סגור
עמרי פדן זכיין מקדונלד'ס בישראל
עמרי פדן. החברה לא הסתירה את תמיכתה בחיילי צה"ל (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

בלעדי
עסקת בזק: רכישת מקדונלד'ס ישראל נרקמה במשך חודשיים בלבד

לכלכליסט נודע כי בתחילת פברואר הציעה הרשת העולמית לחברת אלוניאל של עמרי פדן לרכוש את 225 הסניפים שהקים בישראל - והעסקה נחתמה כבר בתחילת אפריל

פרטים חדשים על עסקת מקדונלד'ס מגלים כי מדובר בעסקת בזק שנחתמה בתוך חודשיים בלבד. ל"כלכליסט" נודע כי בתחילת פברואר הציעו האמריקאים לאלוניאל לרכוש את הסניפים בישראל - ובתחילת אפריל העסקה כבר נחתמה. עם ההחלטה לרכוש את החברה בישראל, גייסה מקדונלד'ס העולמית יועץ תקשורת מקומי שילווה אותה, שכן בחברה העריכו ככל הנראה כי המהלך יצטייר בתקשורת כניסיון שלה להפסיק את החרם עליה במדינות שונות בעולם.
הרצון לבצע את העסקה הגיע מכיוון מקדונלד'ס העולמית שהציעה לעמרי פדן, מנכ"ל החברה ובעל הזכיון בישראל, לרכוש ממנו את אלוניאל. לאמריקאים יש בחוזה מול פדן אופציה לרכוש ממנו את הפעילות בכל עת שירצו. מדוע הם בחרו לעשות את זה דווקא עכשיו? על פי כל ההערכות והפרסומים בעולם, המהלך הזה קשור למלחמת חרבות ברזל. פדן מצידו הסכים למכור את הרשת והעסקה נחתמה במהרה.
מקדונלד'ס מפעילה בישראל 225 סניפים. כתבות בעולם קושרות באופן ישיר בין החרם הפרו-פלסטיני על מקדונלד'ס בעולם לבין הרשת בישראל שכן הזכיין בארץ עמרי פדן תמך בחיילי צה"ל ותרם להם ארוחות כמו גם הציע הנחה לחיילים בסניפים. במקדונלד'ס ישראל לא הסתירו את התמיכה בחיילים גם באמצעות פרסומים ברשתות החברתיות. עם פרסום הדוחות הכספיים של החברה העולמית היא הודתה כי המלחמה בעזה פוגעת לה במכירות בעולם שירדו כתוצאה מהחרם.
בהודעה שהוציאה החברה בשבוע שעבר עם החתימה על העסקה לרכישת אלוניאל היא כתבה כי "החברה מחויבת לשוק הישראלי ולחויה חיובית ללקוחות ולעובדים". עם זאת, במהלך הזה מקדונלד'ס מחזירה לעצמה את השליטה בפעילות הרשת בישראל ותנסה להוריד את הלהבות של החרם עליה בעולם. ההערכות הן שהרשת תפסיק את הארוחות וההטבות לחיילים ותשתדל להרחיק את המותג מכל מה שקשור למלחמה.
מקורבים לעסקה טוענים כי מקדונלד'ס העולמית תתחיל בחיפוש אחר זכיין חדש לאחר שהעסקה תושלם ולאחר שתבחן לעומק את המספרים באימפריה שבנה פדן במשך עשרות שנים. סביר להניח שאם תרצה, תוכל לגייס כזה במהרה, שכן מקדונלד'ס הוא אחד המותגים החזקים בעולם וגם בישראל.

המטרה: שמירת התדמית

בהסכמים של מותגים בינלאומיים מול זכיינים במדינות זרות יש סעיף בסיסי שאוסר על הזכיין לקשור את המותג או מנהליו בשום קונפליקט שעלול לפגוע במותג ובין היתר על רקע פוליטי או ביטחוני. סביר להניח כי גם לאלוניאל קיים סעיף כזה בחוזה מול החברה העולמית, אך על פי מקורבים לעסקה, פדן שנחשב לחזק ומוערך בחברה העולמית לקח לעצמו את החירות לפרשנויות של ההסכם. עד למלחמה. התמיכה בחיילי צה"ל לא השאירה את האמריקאים אדישים. אמנם הרשת בישראל רווחית ומצליחה ועל פי פרסומים מחזור המכירות שלה מוערך בלמעלה מ-1.5 מיליארד שקל בשנה האחרונה, אך עבור מקדונלד'ס העולמית ההפסד מאחוזים מהמכירות שמשלמת לה אלוניאל הם מינוריים ביחס לתמלוגים מזכיינים בעולם והיא עסוקה בעיקר בשמירת התדמית וחיזוק המותג, כפי שקורה עם כל המותגים הבינלאומיים החזקים בעולם. מבחינתה, גם אם תבחר לבסוף לצאת מישראל – תרחיש שלא צפוי לקרות – מדובר במכה קטנה בכנף.
למקדונלד'ס ישראל יש חוזים בקניונים ולרוב מדובר בחוזים שעושה הרשת למשך 24 שנים עם אופציות לחידוש כל עשור. בשלב זה, בקניונים לא קיבלו שום הודעה על שינוי החוזים, אך העסקה של החברה העולמית מול אלוניאל עוד לא הושלמה, וככל הנראה ההפרדות מפדן תמשך מספר חודשים.