סגור
האחים יוסי ושלומי אמיר
יוסי ושלומי אמיר, בעלי השליטה בשופרסל. הורידו מחירים בסניפי דיל (צילום: מורג ביטן)

בלעדי
בעלי השליטה החדשים מקפיאים את תוכנית ההתייעלות: "קודם נלמד את שופרסל"

עוד לפני מינויו למנכ"ל הרשת, שלומי אמיר ביטל החלטות של קודמו אורי וטרמן שהזמין תוכנית התייעלות מחברת מקינזי ורצה למתג מחדש 40 סניפים. על השולחן כעת: מבצעים לצרכן

עוד בטרם מונה למנכ"ל, החל בעל השליטה החדש בשופרסל לבטל מהלכים של קודמו בתפקיד. ל"כלכליסט" נודע כי שלומי אמיר, שקנה בתחילת החודש יחד עם אחיו יוסי את השליטה (24.9%) בשופרסל, החליט להקפיא את תוכנית ההתייעלות שהזמין המנכ"ל אורי וטרמן מחברת הייעוץ מקינזי בספטמבר האחרון, שהיתה אמורה לחסוך לשופרסל כ־250 מיליון שקל. אמיר, המחזיק בניסיון קמעונאי ארוך שנים, לא נהג להיעזר בחברות ייעוץ מהסוג של מקינזי לאורך השנים שבהן הקים וניהל את רשת פרשמרקט, ונראה כי גם בנוגע לשופרסל הוא מעריך שיוכל לבצע את ההתייעלות לה נדרשת החברה באופן עצמאי.
התוכנית של מקינזי, בעלות עתק של כ־40 מיליון שקל, נבנתה לאורך חמישה חודשים, ולאחרונה הגיעה לשלב התיקוף שלה, הכולל יישום צעדי ההתייעלות שהציגה ובחינת יכולתם להשיג את החיסכון המובטח. ההסכם בין שופרסל למקינזי מבוסס על תשלום סכום חלקי על העבודה שעשתה החברה, אך מרבית העלות תשולם כפועל יוצא של חיסכון אחרי יישום הצעדים, כך שהקפאת התוכנית תוביל לכך שהחברה תידרש לשלם למקינזי רק חלק מהעלות. משופרסל נמסר בעניין זה: "האחים אמיר הקפיאו את הדו"ח עד ללמידת כל הצרכים של שופרסל. האחים מאמינים בעבודה משותפת עם מקינזי לאחר לימוד כל הסוגיות הנדרשות".
אמיר הקפיא גם את תוכניתו של וטרמן למיתוג מחדש 40 סניפי שופרסל דיל לפורמט המכונה "מרקט", בו יונהג תמחור נמוך. ל"כלכליסט" נודע כי תחת זאת הוא נוקט מבצעי עומק לצרכן: שלשום יצאו סניפים אלה בלבד במבצע הוזלות עמוק על מוצרים מובילים שיתחלפו אחת לשבועייים. בשבועיים הקרובים המבצע הוא על מותגים כמו אורז סוגת, קטשופ אסם, תרסיסי ניקוי של סנו וממרח שוקולד השחר, שנמכרים ב־7.9 שקלים בלבד, מחיר המשקף הוזלה משמעותית של 27%־43%.
כיוון שמדובר ב־40 סניפים המצויים באזורים מרובי תחרות, הוזלת המוצרים צפויה לייצר תגובת שרשרת. כך לדוגמה רמי לוי, על פי נתוני פרייסז, כבר הוריד את המחיר של מוצרים אלו בסניפיו מ־8.6־11.8 שקלים בממוצע ל־7.9 שקלים.
ההערכות הן כי את החיסכון שהיתה אמורה להניב תוכנית מקינזי יפעל אמיר להשיג בדרך של צמצום הוצאות והגדלת הכנסות. ראשית, אף שחלק ניכר מהספקים חתמו בחודשים האחרונים על הסכמי סחר עם הרשת, צפוי אמיר לדרוש מהספקים שיפור של תנאי הסחר להם התחייבו. זאת מתוך הערכה שגם תוספת הנחות בשיעור של 1% בלבד תניב לרשת כ־100 מיליון שקל.
הספקים הגדולים נמצאים מאז רכישת השליטה על ידי האחים אמיר במתח, ומנסים להעריך אם סירוב לדרישה להגדלת הנחות יוביל לסכסוך מסחרי, כפי שנהגה שופרסל בעבר כשהורידה מהמדפים מוצרי יוניליוור על רקע תנאי סחר. הספקים טוענים שממילא תנאי הסחר של שופרסל הם הטובים ביותר בשוק בשל גודלה, והיא קונה מהם במחיר הנמוך ביותר בהשוואה למתחרותיה, אך ספק אם הטיעון הזה ישכנע את אמיר, שנדרש להציג שיפור בתוצאות החברה שאיבדה בשנים האחרונות מכירות ונתח שוק.
במקביל לדרישה הצפויה להגדלת הנחות, צפוי אמיר לחתוך את הוצאות מטה שופרסל, המוערכות ב־500 מיליון שקל בשנה, בכ־30%, המשקפים כ־150 מיליון שקל. גם תקציב הפרסום של הרשת, המוערך ב־150 מיליון שקל בשנה, צפוי להיחתך בכ־55% לפחות ולחסוך כ־80 מיליון שקל.
צעדים אלו יוכל אמיר ליישם אחרי שאסיפת בעלי המניות, שזומנה לעוד שלושה שבועות, 10 באפריל, תאשר את מינויו למנכ"ל ואת מינוי אחיו יוסי, שכבר מכהן כדירקטור, ליו"ר הדירקטוריון, במקביל לאישור התגמול השנתי שלהם בגובה של 14 מיליון שקל. רק לאחר האסיפה יסיים וטרמן את כהונתו, אך יישאר בחברה עד חודש מאי ויחתום יחד עם אמיר על דו"חות הרבעון הראשון.
מינויים אמנם טרם אושר באסיפה, אולם האחים אמיר הגיעו לשופרסל עם שלושה מנהלים לשעבר בפרשמרקט, שכבר השתלבו במטה: אלה ברין, לשעבר סמנכ"לית הסחר של פרשמרקט; רעות רפאלי כהן, שכיהנה כמנהלת משאבי אנוש ברשת; ושלומי ראובן, שימונה לקב"ט החברה. עוד בכוורת: תום יונאי, ראש המטה של שלומי אמיר, שצפוי על פי הערכות להתמנות לסמנכ"ל שופרסל.
בתוך כך אתמול מינו האחים את ניצב בדימוס שמעון לביא לפרויקטור הביטחון של הרשת, שיעמוד בראש מערך הביטחון החדש שמוקם בימים אלה בחברה, ושאחד מיעדיו המרכזיים יהיה להילחם בפחת הנוצר מהגניבות בשופרסל, שעומד על 300 מיליון שקל בשנה. לביא, ששימש מפקד מחוז צפון במשטרה בזמן האסון במירון, התפטר מתפקידו ועזב את המשטרה בעקבות האירוע.
בנוסף לכך זימנה אתמול החברה אסיפת בעלי מניות לאישור דחיית החלפת משרד רואה החשבון המבקר של שופרסל בחצי שנה. מדובר במהלך שהובילו אברכהן ווטרמן, והיה אמור להיכנס לתוקף בעוד שבועיים.