סגור
שחקני מנצ'סטר סיטי
שחקני מנצ'סטר סיטי (צילום: AFP)

ליגת הכסף של דלויט: רוב הקבוצות מהפרמיירליג; מנצ'סטר סיטי שוב בפסגה

נתוני המהדורה ה-26 של "ליגת הכסף של דלויט" על עונת 2021/22 מראים שהכנסות 20 המועדונים העשירים באירופה עמדו על 9.2 מיליארד יורו - עלייה של 13% ביחס לעונה הקודמת, ושהכדורגל האנגלי הולך ונהיה יותר דומיננטי

המהדורה ה-26 של "ליגת הכסף של דלויט" פורסמה. הנתונים שמתייחסים לעונת 2021/22 מראים שההכנסות של 20 המועדונים העשירים ביותר באירופה עמדו על 9.2 מיליארד יורו - עלייה של 13% ביחס לעונה שלפני. העלייה בהכנסות מיוחסת בעיקר לחזרתם של האוהדים למגרשים אחרי מגפת הקורונה. ההכנסות מימי משחק עלו מ-111 מיליון יורו ב-2020/21 ל-1.4 מיליארד יורו ב-2021/22.
בנוסף, בפעם הראשונה בהיסטוריה יותר מחצי מהקבוצות המכניסות ביותר באירופה הן קבוצות פרמיירליג. מנצ'סטר סיטי שומרת על המקום הראשון עם הכנסות של 731 מיליון יורו. ריאל מדריד במקום השני עם הכנסות ש 714 מיליון יורו וליברפול (702 מיליון יורו) עולה 4 מקומות למקום השלישי, הגבוה ביותר שלה בהיסטוריה של ליגת הכסף. מנצ'סטר יונייטד (688.6 מיליון יורו) ופריז סן ז'רמן (654.2 מיליון יורו) סוגרות את החמישייה הראשונה. ברצלונה צנחה מהמקום הרביעי לשביעי (638.2 מיליון יורו).
ההכנסות המסחריות של המועדונים המכניסים צמחו ב-8% מהעונה שלפני (ל-3.8 מיליארד יורו), והייתה ירידה של 11% בהכנסות מזכויות שידור (ירידה שקשורה להחזרים כספיים בעקבות המגפה).
חמש משש הקבוצות הגדולות באנגליה דיווחו על עלייה של 15% או יותר בהכנסות בזכות הסכמים מסחריים חדשים ופעילויות באצטדיונים כגון קונצרטים.
בפעם הראשונה דווחו גם הכנסות של קבוצות הנשים הגדולות - 2.4 מיליון יורו בממוצע בעונת 2021/21. ברצלונה יצרה את ההכנסה הגבוהה ביותר - 7.7 מיליון יורו. מנצ'סטר יונייטד במקום השני (6 מיליון יורו) ואחריה מנצ'סטר סיטי (5.1 מיליון יורו), פריז סן ז'רמן (3.6 מיליון יורו), ארסנל (2.2 מיליון יורו) וטוטנהאם (2.1 מיליון יורו).
"המשך הדומיננטיות האנגלית – מנצ'סטר סיטי מובילה את הדירוג בשנה השנייה ברציפות, אבל הסיפור הגדול הוא הדומיננטיות המתחזקת משנה לשנה של הכדורגל האנגלי", אמר אורן רוזמן, שותף ומוביל תחום תקשורת, מדיה וספורט ב- Deloitte ישראל. "זה שקבוצה שברה שלשום שיא העברות במהלך העונה עם השקעה של 70-100 מיליון יורו בכישרון גדול אבל לא מישהו שעשה עדיין דברים גדולים בכדורגל".
רוזמן הוסיף כי "לראשונה בהיסטוריה של המדד יותר מחצי מהמועדונים (11 מתוך 20) הם מאנגליה. למעשה חוץ מכמה מועדוני עלית מוכרים וחזקים בכמה ליגות בכירות אחרות - ריאל, ברצלונה, באיירן – ליגת הכסף הופכת להיות מועדון סגור לקבוצות אנגליות. אנחנו צופים שהדומיננטיות הזו תמשיך להתחזק בשנים הקרובות ואז אולי נראה שוב דיונים על הסופרליג בפורמט כזה או אחר. דרך אגב בטופ 30 יש 16 מועדונים אנגליים – 80% מקבוצות הפרמיירליג".
רוזמן הווסיף עוד כי "הכדורגל האירופאי צמח ב-13% בשנה שעברה – הרבה בזכות היציאה מהקורונה שאפשרה לו לחזור חזק מתמיד – עם אצטדיונים מלאים, הסכמי שידור שוברי שיאים והסכמי חסויות גדולים חדשים. לא סתם בעלות על מועדוני כדורגל מושכת עניין רב – גם מצד מדינות (ע"ע ניוקאסל, פסז, סיטי...) אבל גם מצד משקיעים אמריקאיים שמזהים את ההזדמנות העסקית – באופן טבעי חלק גדול מהמיקוד של כולם הוא הכדורגל האנגלי ששם אנחנו רואים גם בליגות הנמוכות יותר משקיעים אמריקאיים ואחרים שרוכשים מועדנים מהטיר השני – כי במצב בנוכחי העפלה לפרמיירליג משמעה זכייה בפיס מבחינה כלכלית".