סגור
חנות ביתילי
סניף של ביתילי. מולטי ריטייל דיווחה על קושי לעמוד בתנאי ההלוואות הבנקאיות (צילום: יריב כץ)

"המכירות בענף הריהוט צנחו ב־75%"

איגוד תעשיות הריהוט מדווח על צניחה חדה בפעילות מאז 7 באוקטובר. להערכתו, עסקים רבים ייקלעו לחדלות פירעון ללא הלוואות בערבות מדינה ופיצוי על ירידה ברווח

רשתות הריהוט ועיצוב הבית ספגו מכה. מאז 7 באוקטובר, כבר חודש וחצי, הן מתמודדות עם ירידה חדה במכירות ומחסור בעובדים. בענף חוששים כי אם לא יחול שינוי מהיר בתמונת המצב, חברות ייקלעו לחדלות פירעון. "רוב רשתות הריהוט פועלות ממרכזי קניות שבתחילה נסגרו בצו פיקוד העורף, וכשנפתחו הקונים לא הגיעו בגלל מצב הרוח הלאומי העגום, כך שיש ירידה של כ־75% במכירות", אמר בנציון אדורם, יו"ר איגוד תעשיות הריהוט בהתאחדות התעשיינים.
להערכתו, אם לא יימצא מענה מהיר לענף, חברות רבות ייקלעו להקפאת הליכים: "כל המשק היה במצב רעוע, אחרי עליות ריבית ואינפלציה גבוהה, כך שחברות לא נכנסו למלחמה עם חגורות שומן ועודפי מזומנים, והמדינה מתקשה להגיב בזמן למצב. אמנם בתוכנית הסיוע לעסקים יש פיצוי של מס רכוש, אבל הממשלה אישרה את המתווה רק חודש אחרי פרוץ המלחמה, ומי שהגיש בקשה עדיין לא קיבל, אז עסק שנסגר וצריך לשלם משכורות ושכר דירה נשאר ללא סיוע. גם הטיפול בהלוואות בערבות מדינה תקוע, ומי שהגישו ממתינים כבר שבועיים ולא קיבלו". אדורם טוען כי התשובה לשאלה אם העסקים ישרדו או לא תלויה בקבלת הלוואות בערבות מדינה ופיצוי על ירידה ברווחים.
הצצה להשפעה השלילית שיש למצב על רשתות הריהוט ניתנה על ידי חברת מולטי ריטייל, בעלת רשתות אייס, ביתילי ואי די דיזיין, שדיווחה בשבוע השלישי למלחמה כי "בשל מלחמת 'חרבות ברזל' וירידת הפעילות המסחרית במשק – הפעילות בחלק מחנויות החברה פחתה באופן מהותי". בעקבות הפגיעה במכירות הוציאה החברה חלק מעובדיה לחל"ת. בשבוע שעבר כבר דיווחה החברה על קושי לעמוד בתנאי הלוואות בנקיות: "בשל המלחמה וירידת הפעילות המסחרית במשק, אשר משפיעה בעיקר על מגזר עיצוב הבית, החברה צופה שלא תעמוד באמת המידה הפיננסית לה התחייבה כלפי תאגידים בנקאיים, באופן שה־EBITDA המצטברת של החברה בדו"חותיה הכספיים ליום 31 בדצמבר 2023 תפחת מסך של 15 מיליון שקל".
באיגוד תעשיות הריהוט בהתאחדות התעשיינים יש 60 חברות, שמחזיקות מפעלים גדולים מאוד עם היקף מכירות מעל חצי מיליארד שקל כל אחת, ומעסיקות יחד כ־20-15 אלף עובדים. לצדו איגוד בעלי המלאכה מייצג 200 עסקים קטנים יותר, שהיקף המכירות הכולל שלהם מוערך בחצי מיליארד שקל.
מלבד הפגיעה בהכנסות, כל חברות הללו סובלות כעת ממחסור בעובדים. הרבה מהמפעלים נמצאים באזורי התעשייה ברקן, מישור אדומים ואריאל, ונשענים על העסקת עובדים פלסטינים שכניסתם נאסרה. רק לאחרונה אושר לחברות להכניס 50% ממספר העובדים שהותר להן בעבר.
משיחות עם גורמים בענף עולה כי בשבועיים האחרונים מורגשת התחלה של התאוששות, שמגיעה מצרכנים שמשפצים את דירתם או נכנסים לדירה חדשה שיש לצייד אותה בריהוט. ההערכות הן כי כשהמלחמה תסתיים ישתחררו ביקושים כבושים. בנוסף לכך צפוי גל עלייה לארץ בגלל הזינוק באנטישמיות, והדבר עשוי להשפיע לחיוב על הענף. "ההתאוששות בשבועיים האחרונים קשורה ישירות לכך שהמלחמה מתנהלת בצורה טובה, ואם זה יימשך, והציבור יראה שיש דרך לשחרור חטופים, נראה התאוששות במכירות בדצמבר והעסקים יצליחו לסגור שנה ולשרוד", מעריך אדורם.