סגור
איתן אזולאי נבחרת ישראל הנבחרת הצעירה
איתן אזולאי מהנבחרת הצעירה של ישראל ביורו (צילום: EPA/YURI KOCHETKOV)

לראשונה מאז 1976: נבחרת הכדורגל של ישראל שוב במשחקים האולימפיים

עכשיו זה רשמי: הניצחון של אנגליה ברבע הגמר הבטיח לחבורה בכחול-לבן את הכרטיס לטורניר האולימפי בפריז 2024. מי משחקות, מה השיטה, איפה ייערכו המשחקים - וגם: מה עשינו בפעמיים הקודמת שבהן הגענו למעמד הנכסף?

עכשיו זה רשמי: הניצחון הנפלא אתמול בפנדלים על גאורגיה ברבע גמר יורו הצעירות לא רק שהעניק לנבחרת של גיא לוזון את הכרטיס לארבע האחרונות במפעל היוקרתי, אלא גם - כך נקבע רשמית הערב (ראשון) - סידר לה העפלה למשחקים האולימפיים בפריז, לראשונה מזה 47 שנה (1976).
האמת, העלייה לאולימפיאדה הגיעה גם הודות לנבחרת אנגליה, שגברה הערב 0:1 על פורטוגל - ותפגוש את ישראל ברביעי (19:00) בחצי הגמר. הסיבה: רק שלוש נבחרות מיורו הצעירות מעפילות אוטומטית למשחקים האולימפיים שייערכו בבירת צרפת בשנה הבאה. עם זאת, אנגליה, לא יכולה לקבל כרטיס, מאחר שבאולימפיאדה משתתפת בריטניה ולא המדינות שמרכיבות אותה. לכן, ישראל תהיה בין שלוש המאושרות.
בנוסף, לצרפת, שתשחק הערב (22:00) מול אוקראינה, כבר שמור מקום מעצם היותה מארחת האולימפיאדה. אם גם היא תעלה לחצי הגמר, גם הנבחרת שתסיים במקום החמישי תקבל כרטיס - וזהותה תיקבע במשחק מכריע בין שתי המפסידות ברבע הגמר שעלו משלב הבתים עם המאזנים הטובים ביותר (אוקראינה נגד גאורגיה).

איך זה עובד?

טורניר הכדורגל האולימפי לגברים שונה משאר הענפים האולימפיים בכך שהוא מוגבל לשחקנים עד גיל 23, בתוספת שלושה שחקנים מבוגרים יותר (עוד נגיע לזה בהקשר של הנבחרת הצעירה). ההגבלה על גיל המשתתפים הונהגה באולימפיאדת ברצלונה 1992, כאשר הוסרו המגבלות על השתתפות שחקנים מקצועניים באולימפיאדה. זו הייתה דרישה של פיפ"א, כדי שלא תיווצר תחרות בין הטורניר האולימפי והמונדיאל.
בטורניר הכדורגל לגברים באולימפיאדה משתתפות 16 נבחרות, כשעד כה הבטיחו את מקומן (פרט לצרפת המארחת) רק ישראל, ספרד, ארה"ב והרפובליקה הדומיניקנית. יבשת אירופה מקבלת ארבעה מקומות בטורניר, בדיוק כמו אפריקה, אסיה שלושה מקומות, דרום אמריקה ו-CONCACAF (צפון ומרכז אמריקה) שני מקומות, ואוקיאניה תזכה לנציגה אחת בלבד.

היכן יערכו המשחקים?

מאפיין נוסף המייחד את טורניר הכדורגל באולימפיאדה הוא העובדה שהטורניר מתחיל יומיים לפני טקס הפתיחה של המשחקים, וזאת כדי לאפשר שני ימי מנוחה בין משחק למשחק. בנוסף המשחקים נערכים במספר ערים ברחבי המדינה המארחת. פרט לפריז (פארק דה פראנס), הטורניר יתקיים גם במארסיי, ליון, בורדו, נאנט, ניס וסנט אטיין.
בדומה ליורו הצעירות, טורניר הכדורגל באולימפיאדה נערך במתכונת של ארבעה בתים בני ארבע נבחרות כל אחד, אשר משחקות שלושה משחקים נגד יריבותיהן בבית. שתי הראשונות מכל בית ממשיכות לשלב רבע הגמר, ומכאן והלאה הטורניר מתנהל בשיטת נוק-אאוט עד הגמר אשר נערך בדרך כלל ביום המשחקים הלפני האחרון.

שיעור היסטוריה

מי שזכתה במדליית זהב בשתי האולימפיאדות האחרונות היא ברזיל, כשבטוקיו 2020 (שבעצם נערכה ב-2021 בגלל הקורונה) היא עשתה זאת אחרי ניצחון על ספרד 1:2 בהארכה בגמר. שיאניות הזכיות במפעל הן בריטניה והונגריה עם שלוש כל אחת, אך הפעם האחרונה שאחת מהן זכתה הייתה ב-1968, אז הונגריה - עם נבחרת הפלא הזכורה - עשתה זאת בפעם השנייה ברציפות. בריטניה זכתה בשלושה מתוך ארבעת הטורנירים הראשונים, כשהפעם האחרונה הייתה אי שם ב-1912.
העפלה הנוכחית למשחקים האולימפיים היא השלישית בהיסטוריה של נבחרת ישראל, אחרי מקסיקו 1968 ומונטריאול 1976. במקסיקו נבחרת הכדורגל הודחה ברבע הגמר, לאחר תיקו 1:1 מול בולגריה והפסד אכזרי בהגרלה (שיטת הפנדלים לא הייתה קיימת אז). גם בפעם האחרונה שישראל השתתפה בטורניר הכדורגל האולימפי היא עברה את שלב הבתים ועלתה לרבע הגמר. אז היא הפסידה לברזיל הגדולה 4:1. ויקי פרץ ז"ל כבש את השער המצמק.
ב-1992 שונו כאמור החוקים, ומאז טורניר הכדורגל האולימפי לגברים, בשונה מטורניר הנשים ומיתר הענפים האולימפיים, מוגבל לשחקנים עד גיל 23, בתוספת שלושה שחקנים מבוגרים יותר.

אלו כוכבים זכו בעבר באולימפיאדה?

לא מעט, והרשימה ארוכה. זכורה בעיקר מדליית הזהב של לאו מסי ונבחרת ארגנטינה בבייג'ינג 2008. מסי נבחר לשחקן המצטיין, אבל כובש שער הניצחון ב-0:1 על ניגריה בגמר היה אנחל די מריה. 14 שנים קדימה השניים היו שותפים, כידוע, לזכייה בגביע העולמי של הארגנטינאים בקטאר.
גם חברו הטוב של מסי, ניימאר, יכול להתהדר במדליית זהב אולימפית. זה קרה בריו 2016 - אחרי 4:5 דרמטי על גרמני בדו-קרב מהנקודה הלבנה. שמות גדולים נוספים כמו רונאלדו, רומאריו, יורגן קלינסמן וסרחיו אגוארו כיכבו גם הם על הכר הדשא במשחקים האולימפיים, עוד לפני שהתפרסמו באמת.

מי לא יוכל לשחק בפריז 2024?

עקב אותה מגבלת גיל, ולמרות שהם מהווים חלק אינטגרלי מהנבחרת, כמה מכוכביה לא יוכלו להשתתף במשחקים האולימפיים. בפריז 2024 יוכלו להשתתף, פרט לאותם שלושה חריגי גיל, רק כדורגלנים שנולדו אחרי 1 בינואר 2001.
המשמעות היא שקפטן הנבחרת גיל כהן וגם כארם ג'אבר, עדן קארצב, זיו מורגן, אור בלוריאן, יואב הופמייסטר, ארד בר והישאם לאיוס לא יוכלו להיות חלק מהסגל לפריז - וכך גם כובש שער הניצחון מול צ'כיה עומרי גאנדלמן, והכוכב הגדול של הצעירה, שוער מכבי ת"א דניאל פרץ. עם זאת, ייתכן שפרץ ייקרא לסגל כחלק מחריגי הגיל.