סגור

מכירות מוצרי החשמל אונליין צנחו ב־35% בחודש שלפני פסח

אחרי שנתיים של פריחה, מכירות מוצרי החשמל ברשת צנחו בחודש שלפני חג הפסח האחרון. פתיחת השמיים גררה צניחה של 55% במכירות מוצרי הסלולר והמחשבים

הירידות במכירות המקוונות מגיעות גם לתחום מוצרי החשמל, אחרי שנתיים של פריחה בצל הקורונה. מנתוני חברת המחקר שופ אנליטיקס שהגיעו ל"כלכליסט" עולה כי כמות ההזמנות של מוצרי החשמל, המחשבים והסלולר שהצרכנים הזמינו באונליין בחודש שלפני חג הפסח האחרון, היתה קטנה ב־35% לעומת מספר ההזמנות שנעשו בחודש לפני פסח 2021.


הירידה מיוחסת לכמה גורמים: בפסח 2022 בחרו מעל מיליון ישראלים לטוס לחו"ל, לאחר שבמהלך מגפת הקורונה נשארו בבתים בשל התחלואה הגוברת. הטיסות לחו"ל מלוות בקניות שלרוב באות על חשבון קניות בישראל. סיבה נוספת לירידה במכירות היא הריחוק החברתי שהיה בפסח הקודם, שבו הישראלים נשארו בבתים, הרבו לבשל וחידשו את מכשירי החשמל למטבח. העובדה שהמשק נפתח, גם הפנתה חלק מההכנסה הפנויה של הציבור לצורכי בילוי ונופש, בעוד בפסח 2021 מרבית ההכנסה הפנויה הופנתה לקניות.
במהלך הקורונה נהנו יבואניות וקמעונאיות בתחום החשמל מפריחה במכירות. חנויות החשמל הוגדרו חיוניות ונשארו פתוחות בזמן שמרבית המסחר היה סגור, ובשל העובדה שאנשים נמנעו מלצאת, המכירות באונליין זינקו במאות אחוזים. כך, למשל, אלקטרה מוצרי צריכה דיווחה ברבעון השני של 2020 כי מכירות האונליין שלה זינקו ב־312%. מאז חזר המשק לשגרה נחלשו המכירות באונליין בכל התחומים, אפילו לפני חג הפסח שהשבועות הקודמים לו מאופיינים בעלייה במכירות.


עוד מראים הנתונים כי קטגוריית מוצרי החשמל היא הקטגוריה עם מספר ההזמנות הגדול ביותר בתחום תחום החשמל, שבו גם אביזרי סלולר ומחשבים. התפלגות ההזמנות מעידה כי מוצרי החשמל מהווים 63% מתוך ההזמנות בשלוש הקטגוריות, הסלולר מהווה 24% ותחום המחשבים 13%.
בבחינה של כל קטגוריה בנפרד ניתן לראות כי בעוד הירידה במספר הפריטים שנרכשו באונליין בתחום מוצרי החשמל עמדה על כ־20% בלבד, הרי שבקטגוריות הסלולר והמחשבים נרשמה צניחה של כ־55%. "ממחקרים תקופתיים שאנו מבצעים בתחום רכישות מוצרי חשמל באונליין, עולה כי סל הקנייה הממוצע עומד על כ־1,030 שקל”, אמר נתי יעקובי, מנכ”ל שופ אנליטיקס. “הירידה במכירות בפסח 2022 מתכתבת עם מחקרים רבים שביצענו, המעידים על העדיפות שנתנו הקונים לאונליין בתקופת הקורונה ועל החזרה של המצב לשגרה".

2 צפייה בגלריה
חנות של רשת מוצרי ה חשמל שקם אלקטריק ב אשקלון
חנות של רשת מוצרי ה חשמל שקם אלקטריק ב אשקלון
מוצרי חשמל
(צילום: אוראל כהן)

למרות הירידות, תמהיל המוצרים המובילים המבוקשים בכל קטגוריה נותר דומה בשתי תקופות הבדיקה. הפריטים הפופולריים בתחום מוצרי החשמל היו שואבי אבק ובלנדרים, בתחום הסלולר היו טלפונים סלולרים ואוזניות ואילו בתחום המחשבים מדובר על מחשבים ניידים, עכברים ומצלמות.
הבדיקה של שופ אנליטיקס בחנה גם את כוחם של אתרי האונליין בפסח 2022 ו־2021. בשתי תקופות המחקר ניתן לראות כי רשת KSP מובילה בכמות ההזמנות, ובפסח האחרון 34% מההזמנות המקוונות נעשו אצלה. שופרסל, שבולטת גם כרשת המוכרת מוצרי חשמל באונליין ולא רק מזון, נמצאת במקום השני עם 27% מההזמנות. אתרי הסחר לאסט פרייס (בבעלות ניופאן ומשפחת חמו) ומחסני חשמל (בבעלות אלקטרה מוצרי צריכה) עם ווליום הזמנות ומכירות דומה, כאשר כל אחד מהם מרכז 15% מסך ההזמנות. היקפי המכירות של מחסני חשמל ולאסט פרייס זהים אף על פי שלמחסני חשמל יש גם חנויות פיזיות, ואילו לאסט פרייס פועל באונליין בלבד. אחריהם אתר אייבורי עם 9% מההזמנות.
בהסתכלות על היקף המכירות המקוונות של תחום החשמל עולה כי שופרסל בלטה במכירות בעיקר של טלפונים סלולריים, גריל חשמלי ומקררים. האתרים של KSP ואייבורי בלטו עם מחשבים ניידים וטלפונים סלולריים, מחסני חשמל בלטה עם מייבשי ומכונות כביסה ואילו לאסט פרייס בלט עם מכונות כביסה, מדיחי כלים ושואבי אבק.