סגור

הרפתנים נגד טרה במאבק על מחיר החלב: "אתם מובילים לעליית מחירים לצרכן"

התאחדות יצרני החלב תוקפת את החברה, בעקבות דרישתה מאמש להקפאת מחיר החלב הגולמי. בפנייתה למשרדי האוצר והחקלאות הודיעה טרה כי אם בקשתה לא תיענה, היא תתמוך בפתיחת השוק ליבוא והורדת מכסים

המאבקים הפנימיים בין המחלבות לרפתנים עולים מדרגה. התאחדות יצרני החלב, המייצגת את הרפתנים, תוקפת את טרה שבבעלות החברה המרכזית (קוקה קולה ישראל) ומאשימה אותה בהתעקשות על העלאת מחירי מוצרי החלב המפוקחים לצרכן. ״אתם מובילים לעליית מחירים ופועלים נגד שאר הגורמים בענף החלב, אשר פועלים ללא לאות למען מטרה משותפת ולמען הציבור״. כך כתב ליאור שמחה, מנכ״ל התאחדות יצרני החלב למנכ״ל טרה טל וזנה.

המכתב נשלח אתמול בערב, בעקבות פניית טרה למשרדי האוצר, החקלאות ומועצת החלב, בדרישה להקפיא את מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי), שסירוב לה, יוביל את טרה לקרוא ולתמוך בפתיחת הענף ליבוא, כך שתוכל לצמצם את צריכת החלב הגולמי המקומי, שמחירו גבוה ביחס לעולם.
2 צפייה בגלריה
טל וזנה מנכ"ל מחלבת טרה
טל וזנה מנכ"ל מחלבת טרה
טל וזנה מנכ"ל מחלבת טרה
( צילום: אוראל כהן)
במכתב שנחשף ב"כלכליסט" כתב וזנה כי טרה תהיה מוכנה לוותר על העלאת המחירים בשיעור של עד 9% שמגיעה לה, אם הרפתנים יתחייבו להקפיא את מחיר המטרה (מחיר החלב הגולמי - נ"ק) לשנים הקרובות. "טרה קוראת לכלל הגורמים בשוק החלב לפעול במיידי להקפאת העלייה במחיר החלב הגולמי, המהווה את התשומה המרכזית בעלות הייצור. במידה ולא תוקפא עליית מחיר החלב הגולמי, טרה תקרא להסרת כל החסמים בענף החלב - ובכלל זה פתיחת כלל השוק ליבוא מלא והורדת מכסים, לטובת הצרכן".
שמחה תקף את טרה וכתב בתגובה: ״קיבלתי בתדהמה את מכתבך הערב, שאינו עולה בקנה אחד עם המו"מ המתקיים עם משרד האוצר - במטרה למנוע עליית המחירים לצרכנים. במהלך המו"מ הקדחתני הצענו לכם מספר מתווים ופתרונות, מתוך מטרה משותפת לטובת הציבור. בין היתר, הצענו לשאת בנטל הכלכלי הנדרש באופן שווה, לרבות עזרה ברווח הקמעונאי, הורדת מחיר החלב הגולמי, מענקי השקעות ועוד פתרונות יצירתיים כאלה ואחרים. כאמור, כל פתרון שהבאנו לשולחן נדחה על ידכם באופן מיידי״.
שמחה רמז במכתבו לכך שתנובה, מובילת השוק האחראית לייצור כ-60% ממוצרי החלב שבפיקוח, היתה מוכנה לקבל את הפשרות שהוצעו, אך טרה בחרה לסכלן: ״שאר השחקנים בענף החלב היו מוכנים להגיע להסכמות רחבות ומאוזנות, בשם האינטרס הציבורי ומתוך הכרה בפגיעה הצפויה, אלא שדווקא החברה המרכזית למשקאות ממשיכה לפעול לריסוק הסכם החלב ועקרונותיו, שאין שני בחשיבותם הלאומית: יציבות ואופק תכנוני".

2 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: יואב דודקוביץ)

ברקע הדברים עומדת פניית טרה בנובמבר האחרון לוועדת המחירים, בדרישה לאשר עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים ב- 9.2%. זאת בעקבות עלייה מתמשכת במחיר החלב הגולמי, המהווה תשומה מרכזית בייצור מוצרי חלב. ועדת המחירים, המורכבת מנציגי האוצר והחקלאות, הגיעה להחלטה שיש להעלות את המחיר, אך לא היתה תמימות דעים בין חבריה ביחס לשיעור העלייה.
על רקע זה התקיים בחודש שעבר שימוע, ומסקנותיו אמורות היו להימסר לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשר החקלאות עודד פורר. אך המאבק שניהל ליברמן בכוונת יצרנים שונים - ובראשם אסם - להעלות מחירים, לא איפשר לו להיות חתום על העלאת מחירי החלב. לכן מסירת המלצת הוועדה לאוצר נדחתה עד כה, במטרה לאפשר לשר האוצר לנסות לרתום את הרפתנים והמחלבות לטובת מתווה שבו כל אחד מהצדדים יספוג חלק מההתייקרות - והמחיר לצרכן לא ישתנה. במסגרת המתווה האחרון, שהועלה השבוע, אמור היה ליברמן לחתום על עליית מחירי מוצרי החלב שבפיקוח מחירים בשיעור של 5.5%, כשבמקביל יירד מחיר המטרה ב-3.5 אגורות לליטר. זאת, בתמורה להארכת התכנון הענפי, שמבטיח לרפתנים מחיר קבוע לתוצרת.
מטרה נמסר: ״טרה רואה ברפתנים הישראלים נכס לאומי ואסטרטגי. טרה קוראת לכלל השותפים בשוק החלב ובהם משרדי האוצר והחקלאות לתת את חלקם במטרה שמחיר החלב הגולמי לא יעלה כולל תמיכה וסיוע לרפתנים, כל זאת למען הצרכן הישראלי״.