאיבדו מוחות - כי איזה בנאדם רציני ירצה להגיע למועדון שבקרוב ימכר ואז הוא ימצא את עצמו עם בוסים שלא בחרו בו? האם הבעיות של ליברפול יכולות להיפטר כל עוד FSG לא תמכור את המועדון? אולי, סביר להניח שלא.