סגור

הפחתת המכסים: הסלט מאחורינו, המאבק על הביצים לפנינו

באמצע ינואר באישור משרדי האוצר והחקלאות יבוטלו לחלוטין המכסים על 70 סוגי ירקות ופירות; לגבי כל היתר יבוטלו המכסים בהדרגה עד ל־2027; החקלאים טוענים שהתמיכה הישירה שיקבלו - 100 שקל לדונם, היא מבישה; בתכנון: פתיחת שוק הביצים, החלב והעוף

ביום חמישי פרסם משרד האוצר את הצו להפחתת המכסים על יבוא פירות וירקות. מדובר במהלך ששר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר הצהירו עליו כבר ביולי האחרון. המהלך עבר כהחלטת ממשלה בליל התקציב באוגוסט, הצו שפורסם פתוח להערות ציבור עד ל־13 בינואר 2022, ולאחריו יחתמו עליו השרים, ויתחיל מהלך ביטול המכסים במתווה הדרגתי.


על 70 פריטים יבוטלו המכסים לגמרי בעת חתימת הצו, בהם, אפונים, שעועית, פול, אספרגוס, פטריות וכמהין, אננס טרי, תאנים טריות, אבוקדו טרי, גויאבה, פטל, שום, ומנגו. לגבי שאר הפירות והירקות יבוטלו המכסים בהדרגה עד ל־2027. בקבוצה של הפחתה הדרגתית נמצא תפוחי אדמה, מלפפונים, עגבניות, בננות, בצלים, אפרסקים, ותות שדה.



מאחורי ביטול והפחתת המכסים עומדת תפיסה כלכלית הסבורה כי יש להעדיף תמיכה ישירה בחקלאות מקומית, מאשר תמיכה עקיפה. זאת מכיוון שהדרך הישירה יוצרת פחות עיוותים, לא פוגעת בתמריצים לחדשנות בשוק המקומי, וכמובן, שקופה יותר למשלמי המסים המממנים את התמיכה. לכן, לצד ביטול המכסים הוחלט על תמיכה ישירה לחקלאים. במקור הוחלט על תמיכה של כ־100 שקל לדונם, ועל תמיכה שתהיה זהה בכל הקרקעות בארץ וללא קשר לסוג הגידול. הרציונל מאחורי התמיכה האחידה הוא לא לייצר תמריצים לגידול מסוים, ובמשרד החקלאות הסכימו לעבור לתמיכה לפי אזורי קרקע.
לטענת החקלאים, הסכום של 100 שקל לדונם הוא מביש, הם מתעקשים על תמיכה ישירה לפי סוגי גידולים. החקלאים מיפו 14 גידולים שהם אבות המזון של אזרחי ישראל, והם טוענים שבכדי להגן על הביטחון התזונתי יש לאפשר תמיכה גבוהה יותר ל־14 הגידולים הללו. בנוסף, החקלאים מציגים גם דרישות מקיפות נוספות, בהן: הפחתת מחירי המים, הורדה בתנאי ההעסקה של העובדים הזרים, טיפול בפערי התיווך, והקמת שוק סיטונאי.
התגובות של החקלאים לפרסום הצו לימדו כי הממשלה והחקלאים לא התקדמו משמעותית במגעים במהלך החודשים האחרונים. ראשי ההנהגה החקלאית אמרו בתגובה משותפת כי "שרי האוצר והחקלאות הבטיחו לנו ולחברי הקואליציה במפורש שלא יהיה מהלך חד־צדדי".
עמית יפרח, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, אמר ל"כלכליסט" כי "אנחנו הגענו עם תוכנית שנועדה לתת הגנות לחקלאים במודל של תמיכה ישירה. אבל משרד החקלאות פעל בצורה מאוד איטית. אנשי המקצוע הבכירים של משרד החקלאות לא נכחו בדיונים, גם פקידי האוצר שהם היוזמים של המהלך לא היו במרבית הדיונים. במשך כל החודשים האחרונים היו לנו רק חמש פגישות". מסביבתו של השר פורר נמסר כי "זו בדיוק היתה הרגשתנו כלפיהם. הם לא הגיעו בתום לב ובנפש חפצה למפגשים. יחד עם זאת, אנחנו חושבים כי חשוב להמשיך ולנהל מו"מ במטרה להגיע לסיכומים".
משרדי החקלאות והאוצר אמרו פעמים רבות כי החסם המשמעותי ביותר לייבוא פירות וירקות הוא לא המכס, אלא מדיניות הייבוא שקשורה בהגנת הצומח, ושר החקלאות הבטיח כי יבצע רפורמה באופן פעולת השירותים להגנת הצומח. ל"כלכליסט" נודע כי בחודשים האחרונים מתקיימת עבודת מיפוי שתגדיר מאיזה מזיקים חוששים בישראל. לאחר מכן יועברו תקנות שמאפשרות ליבואן להסתמך על הצהרת המדינה כי אין בתחומיה את המזיקים הללו. להערכת גורמי ממשלה המהלך לא יסתיים לפני מרץ 22.

3 צפייה בגלריה
דוכן פירות וירקות ב שוק מחנה יהודה
דוכן פירות וירקות ב שוק מחנה יהודה
דוכן פירות וירקות בשוק מחנה יהודה
(צילום: אוהד צויגנברג)

פער של 800 מיליון ביצים

המאבק על מכסי פירות וירקות הוא רק צעד אחד מתוך מהלכים רבים שפורר וליברמן מנסים לקדם בחקלאות. בתכנונם ארוך הטווח הם רוצים לפתוח גם את שוק הביצים, החלב, והעוף.
בשלב זה המאבק הגדול הוא על עולם ההטלה, שם הפערים בין הממשלה לבין החקלאים גדולים בהרבה. נזכיר כי הכוונה המקורית של פורר וליברמן היתה להעביר בחוק ההסדרים תיקון חוק שיבטל לגמרי את התכנון בענף ההטלה, אך הם נסוגו מהכוונה הזו משוםשלא יכלו להשיג רוב בממשלה ובכנסת למהלך כזה. אבל מצד שני יש לשרים מנוף לחץ חזק מאוד, הם יכולים לבטל את המכס על ייבוא ביצים, ואז התכנון בארץ יהפוך להיות חסר משמעות. אך ספק אם השרים ילכו למהלך שכזה.
ביום חמישי האחרון שר החקלאות הפיץ תקנות ובהן מכסות חדשות לענף ההטלה לשנת 2022. התקנות כוללות 785 מכסות חדשות שהן כ־400 מיליון ביצים נוספות. בארגון מגדלי העופות טוענים כי פורר מנסה "להציף את הארץ במכסות חדשות ובכך לפרק באופן מעשי את התכנון". ואכן, פורר מבקש לצמצם את המגבלות על הזכות לקבל מכסות חדשות, כך שהמכסות יהיו נגישות יותר וסחירות יותר. לטענת מגדלי העופות הביקוש לביצים צפוי להיות 2.3 מיליארד ב־2022, אך המשרד מבקש לתת מכסות ל־3.1 מיליארד ביצים. בשבוע הקרוב צפוי דיון בוועדת הכלכלה על המכסות, והחקלאים צפויים לנסות להתנגד לתקנות.
עמית יפרח אמר ל"כלכליסט" כי "משרד החקלאות רוצה ביטול תכנון מיידי עם פיצוי מגוחך למגדלים, ומבחינתנו זה חיסול מקור הפרנסה של חקלאי הצפון והעברת הגידול לטייקונים". במקביל ארגון מגדלי העופות עתר לבג"ץ בדרישה שיורה לשר האוצר ולשר החקלאות להעלות את מחירי הביצים ב־6.5%.


3 צפייה בגלריה
מימין שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן.
מימין שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן.
מימין: שר החקלאות עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן.
(צילומים: אבי מועלם , אלכס קולומויסקי)

איומים לפיטורי עובדים בפרי הגליל

שעות אחרי ששר החקלאות פרסם ביום חמישי להערות הציבור את הצו להורדת מכסים על פירות וירקות מיובאים, הגיב הבעלים של פרי הגליל אושיק אפרים, בהודעה על כוונתו לפטר החל מהיום כ־100 מתוך 220 עובדי מפעל החברה שבחצור הגלילית. אפרים טוען כי פרי הגליל לא תהיה מסוגלת להמשיך לפעול במתכונתה הנוכחית על רקע הסרת מכסי המגן על תוצרת חקלאית מיובאת ולדבריו "אם המדינה מחליטה לייבא פירות וירקות, הרי שאין שום סיבה שיהיה בישראל ייצור מקומי".
בהודעה ששיגר בנושא ליו"ר ועד העובדים בפרי הגליל, מוטי חזיזה נאמר כי בנוסף להליך הפיטורים שהוא מתכנן, יינקטו צעדים מיידיים נוספים, שכוללים הפסקת עבודות הפיתוח של גידולי שדה שתוכננו לתקופה הקרובה ואיתה גם הפסקת הזריעה של אפונה, שנעשית בימים אלה. לדבריו "הרפורמה הזאת, היא כמו רפורמות אחרות שהממשלה עשתה בשנים קודמות והוכחו כתרמית. כשהמדינה סגרה וחיסלה את ענף העגלים ועברה לייבוא של בשר, האם מחיר הבשר הוזל?". הוא הוסיף עוד כי "המצב של פרי הגליל טוב. אני לא מבקש מהמדינה כלום. רק שתיתן לעבוד ותפסיק עם תרמית הסרת המכסים. אם המדינה תחסל אותי, הצרכנים ימצאו את עצמם מתמודדים מול 5 חברות ששולטות בשוק המזון בארץ, ויהיו שבויים שלהן".
גורמים בתעשייה ובמשרדי הממשלה ביקרו בחריפות את אופן התנהלותו של אפרים, שמרבה לשלוף את קלף פיטורי העובדים במצבי עימות או מחלוקת שמזדמנים בינו לבין רשויות המדינה. "הוא מאיים סדרתי ועושה שימוש ציני וגס בעובדים חלשים שנמצאים בפריפריה במטרה לחלץ הטבות או פיצוי כלשהו ברגע האחרון", אמר גורם ממשלתי ל"כלכליסט". אפרים הגיב על הטענה ואמר כי "שיגידו עלי מה שרוצים. אבל הפעם היחידה שפיטרתי עובדים היתה בשנת 2010".
מפעל פרי הגליל הפך לסמל למאבק של תעשיית המזון לשרוד. לפני כעשור נמכר המפעל לרשת השיווק חצי חינם של זכי שלום ומשפחת קופרלי. באותו זמן נכנס משה (אושיק) אפרים, שנחשב לאחד ממגדלי הירקות הגדולים בצפון הארץ לשותפות בחברה. זמן קצר לאחר מכן אפרים פיטר כמה עשרות מעובדי פרי הגליל במסגרת מהלכי הבראה במפעל.
ממשרד החקלאות נמסר כי "הרפורמה בחקלאות מביאה בשורה לחקלאים ולצרכנים. הרפורמה כוללת שינויים נחוצים להגברת התחרות בשוק התוצרת החקלאית הטרייה לטובת הצרכנים, ובמקביל מעניקה תמיכות ישירות חסרות תקדים בחקלאים".