סגור
נתב"ג תעופה בעצירה
נתב"ג ריק; ענפי התיירות ממשיכים לקרוס (צילום: אוראל כהן)

הצריכה ברגרסיה: הרכישות באשראי חזרו לרמה של תחילת המלחמה

מגמת ההתאוששות במשק נעצרה בשבוע החמישי למלחמה והיקף הרכישות של הציבור בכרטיסי אשראי ירד ביותר מ־820 מיליון שקל בהשוואה לשבוע הרביעי. ענפי התיירות ממשיכים לקרוס וההוצאות בהם נחתכו, בעוד הרכישות ברשתות המזון חזרו לרמתן בשגרה

בשבועיים האחרונים נדמה היה שהמשק מתחיל להתרגל לשגרת מלחמה ושהקהל מתחיל לצאת מהבית. מקומות העבודה מנסים לחזור לפעילות ומערכת החינוך מנסה לשכנע הורים לשלוח את הילדים לבתי הספר והגנים למרות שברבים מהם אין מרחבים מוגנים.
אבל מסתבר שבשבוע החמישי של המלחמה מגמת ההתאוששות בפעילות המשק נעצרה והרכישות של הציבור בכרטיסי אשראי ירדו ב־21% בהשוואה לשבוע ממוצע במהלך שנת 2023 ועמדו על 7.1 מיליארד שקל.
מנתוני חברת שב"א, מפתחת ומנהלת מערכת התשלומים הלאומית, עולה כי בשבוע החמישי של המלחמה, (11-5 בנובמבר) חלה ירידה של יותר מ־820 מיליון שקל בהיקף ההוצאות בכרטיסי אשראי לעומת השבוע הרביעי (29 באוקטובר-4 בנובמבר), שמהווים ירידה בשיעור של 10.3% בסך הקניות וההוצאות של הצרכנים.
בעוד בשבוע ממוצע ב־2023 עומדות ההוצאות על 9 מיליארד שקל, בשבוע החמישי הן הסתכמו בכ־7 מיליארד שקל. למעשה, חלה רגרסיה שהחזירה את היקף הרכישות באשראי לזה של תחילת המלחמה. בשבוע השני בוצעו רכישות באשראי בהיקף 6.9 מיליארד שקל.
בשב"א מעריכים כי חלק מהירידה קשורה לכך שבנתוני האשראי של השבוע הרביעי למלחמה, שנפל על תחילת נובמבר, הופיעו חיובי האשראי הקבועים של תחילת החודש הנאמדים במאות מיליוני שקלים.
רשתות המזון חוזרות לעצמן: עם זאת, יש גם זווית קצת יותר חיובית. למרות הירידה בהיקף ההוצאות, נמשכת מגמת ההתאוששות בהלבשה ובהנעלה, חשמל ואלקטרוניקה וגם בצעצועים וספרים. ההוצאות ברשתות המזון חזרו לרמתן לפני המלחמה והסתכמו בשבוע החמישי ב־1.15 מיליארד שקל, בדומה לשבוע ממוצע מתחילת 2023. במעדניות, בקצביות ובמאפיות המכירות אפילו עלו במעט (0.2%) לעומת שבוע ממוצע מתחילת השנה והגיעו ל־104 מיליון שקל.
קמעונאים ויבואנים בענף ההלבשה וההנעלה מספרים כי המכירות שלהם עדיין נמוכות ב־30% ביחס לשבוע ממוצע לפני המלחמה. זו גם הסיבה שרשתות האופנה אינן ממהרות להחזיר את העובדים שהוצאו לחל"ת. הקניונים והרחובות מתרוקנים בשעות הערב, וחנויות האופנה שעברו לעבוד במשמרת אחת בלבד נסגרות כבר ב־18:00.
למרות זאת, נתוני שב"א, שאינם כוללים קנייה במזומן אלא באשראי בלבד, מראים התאוששות בחנויות הבגדים. בשבוע החמישי של המלחמה ירדו המכירות בענף האופנה ב־14% ביחס לשבוע ממוצע מתחילת השנה והסתכמו ב־496 מיליון שקל. בשבוע הרביעי למלחמה עמדו המכירות באשראי על הלבשה והנעלה על 413 מיליון שקל.
גם בתחום הספרים והצעצועים ניכרת מגמה חיובית ומכירות הענף בשבוע החמישי ירדו ב־16% ביחס לשבוע ממוצע מתחילת השנה והגיעו ל־74 מיליון שקל. מדובר בעלייה ביחס לשבוע הרביעי של המלחמה שבו עמדו מכירות הספרים והצעצועים על 63.5 מיליון שקל.
במכולות ובפיצוציות, שאינן עושות משלוחים ואין להן מערכי קניות באונליין, דווקא מתחזקות הירידות ביחס לשבוע הקודם וגם ביחס לשבוע ממוצע מתחילת השנה. בשבוע החמישי נרשמה במכולות ובפיצוציות ירידה של קרוב ל־6% בקניות בכרטיסי אשראי ואלו הסתכמו ב־276 מיליון שקל. זאת לעומת השבוע הרביעי למלחמה שבו ירדו הקניות במכולות בכ־2% ועמדו על 286 מיליון שקל.

התיירות עדיין בקריסה

בעוד ענפי הצריכה השונים נמצאים במגמת התאוששות, ענפי התיירות קורסים וההוצאות בהם נחתכו לעומת השבועיים הראשונים של המלחמה. בסוכנויות הנסיעות נמשכות הירידות ובשבוע החמישי של חרבות ברזל ירדו ההוצאות בכרטיסי אשראי ב־73.5% והגיעו ל־60 מיליון שקל בלבד.
בשנה האחרונה התגברו הנופשים של ישראלים בחו"ל ובשבוע ממוצע מתחילת 2023 הצרכנים גיהצו כרטיסי אשראי בסוכנויות נסיעות בסכום של 226 מיליון שקל, אלא שמאז תחילת המלחמה הסכומים הולכים ויורדים מדי שבוע. גם בחברות התעופה, שכמעט לא טסות מישראל ואליה לצורך חופשות ותענוגות, ירדו בשבוע החמישי ההוצאות באשראי ב־40.5% ביחס לשבוע ממוצע מתחילת שנה ועמדו על 30 מיליון שקל, בדומה לשבוע הרביעי של המלחמה.
בבתי המלון ממשיכים לסבול ממחסור בתיירים ושם הוצאות באשראי ירדו ב־70% בשבוע החמישי ל־57 מיליון שקל. אמנם מדובר בעלייה קלה של 2.6% ביחס לשבוע הרביעי למלחמה, אך בהשוואה לשבוע ממוצע שבו מגהצים הצרכנים 192 מיליון שקל מדובר בירידה דרסטית.
מתחילת המלחמה בוטלו כל אירועי הבידור וההופעות, ואמנים בעיקר מופיעים בהתנדבות בפני חיילים, מפונים מהעוטף ומצפון הארץ. האזרחים לא ממהרים לחזור למקומות הבילוי ולמופעי הבידור וכך בשבוע החמישי ירדו ההוצאות באשראי על בידור ופנאי ב־43% ל־29 מיליון שקל. עד השבוע הרביעי הירידות הצטמצמו מדי שבוע, אך בשבוע החמישי נרשמה הרעה ביחס לשבוע הרביעי בו ההוצאות היו גבוהות ב־880 אלף שקל.