סגור
קניון עופר רמת אביב
קניון עופר רמת אביב (צילום: אייל קרן)

מליסרון מציגה: ירידה עקבית בהכנסה מאופנה

רשתות האופנה אחראיות למרבית ההכנסות בקניוני הקבוצה, אך תוך שנתיים ירד נתחן מ־49% ל־45%. עם פרוץ המלחמה צנחו כלל הפדיונות ב־30%, בדצמבר חלה התאוששות. בתוך כך, מליסרון מבקשת להעלות את תקרות השכר והתגמול ההוני של של היו"רית ליאורה עופר, המנכ"ל אופיר שריד ובכירי החברה

ענף האופנה חווה קשיים בשנים האחרונות, וביתר שאת בשנת 2023, שהחלה עם ניסיונות ההפיכה המשטרית ועליית אינפלציה וריביות, ובסופה הגיעה מלחמת "חרבות ברזל" שטלטלה את המשק. בשנה החולפת נסגרו עשרות חנויות של קסטרו וגולף, פוקס סגרה את רשת דרים ספורט, זארה סגרה סניפים, ורשתות פרטיות מחשבות מסלול מחדש. חנויות האופנה עדיין מהוות את עיקר הכנסות הקניונים, אך חלקן הולך ומצטמצם מדי שנה.
דו"חות מליסרון, שבשליטת ליאורה עופר, חושפים כי ענף האופנה היווה 45% מהכנסות קניוני הקבוצה ב־2023, וזאת בהשוואה ל־46% בשנת 2022 ול־49% בשנת 2021. פדיונות חנויות האופנה, שצנחו ב־40% בכל הארץ באוקטובר עם תחילת "חרבות ברזל", התאוששו בהמשך, ולפחות בקניוני מליסרון הן סיימו את השנה עם צמיחה של 1%.
פדיון החנויות משפיע על דמי השכירות שהן משלמות לקניונים, שכן מדובר בסכום קבוע או אחוז מהפדיון, הגבוה מביניהם. הפדיונות בקניוני מליסרון הסתכמו אשתקד ב־9.3 מיליארד שקל. בין ינואר לספטמבר, לפני תחילת המלחמה, הם עלו ב־5% בהשוואה לתקופה המקבילה ב־2022, באוקטובר הם נפלו ב־30%, בנובמבר ירדו ב־3%, ובדצמבר חלה התאוששות עם זינוק של 16% בפדיונות. העלייה בפדיונות תורגמה לעלייה ממוצעת של כ־12% בדמי השכירות הריאליים בחוזים חדשים ומימושי אופציות.
שתי הקטגוריות הגדולות אחרי חנויות האופנה הן חנויות עיצוב הבית ומוצרי חשמל, שמהוות 12% מתמהיל החנויות בקניוני מליסרון, וחנויות של שירותים, פנאי ומתנות שמהוות גם הן 12% מהתמהיל. לאחר שבשנות הקורונה נהנו חנויות עיצוב הבית והרהיטים מעלייה מסיבית במכירות שכן אנשים שהו בבית וחידשו רהיטים, כעת מדווחת מליסרון על ירידה של 7% בפדיונות של החנויות הללו. גם החולשה בענף הנדל"ן משפיעה על חנויות הרהיטים ומוצרי עיצוב לבית. הפדיונות בחנויות החשמל, שרבות מהן יצאו בשנים האחרונות מהקניונים הסגורים ועברו למתחמים פתוחים, ואשר גם הן נהנו מעלייה של עשרות אחוזים במכירות בשנות הקורונה, עלו ב־1% בלבד בשנת 2023.
חנויות התכשיטים במליסרון, שמהוות 5% מהתמהיל, סיימו את השנה עם ירידה של 2% במכירות. לעומת זאת, חנויות המתנות הציגו עלייה של 5%. המלחמה פגעה גם בענף המסעדנות, אך מאז הוא הצליח להתאושש. קטגוריית ההסעדה התחזקה במליסרון ל־9% מהכנסות הקבוצה, לעומת 8% בשנת 2022, ובשנה החולפת המכירות בה עלו ב־5%.
חנויות ודוכנים לטיפוח ויופי מהווים בקניוני מליסרון 8% מההכנסות, והפדיונות בהם עלו ב־5% אשתקד. הסופרמרקטים מהווים 3% בלבד, אך המכירות בהם התחזקו ב־4%. בתי הכלבו, שמהווים 3% בלבד, קפצו 13% בפדיונות. הקניונים, שמנסים להתמודד עם החולשה של ענף האופנה, מחפשים אטרקציות ומחזירים את בתי הקולנוע. במליסרון הם עדיין מהווים 1% מהתמהיל, אך הפדיונות בהם עלו אשתקד ב־5% .
מחר תשיק מליסרון את "רמת אביב אונליין מול", בקניון עופר רמת אביב. מדובר בפלטפורמת אונליין ייעודית לקניון הדגל של הקבוצה שהכניסה אליה היא דרך אפליקציית MY OFER ומאפשרת לרכוש ישירות מתוך חנויות הקניון, במחירים של חנויות הקניון ולקבל את המוצר עד הבית.
במליסרון, שבתחילת המלחמה סגרו את פעילות האונליין של אתר גרו, השקיעו בין 10 ל-20 מיליון שקל בהשקת מה שהם מכנים הקניון ההיברידי. הפרויקט יהיה בקניון רמת אביב בלבד, ומטרתו להביא קהלי יעד חדשים שלא מגיעים לקניון רמת אביב.
לא כל שוכרי רמת אביב נכנסו לפלטפורמה הדיגיטלית. כך למשל פוקס וזארה שמפעילות אתרי אונליין או אפליקציה בתוך הקבוצה לא הצטרפו לפלטפורמה החדשה של מליסרון. בשלב זה מתוך 130 חנויות כולל הפרויקט 25 חנויות בלבד בהן חנויות מקבוצת פקטורי 54, סטורי, סקוטץ' אנד סודה, גאנט, ג'י-סטאר, רונן חן, רזילי, מאק, בובי בראון, ג'ו מלון, מימוזה, מארק קיין ועמנואל.
שידרוגי השכר בחברה
בתוך כך, מליסרון מבקשת להעלות את תקרות השכר והתגמול ההוני לבכירי החברה. במסגרת העדכון תעלה תקרת עלות התגמול הקבוע השנתית של היו"רית ליאורה עופר, מ־2.6 מיליון שקל שקל ל־3 מיליון שקל; של המנכ"ל אופיר שריד מ־2.3 מיליון שקל ל־2.63 מיליון שקל; ועלות ההשכר של סמנכ"ל הכספים אורן הילינגר תגדל מ־1.2 מיליון שקל שקל ל־1.4 מיליון שקל. עלות שכרו של המשנה למנכ"ל שי וינברג לעומת זאת, תפחת מ־2 מיליון שקל ל־1.56 מיליון שקל. בנוסף, בכירי החברה החברה מציעה להעלות את תקרת התגמול ההוני של המנכ"ל מ־12 משכורות ל־14 משכורות בשנה, של המשנה למנכ"ל וסמנכ"ל הכספים מ־6 משכורות ל־8 משכורות בשנה ולהותיר את המענק של יתר אנשי המטה על 6 משכורות חודשיות.