סגור

המסכה שיכולה לתת בוסטר לחברת סונוביה

מניית סונוביה, שמפתחת בדים אנטי־בקטריאליים, צנחה השנה ב־33% עד שהגיע הפיתוח של מסכות קוטלות קורונה. ה”עסק הצדדי”, שהפך למוצר העיקרי שלה, מזרים לה מזומנים למימוש החלום לשווק ליצרניות אופנה

ממוצרי טקסטיל אנטי־בקטריאליים עד מסכות נגד קורונה - סונוביה, חברה ישראלית קטנה מרמת גן שהוקמה בדצמבר 2013 בשם “ננו טכנולוגיה”, השכילה לעשות את ההתאמות הנדרשות לתקופה, ולהגדיל את קופת המזומנים בדרך ליעד האמיתי שלה: לשווק לחברות את המכונה שהיא מפתחת להזרקת חומרים אנטי־בקטריאליים לבדים ואת המוצרים הכימיים הנלווים.
החברה, שמתבססת על פטנטים שפותחו במחלקה לכימיה באוניברסיטת בר־אילן ושמבצעת גם מו”פ עצמאי, מפתחת בדים דוחי מים, מעכבי בערה, קוטלי חיידקים, ושוק היעד שלה הוא יצרניות ביגוד ורכב, וכן בתי מלון ובתי חולים. אולם הקורונה הביאה איתה הזדמנות לפריצה קדימה ולפיתוח "עסק צדדי" של מכירת מסכות לפנים ללקוח הסופי, מה שהפך בינתיים למוצר העיקרי של הסטארט־אפ, המאפשר לו להחזיק את הראש מעל המים בתקופת הפיתוח של מכונות ההזרקה, שפועלות בעזרת גלי אולטרה־סאונד.
3 צפייה בגלריה
יגאל זייתוני מנכ"ל סונוביה
יגאל זייתוני מנכ"ל סונוביה
יגאל זייתוני, מנכ"ל סונוביה
(צילום: יח"צ)
"כבר בפברואר 2020, עם פרוץ המגפה, עוד לפני שהקורונה בכלל הגיעה לישראל, יו"ר החברה שוקי הרשקוביץ הבין את המצב, ופנה לממשלת סין ולשגרירות סין והציע להם בדים מטופלים בטכנולוגיה שלנו", מספר אסף לוי, מנהל מחלקת המוצרים בחברה. החברה הקימה במהירות חטיבת מכירות ואתר סחר מקוון, שינתה את שמה במרץ 2020 ל"סונוביה" והחלה לשווק מסכות אנטי־בקטריאליות רב־פעמיות שניתן לכבס עשרות פעמים. מחירן כיום נע בין 39 דולר ל־59 דולר, והן נמכרות בעיקר ללקוחות אמריקאים. על פי מצגת שפרסמה החברה אתמול, מספר לקוחותיה עלה פי 18 — מכ־5,000 לקוחות ביוני 2020 לכ־91 אלף באוגוסט 2021. "בבד שאני משתמש היום לתפור מסכות מחר אוכל להשתמש לייצור סדינים לבתי מלון או לבתי חולים שיפחיתו את כמות הבקטריות במטרה להקטין את שיעור הזיהומים או לצורך כל מוצר טקסטיל אחר", אומר ל”כלכליסט” מנכ"ל החברה יגאל זיתון, שהצטרף אליה באביב האחרון.
3 צפייה בגלריה
מסכה נגד קורונה של סונוביה
מסכה נגד קורונה של סונוביה
מסכה נגד קורונה של סונוביה
(יח"צ)
עמידות לכל הזנים
הרשקוביץ, איש שוק הון ותיק, הנפיק בדצמבר 2020 את החברה בבורסה בתל אביב, לפי שווי של כ־130 מיליון שקל (אחרי הכסף). בין השאר השקיעו בה אלטשולר שחם, מור, אקסלנס, הפניקס, קרן נוקד ושחקנים מרכזיים בשוקי היעד של החברה כמו שוק הרכב והאי קומרס. אתמול בתום המסחר הגיע שווי החברה לכ־185 מיליון שקל, אחרי יומיים תנודתיים במיוחד בעקבות הדיווח של החברה על הצלחה של טכנולוגיה לנטרול וריאנט דלתא של הקורונה. לאחר הדיווח זינקה המניה ביותר מ־26%, אתמול כבר היו מי שמיהרו לממש, והמניה ירדה בכ־6%.
בבדיקה שנערכה במעבדה באיטליה נמצא שהטכנולוגיה של החברה, פורמולציה על בסיס כסף, יעילה ב־97.3% בנטרול הווריאנט לאחר 30 דקות, ב־99.3% לאחר 60 דקות וב־99.9% לאחר 120 דקות. התוצאות האלה, ציינה החברה בדיווח לבורסה, מחזקות את ההנחה של החברה ושל היועץ שלה פרופ' עמוס אדלר כי מנגנון נטרול הווירוס עשוי להיות יעיל בתנאי ניסוי זהים גם נגד וריאנטים אחרים. עם זאת, צוין כי טרם ביצעה ניסויים קליניים כאלה. "ידענו כבר לפני הניסוי הזה שהמוצר שלנו עמיד בפני כל זני הקורונה, וזה היה ברור לכל מי שמבין איך החומר שלנו פועל ומשמיד חיידקים ווירוסים", אומר זיתון. "גם בדקנו אותו בעצמנו בעבר על הזן הרגיל והזן הבריטי, אבל היה לנו חשוב שתהיה לנו הוכחה כתובה ממעבדה מוכרת ובלתי תלויה".
”לטעום את השוק”
זיתון מעריך שהתוצאות האלה יתרמו לא מעט לשיווק המסכות של החברה: "המסכה היא רק דוגמה פרטית ליכולות שלנו. העולם הרי מבין שהקורונה אינה אירוע חולף וכנראה תישאר איתנו במשך שנים, והכוונה שלנו היא להרחיב את הפעילות, ולצד עוד ליין של מסכות למכור גם ציפיות, סדינים ועוד מוצרים עם חומר אנטי־בקטריאלי".
לצורך כך גייסה החברה, לדבריה, בכירים לשעבר מדלתא, מעדיקא, ומ־888 שמכירים את עולמות האי קומרס.
לדברי זיתון ולוי, החברה כלל לא תכננה טרם הקורונה למכור ישירות לצרכן הסופי, אולם ניצלה את ההזדמנות גם כדי "לטעום את השוק" וגם כדי לשרת את התזרים. "אנו היום עם יותר כסף בקופה ממה שהיינו בהנפקה. אין כמעט סטארט־אפים כאלה", אומר לוי. "אחד המשקיעים שלנו אמר לנו: 'זרקתם חץ למטרה, והמטרה זזה קצת – ופגעתם'".
עם זאת, לוי וזיתון מדגישים כי היעד העיקרי של החברה היה ונותר לקוחות גדולים: "מכירת מוצרים ללקוח הסופי זה הסייד ביזנס שעוזר לנו להגיע לנחלה – והיא למכור את המכונות והכימיקלים לשחקנים גדולים. זה הגביע הקדוש בתעשייה שלנו, זה קצת כמו למכור מכונת נספרסו אחת ואז באופן שוטף את הקפסולות". לדברי זיתון, ההכנסה ממכירת מכונה כזו צפויה להיות כ־200 אלף יורו ליחידה, ובנוסף כ־1-1.3 מיליון יורו בשנה הכנסות ממכירת החומרים הכימיקליים לכל מכונה".
במצגת למשקיעים ציינה החברה כי היא מתקדמת בפיילוטים עם שחקני מפתח בארבע תעשיות עיקריות: ביגוד ספורט, בתי חולים, תחבורה ואופנה עילית. בנוסף חתמה החברה על הסכם שיתוף פעולה עם דלתא גליל, ובימים אלה נעשות הכנות להתקנת מכונה תעשייתית גדולה ראשונה להזרקת החומרים הכימיים במרכז החדשנות של דלתא בכרמיאל.