סגור
מפגינים פרו-פלסטינים ליד סניף של מקדונלד'ס במצעד בלונדון ב-30 במרץ
מפגינים פרו-פלסטינים ליד סניף של מקדונלד'ס במצעד בלונדון ב-30 במרץ (צילום: BENJAMIN CREMEL/AFP via Getty Images)

"המכירות בכמה מדינות ירדו ב-90%": מאחורי החרם שקדם לרכישת מקדונלד'ס בישראל

ממסעדות שהושחתו בלבנון ועד מפגינים פרו-פלסטינים שהקיפו סניפים בלונדון: להחלטת מקדונלד'ס לרכוש את הזיכיון בישראל קדם חרם ממושך שגרם לנזקים עצומים לסניפי הרשת בעולם הערבי. הקש ששבר את גב הגמל היה החלטת עמרי פדן לתרום ארוחות לחיילים לאחר 7 באוקטובר

"מקדונלד'ס תקנה את כל 225 המסעדות שלה מהזכיין הישראלי לאחר החרם הפרו-פלסטיני כנגדה", כך מדווחים באתר CNBC על העסקה שפורסמה אתמול (ה'), במסגרתה ימכור הזכיין עמרי פדן בחזרה למקדונלד'ס העולמית את הזיכיון.
בכתבה הראשית באתר המדווחת על הנושא מתארים ב-CNBC בהרחבה את החרם הערבי על מקדונלד'ס עקב פעילותה בישראל, ובעיקר על רקע תמיכת פדן במדיניות ישראל לאחר הטבח ב-7 באוקטובר, שבאה לידי ביטוי בין היתר בתרומה של ארוחות לחיילי צה"ל לאחר אירועי השבת השחורה.
על פי הכתבה, בינואר מנכ"ל מקדונלד'ס כריס קמפצ'ינסקי תיאר "השפעה עסקית משמעותית" על הפעילות בסניפי הרשת במזרח התיכון ובכמה מדינות נוספות, כמו מלזיה ואינדונזיה בעלות הרוב המוסלמי, כתוצאה מהמלחמה ומה שהוא כינה "מידע מוטעה הקשור לחברה".
"אנו מבוהלים מהדיסאינפורמציה והדיווחים הלא מדויקים לגבי עמדתנו בתגובה לסכסוך במזרח התיכון", נמסר בהודעת מקדונלד'ס בנובמבר. "תאגיד מקדונלד'ס אינו מממן או תומך בממשלות כלשהן המעורבות בסכסוך הזה, וכל הפעולות של השותפים העסקיים המקומיים שלנו נעשו באופן עצמאי ללא אישור של מקדונלד'ס".
בדיווח לרגולטור בפברואר כתבה מקדונלד'ס כי היא "עוקבת אחר המצב המתפתח, ומצפה שהוא ימשיך להשפיע לרעה על המכירות וההכנסות כל עוד המלחמה נמשכת".
הזכיינים של ענקית ההמבורגרים במספר מדינות מוסלמיות, כולל ערב הסעודית, טורקיה, עומאן, איחוד האמירויות, כווית וירדן פרסמו הצהרות במסגרתן הם ניסו לנתק את עצמם מהזכיין הישראלי תוך הבטחת כספים וסיוע לעזה.
עם זאת, זה לא עזר הרבה - על פי הדיווח ב-CNBC, המסתמך על שני מקורות בעלי ידע בנושא, המכירות של זכייני מקדונלד'ס במספר מדינות ערב צנחו בין 50% ל-90% חודש לאחר החרם.
בלבנון מפגינים תקפו והשחיתו מסעדות מקומיות של מקדונלד'ס, והמוני מפגינים פרו-פלסטינים בלונדון הקיפו כמה מסניפי הרשת בצעקות "תתביישו לכם".
1 צפייה בגלריה
עמרי פדן זכיין מקדונלד'ס בישראל
עמרי פדן זכיין מקדונלד'ס בישראל
עמרי פדן זכיין מקדונלד'ס בישראל
(צילום: גלעד קוולרצ'יק)
"בקשר לחדשות שמקדונלד'ס בישראל תורמת ארוחות. אנו מאשרים שזו הייתה החלטה אינדיבידואלית מצידם", נמסר מהזכיינית של מקדונלד'ס בערב הסעודית בהצהרה באוקטובר. "לא למקדונלד'ס העולמית, לא לנו ולא לאף מדינה אחרת היה תפקיד או קשר עם ההחלטה הזו, לא במישרין ולא בעקיפין".
מחיר המניה של מקדונלד'ס ירד ב-10% מתחילת השנה והמניה איבדה 5.5% ב-12 החודשים האחרונים.
הרכישה על ידי מקדונלד'ס "תעניק לה יותר שליטה על המותג שלה, לאחר הפסדים הקשורים לפעולות של הזכיין הישראלי שלה", כתבה מוניקה מרקס, פרופסור לפוליטיקה במזרח התיכון באוניברסיטת ניו יורק באבו דאבי, בפוסט ב-X.
היא טענה ש"הסיפור של מקדונלד'ס" עשוי להשפיע על מערכות היחסים של הרשת עם זכייני המותג בעתיד: "לקח אחד שאני מצפה שמקדונלד'ס ומותגים עולמיים אחרים ילמדו הוא שהם עשויים לנסות להפעיל שליטה רבה יותר על פעולות הזכיינים המקומיים שלהם, חוזי הזכיינות עשויים להיות פוליטיים יותר".
בששת החודשים שחלפו מאז ה-7 באוקטובר, סניפים רבים של מקדונלד'ס ברחבי העולם הערבי, שבהם נרשמה בדרך כלל זרימה חזקה של לקוחות, נותרו ריקים ברובם. בדובאי, מסעדות טייק אווי, שבעבר היו בהן תורים ארוכים, ראו חניות ריקות.
"אני בטוחה שהזכיינים הערבים המקומיים של מקדונלד'ס נושמים היום לרווחה", אמרה מרקס. "העסקים שלהם, שלא היה להם קשר להחלטת אלוניאל לתת ארוחות חינם לצה"ל באוקטובר, נפגעו מהחרמות".
יוזמת החרם של מקדונלד'ס עוררה חרמות נוספות על מותגים מערביים גדולים כולל סטארבקס, שחוותה גם היא ירידה משמעותית בהכנסות במזרח התיכון לאחר שרשת הקפה מסיאטל תבעה את איגוד Workers United על הודעה פרו-פלסטינית שפרסמה באינטרנט. בהצהרה באתר האינטרנט שלה, כינתה סטארבקס את ההצעות כי היא תומכת בממשלת ישראל בכל דרך "שקריות".