סגור
עובדים ב מפעל עוף טוב בית שאן
עובדים במפעל עוף טוב בבית שאן. מחצית מהעובדים שיפוטרו מאוגדים (צילום: גיל נחושתן)

בלעדי
אחרי כישלון המיזוג וההפסדים: עוף טוב תפטר מעל 100 עובדים

עקב הפסדים בשנים האחרונות שהחמירו בעקבות המלחמה, עוף טוב החליטה על מהלך פיטורים חד צדדי לאחר שהמשא והמתן עם העובדים המאוגדים כשל. לשם כך גויס זאב קלימי, בכיר לשעבר בקוקה קולה ישראל, שהורשע בסחר במידע פנים 

הפסדים מתמשכים מובילים לקיצוץ חד בחברת עוף טוב: לכלכליסט נודע כי חברת המזון תפטר בימים הקרובים כמאה עובדים. מדובר בפעימה הראשונה שלאחריה צפוי גל פיטורים נוסף של עשרות עובדים. המספר המדוייק של העובדים שיפוטרו יקבע עם סיום תהליך קביעת תקנים למחלקות השונות בחברה.
עוד נודע כי לטובת יישום תוכנית ההתייעלות גייסה החברה את זאב קלימי, לשעבר בכיר בחברה המרכזית (קוקה קולה ישראל), שכיהן גם כמנכ"ל טרה, מנכ"ל גלידות נסטלה בתקופה שהיתה בבעלות אסם, וכמנכ"ל אלקטרה צריכה. קלימי, שהודה והורשע לפני שלוש שנים בפרשת מידע פנים בעסקת נסטלה־אסם, נידון במסגרת הסדר טיעון לתשעה חודשי עבודות שירות וקנס בגובה 150 אלף שקל, חוזר כעת לשוק המזון ומונה כמשנה ליו"ר החברה.
עוף טוב היא חלק מקבוצת צמח שאן (Feed Better Group) - תשלובת מזון חקלאית המשווקת מוצרים מן החי, מהמשק לצלחת. היא מעסיקה כ־1,500 עובדים באזור בית שאן. הקבוצה נולדה ממיזוג של קבוצת צמח תערובות מעמק הירדן וקבוצת עוף טוב מעמק המעיינות, והיא פועלת תחת המותגים: עוף טוב, צמח תערובות, הוד לבן, שירת הבשר, אפרוחי עוף טוב ודג ישראלי.
עוד במסגרת תוכנית ההתייעלות שמובילה החברה נמצא איחוד מערך המכירות וההפצה של המשחטה עם זה של המוצרים הקפואים והמצוננים של עוף טוב. לטובת המהלך גוייס גבי אדרי, גם הוא כיהן בעבר בתפקיד ניהולי בחברה המרכזית ולאחר מכן כסמנכ"ל הסחר של חברת שמן. המהלך יוצא לדרך לאחר שהנסיון של עוף טוב להתמזג עם מילועוף נדחה על ידי רשות התחרות בחודש שעבר (ראה מסגרת).
הפעילות השוטפת של עוף טוב - שיווק עופות ומוצרי עוף מצוננים כמו נקניק ונקניקיות, וקפואים כמו שניצל וקציצות - היא הפסדית מזה מספר שנים. בנסיון להתמודד עם האתגר הפיננסי, התמזגה כאמור החברה לפני כשנתיים עם החברה האחות צמח תערובות, יצרנית תערובות מזון לעופות ובעלי חיים, ששיווקה לה מזון לעופות.
במסגרת המהלך עברו מניות עוף טוב, שהיתה בבעלות משקי הירדן, לצמח תערובות, ולמשקי הירדן הוקצו זכויות בחברה הממוזגת. בראשה מונה לעמוד עומר לביא, שכיהן עד אז כמנכ"ל צמח תערובות. ההסכם הוביל ליצירת אינטגרציה מלאה בענף הפטם המאפשרת שליטה בכל שרשרת הערך - משלב הרבייה והגידול, דרך ייצור התערובות, עיבוד העוף, ייצור מוצרי עוף, ועד מערך ההפצה - שמגלגלת כ־1.5 מיליארד שקל בשנה.
אלא שהמורכבות של תהליך המיזוג בין החברות, ההשקעה שנדרשה בשני המפעלים והקושי לממש את יתרונות המיזוג בתקופה בה עלתה הריבית הכבידה על הפעילות. בתחילת דרכן המשותפת כיסו רווחי זרוע התערובות על הפסדי זרוע ייצור העוף. אלא שעם פרוץ מלחמת חרבות ברזל באוקטובר התמודדה החברה עם אתגר מורכב של מחסור בעובדים. מרבית העובדים במשחטות העוף מגיעים מהמגזר הערבי וחלקם פלסטינאים, שעם פרוץ המלחמה הפסיקו להגיע לעבודה ואילצו את החברה לגייס עובדים זמניים יקרים ולא מקצועיים, מאזורים מרוחקים כמו מזרח ירושלים, אום אל פאחם, ג'סר א־זרקא ועוד. בעקבות זאת העמיק בשנה שעברה ההפסד של עוף טוב, מה שדרש צעדים חריפים יותר.
אחד הצעדים שהחברה כבר יישמה הוא התנתקות מחברת אסם, שטיפלה לאורך שני העשורים האחרונים במערך הסחר וההפצה של עוף טוב והקמת מערך עצמאי, שהחל לפעול בתחילת השנה. ההתנתקות מאסם הוסברה בשנה שעברה בסביבת החברה בחוסר שביעות רצון מתוצאות פעילותה של אסם, והיחלשות המותג עוף טוב ביחס למתחריו. בחברה העריכו כי מערך מכירות עצמאי יהיה כרוך בהוצאה נמוכה מהעמלה ששולמה לאסם ויאפשר לה להגדיל את פריסת המותג בשוק המזון. לצד הפיטורים נהנית החברה מהעלייה שנרשמה במחירי העוף בשנה החולפת, ובנוסף, העלתה מחירים בכ־9%, בדומה למתחרותיה בתחום: מאמא עוף של תנובה, זוגלובק, יחיעם וטירת צבי. ההחלטה על פיטורי העובדים, שכמחצית מהם מאוגדים תחת ההסתדרות, תעשה באופן חד צדדי, לאחר שהנסיונות להגיע להבנות עם נציגי העובדים לאורך החודשים האחרונים לא צלחו. הדבר, עלול להוביל להשבתת המפעל, שכן העובדים כבר הכריזו על סכסוך עבודה.
מצמח שאן נמסר בתגובה: "הנהלת קבוצת צמח שאן פנתה לזאב קלימי על מנת שיסייע בנסיונו רב השנים בהובלת תהליכים ארגוניים מורכבים של התייעלות תפעולית וצמיחה, וזאת לצד מנכ"ל החברה עומר לביא. דירקטוריון הקבוצה אישר את המינוי אשר במסגרתו יכהן קלימי כמשנה ליו"ר הקבוצה".