סגור

בדרך להורדת מחירי הפירות והירקות? שר החקלאות פועל לביטול המכסים

השר עודד פורר הפיץ צו לשימוע הציבור לקראת ביטול המכסים על פירות וירקות. הפירות שהמכס עליהם יוסר במלואו מיד לאחר השימוע הם בין היתר אבוקדו, שום, פטריות, אפונה, שעועית, תאנים, אננס וארטישוק. יתר המכסים על כלל הפירות והירקות הטריים, הקפואים והמשומרים יופחתו באופן הדרגתי בשש פעימות. במקביל פורסמו התקנות להגדלת המכסות לביצים לשנת 2022

שר החקלאות עודד פורר הפיץ הבוקר צו לשימוע הציבור לקראת ביטול המכסים על פירות וירקות. הצו המוצע הוא מתווה הדרגתי של ביטול המכס של כלל הפירות והירקות.
הפירות שהמכס עליהם יוסר במלואו מיד לאחר השימוע הם בין היתר אבוקדו, שום, פטריות אפונה, שעועית, תאנים, אננס וארטישוק. יתר המכסים על כלל הפירות והירקות הטריים, הקפואים והמשומרים יופחתו באופן הדרגתי בשש פעימות במרחק של חמש שנים, וזאת כדי לאפשר לחקלאות הישראלית להסתגל למצב החדש.
נציגי החקלאים לא הגיעו בינתיים להסכמות עם הממשלה לגבי מתווה התמיכה הישירה לחקלאים שיוענק כנגד ביטול המכסים. בשלב זה יש הסכמה של המשרד לתת תמיכה דיפרנציאלית לפי אזורים גאוגרפיים, אך לא לפי סוגי גידולים. כך שייתכן ששטח חקלאי בדרום יקבל תמיכה נדיבה יותר מזה שבצפון. אך לא יהיה מצב בו גידול אחד מועדף על גידול אחר.

1 צפייה בגלריה
אננס אבוקדו שוק הכרמל תל אביב
אננס אבוקדו שוק הכרמל תל אביב
אננס ואבוקדו יוזלו מיד
(צביקה טישלר)
מחירי הפירות והירקות זינקו בשנים האחרונות ביותר מ-80%. הפחתת המכס תגדיל את התחרותיות בענפים אלה, וכך ייהנה הצרכן הישראלי מהוזלה משמעותית של הפירות והירקות. החיסכון הצפוי מהרפורמה עומד על 840 שקל בשנה לכל משק בית בישראל, שמצטבר לחיסכון כולל של כ-2.7 מיליארד שקל בשנה.
פורר: "מתווה פתיחת השוק לתחרות והוזלת הפירות לצרכן מקודם בהתאם להחלטת הממשלה, ולצדו צעדי תמיכה ומענקים נדיבים לחקלאים בישראל. אנו עוברים מהגנה מכסית לתמיכה ישירה, ומצפים להשלים את הדיונים מול נציגי החקלאים בשבועות הקרובים עד לחתימת הצו כחלק מהשימוע. פתיחת השווקים תוריד את המחיר לצרכן, תרחיב את מגוון המוצרים ותאפשר את פיתוח החקלאות המקומית באמצעות תמיכות ישירות ומענקים לחקלאים. אני מצפה מנציגי ארגוני החקלאים לשיח פורה כדי לגבש את המתווה הטוב ביותר לתמיכה ישירה בחקלאות המקומית".
במקביל פרסם היום שר החקלאות את התקנות להגדלת המכסות לביצים לשנת 2022. במשרד החקלאות ניסו שלא להגדיל את המכסות עד שלא מקדמים את ביטול התכנון במשק הלול, ולמעשה ביקשו לא להגדיל מכסות ובכך ליצור לחץ לביטול התכנון על ידי כך שייווצר מחסור. אך היועצים המשפטיים אמרו כי לא ניתן לבטל את התכנון ללא תיקונים בחקיקה. כך נוצר מצב שרפורמת הביצים מתרחקת.
המכסות החדשות כוללות גידול של 785 מכסות, כשכל מכסה היא חצי מיליון ביצים. סך הכמות המתוכננת היא 3 מיליארד ביצים ו-55 מיליון לשנת 2022. הפעם הושם דגש על האוכלוסייה הערבית, וניתנו 70 מכסות ייעודיות לחברה הערבית.