סגור

10,000 ספורטאים, תקציב של 200 מיליון שקל: המספרים שמאחורי המכביה

ב-26-12 ביולי ייערך בישראל אחד מאירועי הספורט הגדולים בעולם - המכביה. רואי הסינג, מנכ"ל המכביה, מעריך כי תחרות הספורט תכניס למדינה לפחות 200 מיליון ש'

10,000 ספורטאים מ-80 מדינות שונות יתחרו על 2,100 מדליות ב-42 ענפים שונים במסגרת משחקי המכביה שעתידים להתקיים ב-26-12 ביולי הקרוב. רשימת הערים המארחות היא ארוכה: ירושלים, חיפה ונתניה יהיו המארחות העיקריות של הטורנירים, אך גם חדרה, רמת גן, טבריה, רעננה, תל אביב, גזר, בית גוברין, גני תקווה, לוד, רמת השרון, קיסריה, אשדוד, נוף הגליל ושרונה יארחו את המשחקים. כמו כן, השנה המכביה תתארח בפעם הראשונה מאז היווסדה בעיר לא יהודית - דלית אל-כרמל.
3 צפייה בגלריה
מכביה המכביה
מכביה המכביה
המכביה
(צילום: ארכיון המכביה)
לפי רואי הסינג, מנכ"ל המכביה, תקציב המכביה יעמוד על 200 מיליון שקל: 130 מיליון שקל ילכו לאירוח, לינה, מזון, לוגיסטיקה, טקסים ומתקנים - הכנסות למועצות המקומיות; 18 מיליון שקל ילכו לשיווק ו-12 מיליון שקל ילכו לארגון (1,500 עובדים ועוד כ-10,000 מתנדבים).
הכנסות המדינה מאירועי המכביה צפויות לעמוד על כ-200 מיליון שקל, שכוללים לפי חישובים של אנשי המכביה 9.8 מיליון דולר הוצאות של הספורטאים, 45 מיליון דולר הוצאות של מלוויהם ו-5.25 מיליון דולר הוצאות של הספורטאים במחנות המקדימים. לפי המארגנים במשחקי מכבי לנוער האחרונים שהיו בחיפה בהשתתפות 800 ספורטאים, עיריית חיפה דיווחה על הכנסות של 35 מיליון שקל במשך שבוע ימים.
3 צפייה בגלריה
רואי הסינג מנכ"ל המכביה
רואי הסינג מנכ"ל המכביה
רואי הסינג, מנכ"ל המכביה
(צילום: JOYA CREATE)
צפי ההכנסות של המכביה עומד על 80 מיליון דולר מהמשתתפים, 35 מיליון שקל ממשרד התרבות והספורט ו-12 מיליון שקל נוספים ממשרדים ממשלתיים אחרים כגון המשרד לפיתוח הפריפריה הנגב והגליל; 10 מיליון שקל צפויים להגיע מנותני חסות ו-10 מיליון שקל ממוסדות לאומיים. "צריך להזכיר כאן שהוצאות על אבטחה ושיטור אין לנו בגלל שאנחנו מקבלים אותם בחינם ממשטרת ישראל, ויש לזה ערך גדול מאוד", הוסיף הסינג.

"בערך 5% מהספורטאים המשתתפים עולים לארץ"

לפי הסינג, מספר השיא של האנשים שיגיעו למשחקי המכביה קשור בין היתר לקורונה: "הקורונה יצרה כמיהה גדולה למכביה. קודם כל, זה קשור לעניין של לצאת מהמדינה, אבל גם להגיע לישראל". גורם נוסף שהוביל למספר השיא של הספורטאים שיגיעו להתחרות הוא הוספת ענפים וקטגוריות חדשים למשחקים. בכלל זה, יתווספו קטגוריות נערים ונערות (עד גיל 16) בענפי ספורט כגון כדורגל וכדורסל וגם קטגוריות לספורטאים מעל גיל 45.
לפי אנשים בארגון המכביה, סוכנים, סקאוטים ומאמנים מקבוצות ספורט ישראליות כבר מתכננים לצפות במשחקי המכביה כדי למצוא כישרונות יהודיים. "בערך 5% מהספורטאים המשתתפים עולים לארץ בתום המכביה", אומר הסינג. "אפשר לנחש שחלקם יעלו גם מתוך תחושה שהסיכויים שלהם להתקבל לנבחרת הלאומית גבוהים יותר כאן מאשר שם. הדוגמה הבולטת ביותר לאחרונה של שחקן שהגיעה למכביה ומצא כאן בישראל בית חדש זה דניאל טננבאום (שוער מכבי תל אביב). אני מתאר לעצמי שיהיו גם השנה. המניע למכביה הוא קודם כל החלום הציוני, אבל גם החלום ההישגי הוא חלק מזה, ודרך מדינת ישראל יהיה קל יותר לחלק מהספורטאים להגיע לאולימפיאדה או לנבחרת הלאומית".
במכביה הקרובה לא יניפו את דגל רוסיה. "אנחנו תלויים בפדרציות בינלאומיות וההחלטות שלהן", אומר הסינג. "אבל לא נמנע מאף יהודי או ישראלי להתחרות בגלל שהוא מרוסיה, תחת הדגל או לא. העניין הוא שאנחנו לא מצפים מהספורטאים הרוסים להגיע. היו אמורים להגיע 150 אבל כנראה לא יגיעו אף מתחרים מרוסיה עצמה".
3 צפייה בגלריה
המכביה ה-20
המכביה ה-20
המכביה ה-20
(צילום: AP)
את המכביה ה-21 הולך לייחד קמפיין שיווקי משמעותי, אירוע פתיחה שישודר בטלוויזיה. "מעולם לא השקענו כל כך הרבה בשיווק", מספר הסינג. "הציבור ידע שיש לו אירועים, לעיתים קרובים מאוד לבית, שאפשר להגיע אליהם. תהיה גם הרבה מאוד פעילות בסושיאל - אינסטגרם, טיקטוק. הספורטאים כולם יעסקו גם בהתנדבות בקהילה, כי הרבה רואים את המכביה כסוג של תיקון עולם או חלק מתיקון עולם".
הסינג הדגיש כי אמנם המכביה אינה רק אירוע ספורט, אך היא לפני הכל אירוע ספורט: "מתוך 10,000 משתתפים כ-85% ספורטאים ו-15% מאמנים. 30% מהספורטאים הם בני נוער, 20% מתחרים שמוגדרים מאסטרים בוגרים ו-50% מכביה פתוחה. חשוב לי לציין גם 100 ספורטאים פראלימפיים ו-100 ספורטאים מהספיישל אולימפיקס. עוד 20-15 אלף איש יגיעו לישראל כמלווים. זה אירוע עצום ומשמעותי - וזה אירוע ספורט".