הרפורמה שנועדה להפחית את העומסים בכבישים נתקעה בצומת שבין שתי ועדות
כבר שמונה חודשים שחוק רשויות התחבורה המטרופוליניות אינו מקודם בשל מחלוקת על זהות הוועדה שתטפל בו בכנסת, ובינתיים גם אין לו זכר בחוק ההסדרים. הרפורמה אמורה להעביר סמכויות בנושאי קביעת קווים, תעריפים ואכיפה ממשרד התחבורה לגופים מקומיים שמכירים את השטח
חוק רשויות התחבורה המטרופוליניות אינו נדון בוועדת הכנסת כבר יותר משמונה חודשים מכיוון שהוא ממתין לניתוב לוועדה הנכונה — כלכלה או מיזמים ציבוריים. בינתיים גם אין זכר בחוק ההסדרים החדש (2026) לחוק שהיה תוכנית הדגל של משרדי האוצר והתחבורה. זאת למרות הזדמנות הפז שנוצרה, מכיוון שבמסגרת חוק ההסדרים יכול היה שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לתת לתוכנית את הדחיפה שלה היא זקוקה. מדובר בחוק שצפוי לחסוך למשק מיליארדי שקלים, להפחית את הפקקים ולייעל את התחבורה בישראל.
במסגרת חוק ההסדרים ב־2025 הובילו משרדי התחבורה והאוצר את החוק. לפי התוכנית, בשלב הראשון יוקמו שתי רשויות מטרופוליניות, אחת בתל אביב־יפו (גוש דן) והשנייה בירושלים. בהמשך ייקבעו רשויות מטרופוליניות נוספות בהתאם להחלטת משרד התחבורה. החוק החדש כולל הפיכה של רשות התחבורה הציבורית הארצית לגוף עצמאי עם תקציב נפרד ממשרד התחבורה.
הרפורמה אמורה לשחרר את משרד התחבורה מקבלת החלטות נקודתיות ולהעביר סמכויות — כמו קביעת קווים, מסלולים, תעריפים ואכיפה — לגופים מקומיים שמכירים את השטח. הריכוזיות שבה מתנהלת קבלת ההחלטות בתחום התחבורה פוגעת בשירות. אף ששני המשרדים, האוצר והתחבורה, מאמינים בתוכנית ומבינים את יתרונותיה, היא לא מתקדמת.
במכתב שהעבירה מנכ"לית 15 דקות, ארגון צרכני תחבורה ציבורית בישראל, סיון שמואלוביץ', ליו"ר ועדת הכנסת, ח"כ אופיר כץ (ליכוד), היא מבקשת ממנו לנסות לקדם את התוכנית: "כל יום שהחוק לא נדון בכנסת הוא יום שבו מתרחק פתרון משמעותי למשבר התחבורה בישראל. אנו דורשים מכל המעורבים לפתור את החסמים הדרושים לכניסתה של הצעת החוק למסלול החקיקה בוועדת הכנסת".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "משרדי האוצר והתחבורה פועלים מול הכנסת כדי לקדם את הצעת חוק רשויות מטרופוליניות שמהווה שינוי מבני משמעותי בתחום התחבורה שיביא לשיפור השירות התחבורה הציבורית עבור אזרחי ישראל".





























