סגור
לקוחות בסניף טיב טעם ברמת החייל, היום
לקוחות בסניף טיב טעם ברמת החייל, היום (צילום: תומר הדר)

היקף הרכישות בכרטיסי אשראי בענף המזון זינק ב-60% ביומיים האחרונים

כך עולה מנתוני חברת ישראכרט. סך השימוש בכרטיסי אשראי צנח ב-35%, כאשר בענף ההלבשה וההנעלה הירידה הגיעה ל-90%

הפאניקה בקרב הציבור להצטייד במזון ומוצרי צריכה בסיסיים משתקפת היטב בנתוני השימוש בכרטיסי אשראי. לפי נתונים של חברת ישראכרט, החולשת על יותר מ-45% משוק כרטיסי האשראי, היקף השימוש בכרטיסי אשראי לרכישות בתחום המזון זינק בימים ראשון-שני ב-60% לעומת הנתונים בתקופת שגרה (ימי ראשון-שני בתקופה שאינה חג). בחברה מציינים שהגידול במחזורים נובע הן מגידול בכמות העסקאות, והן בגידול בסכום הרכישה הממוצעת.
הגידול החד צבר תאוצה בעקבות הנחיות פיקוד העורף אתמול (ב') על המלצה להצטיידות משמעותית. גם לאחר שבפיקוד העורף הבהירו כי מדובר בהנחיות התקפות בעת שגרה, נמשך הלחץ בקרב חלקים גדולים של הציבור להצטייד במזון, וחלק מרשתות השיווק אף הגבילו את כמות הרכישות.
על אף הגידול הדרמטי הזה ברכישות בענף המזון, סך השימוש בכרטיסי אשראי ירד בחדות ב-35% ביומיים האחרונים בהשוואה לימי שגרה. הסיבה לכך היא כמובן מגבלות המדינה על פתיחת עסקים, השבתת רוב אזור הדרום וגם ירידה במצב הרוח הלאומי שמשפיע על הצריכה. בישראכרט מציינים כי הירידה בולטת בענפים כמו ריהוט וציוד שם נרשמה צניחה של 80% בהיקף העסקאות, ובהלבשה והנעלה נרשמה צניחה חדה אף יותר של 90%.
משמעות הנתונים הללו היא פגיעה בהכנסות של ענפים רבים בהם ענף הקמעונאות (למעט מזון), תרבות ופנאי ועוד. זו מכה משמעותית בעיקר לעסקים קטנים, שממילא חוו עוד לפני המלחמה תקופה מאתגרת בשל עליית הריבית וההאטה במשק. לאותם עסקים אין לרוב כריות הון עודפות, שמסייעות לצלוח תקופה של האטה. כעת הם חווים מכה קשה של ירידה דרמטית בהכנסות, כאשר לא ברור מתי תהיה החזרה לשגרה.
בתגובה לנתונים מסר עמית שגיא סמנכ"ל דיגיטל, דאטה ושיווק בישראכרט: "היקף העסקאות במשק משקף את המצב בו עסקים מושבתים ותנועת הקונים דלילה. הישראלים נכנסו באופן מיידי למצב מלחמה, שמאופיין ברכישה מוגברת של מוצרי צריכה בסיסיים כמו מזון ופארם ועצירה כמעט מוחלטת של הוצאות פנאי ומותרות".