סגור
לשכת התעסוקה לשכת ה תעסוקה אבטלה
שירות התעסוקה (צילום: קובי קואנקס)

כמעט חצי מיליון בלי עבודה: שיעור האבטלה המורחב באוקטובר עבר את ה-10%

נתוני הלמ"ס חושפים היקף אבטלה עצום בחודש שעבר שהגיע ל-467 אלף בני אדם ואינו בא לידי ביטוי ברישום לדמי אבטלה. עוד נתון מפתיע: השיעור המצומצם שאינו כולל חל"ת נשאר ברמה הנמוכה מאוד של 3.4%

על רקע המלחמה: שיעור האבטלה המורחבת זינק מ-4.2% בספטמבר ל-10.4% ובאוקטובר ומספר המובטלים מתקרב לחצי מיליון בני אדם. לעומת זאת, שיעור האבטלה בחישוב המצומצם שכולל רק בלתי מועסקים שמחפשים עבודה לא עלה כלל ונותר על רמה נמוכה במיוחד של 3.4% בלבד. כך עולה מנתוני האבטלה של אוקטובר שמפרסמת היום (ב') הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) על סמך תוצאות סקר כוח האדם.
קיים פער גדול מאוד בין נתון זה לנתוני הביטוח הלאומי שעמדו באוקטובר על כ-50 אלף תובעי אבטלה חדשים - כלומר תוספת של 1% בלבד. אחת המשמעויות המדאיגות של הנתונים היא שלרבים מאוד מהמובטלים אין אפשרות לתבוע אבטלה ולקבל פיצוי.
עד משבר הקורונה נהגה הלמ"ס לפרסם נתון אבטלה אחד - הבלתי מועסקים שמחפשים עבודה. הנתון הזה כמו קו העוני סובל מחד-ממדיות ואינו מגלה מובטלים רבים שמסיבות שונות אינם מחפשים עבודה וגם אינו כולל מי שנמצאים בחל"ת. הנהגת החל"ת ההמוני במשבר הקורונה גרמה ללמ"ס לעבור לשיטה של פרסום ארבעה מדדים. בעיתות שגרה יש חשיבות בייחוד לחישוב המצומצם. אבל מרגע שמונהג הסדר תעסוקה חריג כמו חל"ת, החישובים המורחבים יותר הופכים למשמעותיים.
אלה נתוני הלמ"ס:
אחוז הבלתי מועסקים (מובטלים בהגדרה הקלאסית – אנשים ללא מקום עבודה שמחפשים עבודה) עמד בספטמבר על 3.4% שהם 151.1 אלף. מדובר בשיעור נמוך שנחשב לאבטלה חיכוכית הדרושה להחלפת עבודה. באוקטובר, למרות המשבר, הוא נשאר על 3.4% אבל מספר המובטלים ירד ל-149.8 אלף. הסיבה לכך היא שמספר המשתתפים בכוח העבודה ירד בגלל המלחמה.
אחוז הבלתי מועסקים בתוספת הנעדרים כל שבוע הסקר מעבודתם הכפיל את עצמו פי 2.7 מ-3.6% שהם 163.6 בספטמבר, ל-9.6% שהם 428.4 אלף באוקטובר. ההגדרה של נעדרים בכל שבוע הסקר מעבודתם אמורה לאתר את הנמצאים בחופשה ללא תשלום. זה הנתון שבאמצעותו מדד משרד האוצר את האבטלה בקורונה. הוא אינו כולל מובטלים לטווח ארוך.
ללמ"ס שני נתונים מרחיבים שקרובים מאוד ולכן יובא כאן רק הגדול שביניהם. הוא כולל את הבלתי מועסקים, אנשים שנעדרו כל השבוע מעבודתם וכן אנשים שאיבדו את מקום עבודתם בשנתיים האחרונות ואינם מחפשים עבודה ומובטלים שחיפשו עבודה בתקופה האחרונה אבל התייאשו. שיעור המובטלים בהגדרה הרחבה זינק מ-4.2% שהם 191.5 אלף בספטמבר ל-10.4% שהם 467.5 אלף באוקטובר.
במקביל חלה ירידה חדה בשיעור המועסקים שאינו כולל אנשים בחל"ת - זה צנח מ-61.1% בספטמבר ל-56.5% באוקטובר. שיעור התעסוקה כולל את כלל האנשים העובדים בני 15 ומעלה. שיעור המשתתפים בכוח העבודה שכולל אנשים בחל"ת ירד לעומת זאת במידה מתונה מ-63.4% בספטמבר ל-62.6%. שיעור המשתתפים כולל מועסקים, מובטלים וכאמור גם אנשים בחל"ת.

קצב תוספת המובטלים החדשים יורד מ-6,000 ל-4,000 ליום

לפי נתוני המובטלים החדשים של הביטוח הלאומי, מספר המובטלים החדשים מאז תחילת המלחמה הגיע ל-132.6 אלף - מתוכם 98.8 אלף הוצאו לחל"ת כפוי ו-33.8 אלף פוטרו או איבדו את העבודה בדרך אחרת. מתוכם 48.7 אלף הפכו למובטלים מתחילת המלחמה ועד סוף אוקטובר ו-83.9 אלף מתחילת חודש נובמבר. הסיבה לעלייה הגדולה מתחילת נובמבר היא החלטת שר האוצר בצלאל סמוטריץ' להעניק הקלות מפליגות ביציאה לחל"ת שעודדה מעסיקים להעביר את האחריות לשכר העובדים לביטוח הלאומי.
החל מהשבוע שעבר מסתמנת ירידה ברורה בקצב הגידול באבטלה. ביום ראשון שעבר ה-12 בנובמבר עמדה תוספת המובטלים החדשים על 6,900, ביום שלישי על 6,000, ביום רביעי על 5,100 וביום חמישי ה-16. בנובמבר על 4,200. גם אם ישנה עדיין אפשרות לעדכון לאחור של חלק מהנתונים, נראה שיש מגמה ברורה של ירידה מרמה של 6,000 מובטלים שהייתה במשך כשבועיים עד יום ראשון שעבר לרמה של 4,000-5,000 מובטלים חדשים ליום. חשוב עם זאת לשים לב: מדובר בירידה בקצב תוספת המובטלים ולא באבטלה. למרות הירידה, קצב תוספת המובטלים עדיין גבוה מאוד. אין עדיין נתונים על חזרת מובטלים לעבודה.