סגור

ראיון כלכליסט
"צריך לעשות אולימפיאדת האקרים עם כובע לבן לפני האולימפיאדה הבאה"

שיניצ'י יוקהומה, בכיר בענקית הטלקומוניקציה היפנית NTT, ישתתף בשבוע הסייבר הלאומי השנתי. לכלכליסט הוא מספר על האתגרים בהקמת רשת תקשורת לאולימפיאדה ואבטחתה ועל מה צריכים לחשוב בפריז 2024 ולוס אנג'לס 2028

ענקית הטלקומוניקציה היפנית NTT - החברה ה-55 בגודלה בעולם והחמישית בגודלה ביפן (הכנסות של יותר מ-100 מיליארד דולר) - היא שותפה מקומית של אולימפיאדות טוקיו 2020 ואחראית על התקשורת ותשתיות התקשורת של האירוע שיתחיל ביום שישי הקרוב, ה-23 ביולי. כחלק מהחסות ושיתוף הפעולה עם מארגני טוקיו 2020, החברה בנתה והיתה אחראית על תשתית התקשורת של האולימפיאדה. 5,000 איש מהחברה (מתוך 300 אלף) עבדו על פרויקט האולימפיאדה ובכל מתקן אולימפי יש 5G, מה שהיה אמור להציג לצופים במגרשים עצמם חוויה ראשונית וייחודית מאוד של מציאות רבודה - משהו שככל הנראה היה הופך לסטנדרט בכל אולימפיאדה עתידית ואולי בכל מגרש ספורט עתידי.


"בבריכה, הקהל היה אמור לקבל משקפות שהיו מאפשרות לו לראות את המשחים דרך מציאות רבודה", מגלה בראיון לכלכליסט שיניצ'י יוקהומה, בכיר ב-NTT. "הקהל היה אמור לשים את המשקפות ואז היה רואה את השחיינים עם פרטים עליהם - מדינה, גובה, שם וכו' וגם היה רואה את קו השחייה כפי שרואים בטלוויזיה ועוד. גם בגולף תוכנן שימוש בטכנולוגיה הזו, שמבוססת 5G ומטרתה להעצים את חווית הצופה במגרש. לצערי האולימפיאדה תהיה ללא קהל והדברים הללו, שלדעתי היו יכולים לשנות את כל הדרך בה צופים בספורט באצטדיונים בעולם, לא יוצגו".
יוקהומה, מנהל אבטחת המידע הראשי (CISO), אומר שמציאות רבודה לקהל היתה אמורה להיות החידוש העיקרי של NTT באולימפיאדה הזו. זה היה אמור להיות משהו שהוא "אקסטרה" ו"כייפי" למשחקים האולימפיים, שבשנים האחרונות סיפקו שעות על גבי שעות של עבודה ל-NTT.
2 צפייה בגלריה
שיניצ'י יוקוהמה Shinichi YOKOHAMA
שיניצ'י יוקוהמה Shinichi YOKOHAMA
יוקוהמה. חוויה מיוחדת לקהל באולימפיאדה שכבר לא תצא אל הפועל
(באדיבות NTT)

יוקהומה ישתתף בשבוע הסייבר הלאומי השנתי של המרכז למחקר סייבר באוניברסיטת ת"א, מערך הסייבר הלאומי, משרד הכלכלה ומשרד החוץ, שיתקיים מה-19 עד ה-23 ביולי (ימים שני עד שישי השבוע) באוניברסיטת ת"א. הוא ידבר על אבטחת הסייבר של המשחקים האולימפיים. לפני שיעשה זאת, הוא מדבר עם כלכליסט על הדברים שלמד מעבודה על פרויקט עצום ומורכב כמו אולימפיאדה וגם על מה פריז ולוס אנג'לס, שיארחו את האולימפיאדה ב-2024 ו-2028, יכולות ללמוד מהאתגרים.

סייבר הוא רק בעיה אחת

"המשחקים יהיו תלויים הרבה יותר ברשת בגלל שאין צופים", אומר יוקהומה. "הדרישות לרשת יהיו גדולות יותר. יותר אנשים תלויים עכשיו ברשת בלבד לצפייה במשחקים. יש לנו, למשל, רשת כפולה. אם אחת נופלת, השנייה תמשיך. אבל זה רק חלק מהרבה מאוד אתגרים לקיים אולימפיאדה. אנחנו עשויים לעמוד מול טייפון, גשם כבד מדי, אסון טבעי כמו רעידת אדמה. יש הרבה מאוד בעיות שיכולות לפגוע פיזית ברשתות שלנו. סייבר הוא רק בעיה פוטנציאלית אחת. צריך להיות מאוד מתואמים די לפתור את הבעיות הללו".
האתגרים הספציפיים קשורים לאבטחת מידע של האולימפיאדה הם "מורכבים ומסובכים" לפי יוקהומה. "אנחנו צריכים לאבטח את האצטדיון, את מתקני המים, את הכפר האולימפי ואת אנשי הוועד האולימפי - אבל זה רק דבר אחד שמאפשר לקיים משחקים אולימפיים. כמובן שגם תחנת הכוח צריכה להמשיך לעבוד, והרכבת צריכה לעבוד וכל התשתיות הקריטיות צריכות לעבוד ברמה גבוהה מאוד. תקשורת היא עוד תשתית קריטית למדינה ובטח לאירוע גדול כמו האולימפיאדה".
מה הסיטואציה הכי גרועה שיכולה לקרות באולימפיאדה מבחינת הסייבר?
"הסיטואציה הכי גרועה ככל הנראה היא משהו שאנחנו לא יודעים ממנו. אנחנו מעריכים את הסיכונים כל הזמן. בכלליות, כשזה מגיע לאולימפיאדה - חשוב מאוד שהרשת תהיה קיימת וחזקה כדי להעביר את המשחקים לעולם. במובן הזה הזמינות של הרשת (Availability) חשובה יותר משני האלמנטים האחרים בבסיס של העבודה שלנו - יושרה וסודיות (Integrity and Confidentiality)".
יוקהומה לא חושף את ניסיונות ההאקרים של לפגוע באולימפיאדה, אבל רומז שזה קרה יותר מפעם אחת. "התחלנו כבר לפני שנים את העבודה על האולימפיאדה. המבצע שלנו התחיל הרבה לפני שהספורטאים מתחילים להתחרות. זה רק טבעי שתהיה התקפה. אסור לי לדבר על זה".

2 צפייה בגלריה
אולימפיאדה טוקיו 2020
אולימפיאדה טוקיו 2020
טוקיו 2020. המשחקים האולימפיים שייערכו ללא קהל ייפתחו ביום שישי הקרוב
(צילום: AP)

יוקהומה מבהיר גם שהם השתמשו בטכנולוגיה ישראלית ושיתפו פעולה עם חברות ישראליות בכל הקשור לאבטחת התקשורת. NTT הקימה באחרונה מעבדת חדשנות בישראל, שמתמקדת בסייבר סקיוריטי, בריאות דיגיטלית, ורובוטיקה, במטרה לאתר טכנולוגיות ישראליות, למזג אותן ל-NTT ולשווקן ללקוחותיה ברחבי העולם, תוך קידום שיתופי פעולה במו"פ ואיתור השקעות בחברות ישראליות. מעבדת החדשנות בכפר סבא - NTT Innovation Laboratory Israel - תהווה מוקד עסקי בישראל לכל חברות הבת של NTT. המעבדה תשתף פעולה עם חברות ישראליות בפיתוח טכנולוגיות חדישות בתחומים שונים. המעבדה תפעל לשילוב הטכנולוגיות הישראליות בשירותים ובמוצרים המפותחים על ידי NTT, כמו גם לאיתור מוצרים וטכנולוגיות שניתן להפיץ ולשווק ללקוחות NTT.

טיפ לאולימפיאדה הבאה

יוקהומה מסכם את השיחה בטיפ לאולימפיאדות הבאות: "יש כל כך הרבה גורמים שמשפיעים על האולימפיאדה - ממשלה, ממשלות מקומיות, ועדה מארגנת, ועד אולימפי, נותני שירותים חיוניים ועוד. כל אלו חייבים, בסופו של דבר, לפעול על אותה תשתית תקשורתית, על אותה מערכת. אז ההמלצה הראשונה שלי היא לרכז את כולם תחת אותה קורת גג טכנית בכל הנוגע לאולימפיאדה.
והוא מוסיף רעיון: "כולם חייבים לשתף פעולה בשביל שהאולימפיאדה תצא לדרך. אנחנו לא עובדים לבד. זה שיתוף פעולה גלובלי. אנחנו בשיתוף פעולה עם חברות תקשורת אחרות ברחבי העולם וכך גם הוועדה המארגנת ובעצם כל מי שנוגע בזה. מחליפים אינפורמציה ועוזרים אחד לשני להוציא לפועל אירוע גלובלי.
"הרעיון שלי הוא שבגלל שהאקרים הם בעיה גלובלית - ההאקרים עצמם מגיעים מכל מקום בעולם - אנחנו צריכים גוף גלובלי של האקרים כובע לבן (האקר שמשתמש בידיעותיו במחשבים ובאבטחת מידע למטרות חיוביות ואתיות) שמורכב מהאקרים מרחבי העולם שיעזרו לאבטח את האולימפיאדה מפני האקרים כובע שחור.
"זה ארגון שאפילו גוף כמו האו"ם יכול להקים והוא עשוי להתגלות כמאוד יעיל ומועיל לאולימפיאדות הבאות. צריך לעשות אולימפיאדת ההאקרים הלבנים שיעזרו באבטחה ושמירה על אירוע גלובלי כמו האולימפיאדה, שם יחליפו מידע וידע. זה יכול להיות נכס לאנושות כולה. כדאי שיעשו זאת לפני האולימפיאדה הבאה".