סגור
הארי קיין
הארי קיין, קפטן נבחרת אנגליה, עם סרט קפטן בצבעי דגל הגאווה (צילום: Nick Potts/Getty Images)

מונדיאל 2022
הקפטנים במונדיאל התקפלו: לא יענדו סרטים בצבעי דגל הגאווה

אחרי שפיפ"א איימה בכרטיס צהוב, אנגליה הודיעה שהארי קיין לא יבצע את האקט המחאתי מול איראן. גם גרמניה, הולנד, בלגיה, ויילס, שוויץ ודנמרק חזרו בהן. שחקני נבחרת שלושת האריות וצוות האימון צפויים לכרוע ברך לפני שריקת הפתיחה במחאה על הפרת זכויות האדם בקטאר

לאחר שמונדיאל 2022 יצא לדרך עם ניצחונה של אקוודור 0:2 על המארחת קטאר, המחזור הראשון בשלב הבתים יימשך היום (שני) עם שלושה משחקים. במשחק המוקדם תפגוש אנגליה את איראן, במפגש שהפך למוקד תשומת לב עולמית עוד לפני שריקת הפתיחה, ולא מסיבות ספורטיביות.
הסיבה לכך היא רצונו של קפטן אנגליה הארי קיין לעלות למשחק עם הסרט one love בצבעי הגאווה על זרועו, בניגוד לאיסור של פיפ"א, שכבר הזהירה את הנבחרות והשחקנים מצעד כזה. להתאחדות האנגלית לא הייתה בעיה לספוג קנס במקרה של הפרה, אבל היום (שני) בפיפ"א הבהירו שכל קפטן שיעשה כך יקבל כרטיס צהוב, מה שגרם לאנגליה לשוב בה מהתכנית המקורית.
הלחץ של פיפ"א הכריע גם את יתר הנבחרות: בדומה לקיין, גם גם הקפטנים של גרמניה, הולנד, בלגיה, ויילס, שוויץ ודנמרק יוותרו על האקט המחאתי. מה שאומר שאף נבחרת לא תעלה לכר הדשא עם סרט קפטן בצבעי הגאווה.
פיפ"א מתנגדת בצורה נחרצת לכל ביקורת של השחקנים והנבחרות כלפי המארחת קטאר. מבחינתה, ענידת סרט הקפטן בצבעי הגאווה מהווה נקיטת עמדה פוליטית. כזכור, בקטאר פרסמו "הוראות" מקוממות, בהן בין השאר התבקשו חברי קהילת הלהט"ב "לכבד" את הרגלי המקום. קטאר לא מכירה בזכויות הקהילה הגאה.
במקור, מדובר על יוזמה הולנדית לקידום כוללניות וזכויות להטב"ק בעזרת סרטי הקפטן עליהם כתובים גם משפטים כמו "כדורגל מאחד את העולם". הולנד הכריזה על היוזמה כיממה לפני פתיחת הטורניר. בפיפ"א הביעו התנגדות למהלך ואיימו בתחילה בהטלת קנסות, אך בכל זאת גם נבחרות כמו גרמניה ודנמרק הצטרפו ליוזמה.
נטייה חד מינית נחשבת ללא חוקית בקטאר, אך בפיפ"א ניסו לשכנע את האוהדים ש"כולם מוזמנים" לאירוע. "אנחנו כמדינה נענוד את זה", אמר במסיבת עיתונאים קשר דנמרק כריסטיאן אריקסן. "אני לא יודע מה יהיו ההשלכות, אבל עוד נגלה".
בתגובה לביקורת הגוברת נגד המארחת טען ביום שבת נשיא פיפ"א ג'יאני אינפנטינו כי מדובר בצביעות. "על מה שאירופה עשתה ב-3,000 השנים האחרונות ברחבי העולם עלינו להתנצל במשך 3,000 השנים הבאות לפני שנתחיל להטיף מוסר", אמר במסיבת עיתונאים לקראת הפתיחה של המונדיאל.
קטאר מואשמת גם ביחס מחפיר לעובדים הזרים, רבים מהם נהרגו במהלך בניית האיצטדיונים למשחקים. "הנאום של אינפנטינו היה עלבון לאלפי הנשים והגברים שעבדו קשה כדי לאפשר את המונדיאל בקטאר", הגיב מוסטאפה קאדרי, מנכ"ל ארגון זכויות האדם Equidem Research.