סגור
שליחים של וולט
שליחים של וולט (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
"לא רוצה להפוך לעצמאי": וולט מנתקת מהאפליקציה כ-500 שליחים

אפליקציית השליחויות תוריד מחר מזמינות מאות שליחים ישראלים, מאחר שלא נרשמו כעצמאים; החברה נתנה לשליחים התראה בת חודש בלבד - ורבים מהם לא הספיקו להירשם כעצמאים או שאינם מעוניינים בכך; מסעדות שעימן עובדת וולט ולקוחותיהן עשויים להיפגע בשל עיכוב במסירת הזמנות

החל ממחר (ב') וולט צפויה לנתק כ-500 שליחים מהאפליקציה, ולוותר עליהם כשליחי החברה, כך נודע ל"כלכליסט". הסיבה: חברת השליחויות דורשת מהשליחים להירשם כעוסק עצמאי – אחרת, עבודתם תופסק. וולט נתנה לעובדים התראה קצרה של חודש ימים, שרובם היו ימי חג, ומרבית העובדים לא הספיקו להירשם כעצמאים, או שהם מנועים מלפתוח עסק עצמאי בטווח הקרוב. כעת, דורשים השליחים ארכה עד סוף השנה כדי לטפל בנושא מבלי ששכרם ייפגע. ברקע למהלך של וולט: ההתנתקות מחברת "תלוש לעצמאי" במרץ האחרון בשל חשד להעלמות מס.
בישראל יש כ-15 אלף שליחים של וולט; עד לאחרונה, כ-1,200 מהם - 1,000 ישראלים והשאר זרים - הועסקו באמצעות צד שלישי, ונדרשו על ידי החברה להירשם כעצמאים. בעקבות הדרישה נרשמו כ-500 שליחים ישראלים כעצמאים, ואולם מספר דומה של שליחים לא עשו זאת - ולכן ינותקו מחר מהאפליקציה.
לטענת השליחים, לעובדים הזרים מאפשרת וולט להמשיך להיות מועסקים דרך חברות קבלן אחרות. זאת בזמן שאת השליחים הישראלים מחייבת וולט להירשם כעצמאים - או שינותקו מהאפליקציה.
על רקע ההתנתקות של מאות שליחים מוולט, מסעדות שעימן עובדת החברה עשויות להיפגע בשל עיכוב במסירת הזמנות.
מודל ההעסקה של וולט כולל העסקת שליחים שאינם עובדי החברה ועובדים עבורה או כעצמאים או כעובדי קבלן שאינם בעלי זכויות סוציאליות ומקבלים את השכר שלהם דרך "חברת תלוש" שמנפיקה עבורם את תלושי השכר וגובה מהשליחים עמלה עבור הנפקת התלוש. בשני האופנים, וולט אינה מעסיקה את העובדים ישירות.
בחודש מרץ האחרון, ולאחר שרשות המסים עצרה את הבעלים של אחת החברות שסיפקה תלושי שכר גם לשליחי וולט - "תלוש לעצמאי טי.בי.או בע"מ" בחשד להעלמת מס של 16 מיליון שקל, הודיעה וולט לשליחיה שעובדים דרך "חברות תלוש" כי עליהם לפתוח עסק עצמאי עד 30 באפריל 2023. "במידה שלא תעדכן אותנו כעוסק עצמאי בבעלותך עד 30 באפריל 2023 נוריד אותך מזמינות, עד שיהיה לך עסק עצמאי בבעלותך", כתבה וולט לשליחים.
"יש הרבה עובדים שמנועים מלפתוח עסק עצמאי וחברת וולט שאני עובד כשליח שלה כבר שלוש שנים מתנערת מאיתנו", סיפר לכלכליסט שליח של וולט. "לא ברור מדוע לעובדים הזרים הם מצאו פתרון ומאפשרים להם לעבוד דרך חברות קבלן ולשליחים הישראלים לא". לדבריו "אני ביום-יום לא מתנהל עם החברת קבלן אלא רק לוקח מהם תלוש שכר. מעבר לזה אין לי קשר איתם. הקשר שלי הוא עם וולט והם מתנערים מאיתנו בכזו קלות".
באפריל נתנה וולט לשליחים אפשרות לעבוד עם גוף שלישי - גט מוטורס או ג'יגה - וזאת למשך חודש אחד; ואולם החל ממחר, כאמור, הם ינותקו מהאפליקציה ולא יוכלו עוד לקבל הזמנות. "קבעו לי תנאי שאני מחויב לעבוד כעצמאי", אומר ק', שליח של החברה. "לי לא מתאים להפוך לעצמאי. אני בקושי מרוויח כסף. שיתנו לי להרוויח 1,500 שקל ביום זה ישתלם לי להיות עצמאי אבל אי אפשר להרוויח 300 או 400 שקל ביום ולהגיד לי להיות עצמאי".
"יש נגדי עיקול בגלל שנקלעתי לחובות", מוסיף שליח אחר של וולט. "אני בתהליך טוב של השתקמות. וולט הצילו אותי והמון אנשים שאני מכיר שהיו במקומות חשוכים ניצלו בזכות העבודה כשליחים. היום יש לי משכורת, וסדר יום, ואני הבוס של עצמי, עובד גם בגשם, גם בשמש וגם בלילות. אני שליח טוב, וולט יודעים את זה אבל הם אומרים לי מצטערים זה המצב".
מאות שליחים של וולט מתכננים להפגין נגד הפסקת העבודה ואף פנו להסתדרות במטרה שתעזור להם לדחות את רוע הגזרה. "יש פה מאות עד למעלה מ-1,000 עובדים שאין להם פתרון ממשי. וולט מתייחסת לעובדיה כמשהו זמני ומתחלף" אומר אורי מתוקי ראש אגף האיגוד המקצועי לנוער בהסתדרות הנוער העובד והלומד. "הסיפור שבלחיצת כפתור חברה יכולה להחליף את מצבת העובדים, זה מצב מאוד בעייתי. אנחנו רוצים לסייע לעובדים לכל הפחות לקבל ארכה עד סוף השנה כדי שיוכלו להמשיך להתפרנס. לפתוח חברה עצמאית זה לא אירוע שעושים בשבועיים שלושה. הרבה מהשליחים הם עובדים שהגיעו למצב של פשיטת רגל בימי הקורונה ועבורם לפתוח עסק עצמאי זה תהליך ארוך שלא ניתן לעשות אותו תוך חודש. הם צריכים תקופת הסתגלות. מתייחסים אליהם כמו אל חומר גלם ולא כאנשים".
באוגוסט אשתקד קיבל בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב את בקשתם של שליחי וולט להגיש תביעה ייצוגית נגד החברה ופסק כי קיימת סבירות שהתקיימו יחסי עבודה בין השליחים לבין החברה. התביעה הוגשה על ידי עו"ד עמית עידו ועו"ד אחיה רבינוביץ ממשרד יעקב שפיגלמן ושות' בשם אחד השליחים של וולט, שטען כי בין החברה לבין קבוצת השליחים מתקיימים יחסי עבודה, והם זכאים לזכויות הסוציאליות מעצם העסקתם כשכירים.
מוולט נמסר: "וולט סיימה את ההתקשרות למתן שירותי שליחויות עם חברת בית לעצמאי במאי, מכיוון שהחברה לא עמדה בהתחייבויות שלה ולא שילמה בזמן לשליחיה. על מנת לסייע לנפגעי בית לעצמאי, איפשרה וולט 'תקופת מעבר' לשליחים, עד סוף אפריל, במהלכה יערכו ויפתחו עוסק עצמאי. רוב השליחים אכן פתחו עוסק עצמאי והשליחים שלא התחילו בתהליך בתקופת המעבר, ירדו מזמינות. ככלל, מינואר 2022 וולט מקיימת התקשרויות חדשות עם שליחים עצמאיים, בעלי עוסק פטור, מורשה או חברה בע"מ. שליחי וולט עצמאיים ואנו מאמינים שזוהי הדרך הטבעית והמועדפת לטובת רווחת השליחים".