סגור

משרד הכלכלה: היבוא המקביל בתחום התמרוקים - זניח

בדיון על רפורמת התמרוקים נמסר כי היקף היבוא המקביל בענף מהווה 2.4% בלבד. יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, הזהיר כי אם לא תהיה התקדמות בחקיקה וההצעה לא תהיה מקובלת על חברי הקואליציה - פרק התמרוקים ייצא מרפורמת הייבוא

הממונה על חוקיות היבוא במשרד הכלכלה, אנואר חילף, אמר בדיון על רפורמת התמרוקים בוועדת הכלכלה כי היקף היבוא המקביל של תמרוקים, נע כיום בין 45 ל-50 מיליון שקל בשנה, ומהווה 2.4% מכלל יבוא התמרוקים לישראל. לדבריו, "קיימים 14 יבואנים מקבלים, 5 מהם הם יבואנים גדולים שהיקף הפעילות שלהם הוא מעל מיליון דולר מכלל היבוא המקביל. זה שיעור מאוד נמוך". חילף אמר את הדברים בישיבה שבה המשיכה ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, להכין לקריאה שנייה ושלישית את פרק הייבוא מתוך הצעת חוק ההסדרים, שעוסק בהקלות על יבוא תמרוקים.
במהלך הדיון הזהיר היו"ר ביטון כי אם לא תהיה התקדמות בחקיקה, ואם ההצעה לא מקובלת על חברי הקואליציה, הוא יאלץ להוציא את פרק התמרוקים מרפורמת הייבוא. זאת לאחר שח"כ מיכל שיר וח"כ סימון דוידסון מתחו שוב ביקורת על כך שההצעה לא פותחת מספיק את האפשרות לייבוא מקביל. ח"כ שיר התייחסה לדרישה מיבואן מקביל להציג את תאריך הייצור של המוצר, ואמרה כי משרד הבריאות שולח את היבואנים לאתרים פיראטיים בגוגל כדי לפענח את אצוות המוצרים שהם סוד של היצרן. "תראו לי איפה אפשר למצוא את הקודים האלה, זה לא רציני", אמרה.
1 צפייה בגלריה
מחלקת בשמים ברשת Be
מחלקת בשמים ברשת Be
מחלקת בשמים
(צילום: אוראל כהן)
ח"כ סימון דוידסון, אמר כי ליבואן רשמי אין בעיה להשיג את תאריך הייצור מהיצרן, אך יבואנים מקבילים טוענים שאין יכולת להשיג את המידע. מנהלת מחלקת התמרוקים במשרד הבריאות, רינת בכר, אמרה לעומת זאת שהיבואנים המקבילים יכולים להשיג את המידע וכי הוא מקודד על גבי המוצר.
יו"ר הוועדה התייחס לכך שבמהלך הדיון עלו טענות נוספות על כך שהחוק יכול לגרום לחסמי יבוא וביקש מנציגי הממשלה לבוא עם תשובות לדיון הבא בוועדה. בין היתר ביקש התייחסות למעמדו העתידי של מותג פרטי, ליכולת היבואנים להציג תיק תמרוק ודרש בהירות בנושא הסמכת המעבדות. בנוסף, ביקש ביטון כי משרד הבריאות ידווח לוועדה, באפריל 2022, על התקדמות באישור מעבדות הבדיקה.
באשר לדרישות תיק התמרוק, שכולל בתוכו את הסודות המסחריים של היצרן, הביע ביטון דאגה, על רקע מחלוקות בין נציגי הממשלה וטענת נציגת ענף התמרוקים באיגוד לשכות המסחר, ענת רוזה, שטענה כי יבואנים יתקשו להחזיק בישראל את התיק הנדרש. "אנחנו לא יודעים לגרום לממשלה להסכים אחד עם השני, הייתם אמורים לבוא מתואמים ולא להתווכח פה, ואם תיק התמרוקים לא מוסכם אז תעשו עוד סבב ביניכם".