סגור
קניון עזריאלי ת"א
קניון עזריאלי, תל אביב (ארכיון) (צילום: אייל קרן)

גם השבוע - ההוצאות באשראי הסתכמו בכ-7 מיליארד שקל, 21% פחות מהממוצע לפני המלחמה

לפני נתוני שבא, נרשמו ירידות של 9.5% ברשתות המזון, 22% בענף האופנה ו-16% במוצרי החשמל ביחס לשבוע ממוצע

ההאטה בצריכה מתייצבת על ירידה מהותית של כחמישית מההוצאות בשגרה. בשבוע השישי של מלחמת "חרבות ברזל" (18-12 בנובמבר) ההוצאות בכרטיסי אשראי הסתכמו ב-7.15 מיליארד שקל, המשקפים ירידה של 21.2% מהיקף ההוצאות בשבוע ממוצע במהלך שנת 2023, בו היקף ההוצאות עומד על 9.09 מיליארד שקל. כך עולה מנתוני חברת שבא, מנהלת מערכת התשלומים בכרטיסי אשראי.
מדובר בירידה דומה לזו שנרשמה בשבוע החמישי של המלחמה (11-5 בנובמבר), בו עמדה ההוצאה על 7.14 מיליארד שקל. אלא שביחס לשבוע הרביעי של המלחמה, אז נרשמה ירידה של 12.4% בלבד בהוצאות בכרטיסי אשראי, מדובר בהרעה ונראה כי הציבור, שחלקו מתמודד עם פגיעה קשה בהכנסות בעקבות הוצאת עובדים לחל"ת, נוקט משנה זהירות ביחס להוצאותיו.


צמצום ההוצאות בשבוע החולף נרשם בין היתר בענף המזון, שנהנה בשבוע הראשון מזינוק בביקושים, בעקבות הודעת פיקוד העורף בדבר הצורך בהצטיידות במזון ומים בכמות הנדרשת לכל בני הבית למשך 72 שעות. ההודעה, שאחר כך נמסר שניתנה בעיתוי שגוי, הובילה לצבירת מלאי מזון יבש בבתים, ובעקבות כך להאטה בצריכה ובשבוע החולף לירידה חדה של 9.5% בהוצאה ברשתות המזון, לירידה של 12.1% בהוצאות במכולות ובפיצוציות ולירידה של 5.8% בהוצאות ברכישת מזון במעדניות ומאפיות ביחס לשבוע ממוצע.
הירידה בהוצאות העמיקה בשבוע החולף גם בענף האופנה, למרות הירידה בטמפרטורות, המובילה בדרך כלל להצטיידות בבגדים ונעליים לחורף, בעיקר לילדים ובני נוער. ההוצאה, שבשבוע הראשון צנחה בכ-63%, התמתנה במהלך המלחמה לכ-30%, התכווצה לפני שבועיים לכ-14% - ובשבוע שעבר העמיקה שוב לכ-22%. כך קרה גם בתחום מוצרי החשמל והאלקטרוניקה, שספג בשבוע הראשון ירידה של כ-40% בהוצאות באשראי והתאושש לפני כשבועיים עם ירידה של כ-9% בלבד, שהעמיקה בשבוע שעבר לכ-16%.
ביחס לשבועות הראשונים למלחמה, מציגים נתוני השבועיים האחרונים התאוששות, שכן בשבוע הראשון נרשמה צניחה של 28.5% ביחס לשבוע ממוצע, ובשבוע השני ירידה של 23.7%. אלא שאם ההתאוששות הנוכחית תשמר, יהיה מדובר בפגיעה מהותית במשק.
ניתן להעריך כי הירידה נובעת לא רק ממצב הרוח הלאומי השפוף כתוצאה מהחדשות הקשות בדבר הנופלים והחטופים, אלא גם מפינוי כ-125 אלף תושבים מביתם וגיוס כ-300 אלף חיילי מילואים. מדובר בלמעלה מ- 400 אלף אנשים שחלקם מקבלים את כל השירותים של מזון וניקיון מבתי המלון אליהם פונו ולא נדרשים לקניות מזון, טואלטיקה ובגדים, וחלקם נמצאים בשטחי הכינוס ובתוך עזה ולא בסיטואציה המאפשרת רכישות. לאור זאת, ההתאוששות מהמשבר תלויה במשך המלחמה ופרק הזמן שיחלוף עד שהמדינה תשיב חלק המפונים לבתיהם.