סגור
שעועית ירוקה סנפרוסט
שעועית ירוקה של סנפרוסט (צילום: גדי קבלו)

משרד הבריאות: ליקויים בבקרת המזון במפעל סנפרוסט

משרד הבריאות פרסם היום את ממצאי ביקורת הפתע שקיים במפעל סנפרוסט בעקבות תקרית השעועית. הממצאים מראים כי על אף שנוהל התלונות של מפעל סנפרוסט מורה לאסוף כל ממצא מהחי שמתגלה בעקבות תלונה, הדבר לא קורה בפועל. "על המפעל להמשיך לפעול על מנת לצמצם הימצאות גופים זרים במוצרים", נכתב בדו"ח

תוכנית בטיחות המזון והבקרה העצמית במפעל סנפרוסט טעונה שיפור לאורך כל שלבי הייצור - כך קבע משרד הבריאות בדו"ח שפרסם היום (ב') ובו ממצאי ביקורת הפתע שקיים במפעל ב-22 באוגוסט. עוד נכתב בדו"ח כי על אף שנוהל התלונות של מפעל סנפרוסט מורה לאסוף כל ממצא מהחי שמתגלה בעקבות תלונה, בפועל לא מתבצע איסוף של כל ממצא, אלא רק ממצאים שהוגדרו במפעל.
ביקורת הפתע התברואתית והטכנולוגית במפעל סנפרוסט שבבעלות חברת תנובה נערכה לאחר שבשקיות שעועית ואפונה של סנפרוסט נמצאו חלקי חיות ובהם עכבר, נחש ושבלול. בעקבות הממצאים הקשים, אילץ משרד הבריאות את סנפרוסט לבצע איסוף של המוצרים מהמדפים. בשלב ראשון הכריזה החברה על ריקול של שעועית חתוכה בלבד, ולאחר יומיים הורחב הריקול לכלל מוצרי השעועית, אך לא לאפונה.
ממצאי הביקורת העלו כי הבקרה ותוכנית בטיחות המזון במפעל טעונים בחינה מחדש ושיפורים, החל משלבי המיון והימנעות מהימצאות של גופים זרים במוצרים. כמו כן, נמצא ששלבי המיון למניעת נוכחות גופים זרים במוצרים טעונים תגבור של עובדי בקרה ממיינים בכל השלבים, החל מהשלב בו אוספים את התוצרת בשדה ולאורך כל שלבי הייצור. משרד הבריאות קבע בנוסף כי על המפעל לחדד את נוהל התלונות.
ביקורת הפתע נערכה על ידי מפקחי שירות המזון של מחוז הצפון של משרד הבריאות ורופאת המחוז ד"ר אולגה ויניצקי. במהלך הביקורת נבדקו תליכי הייצור והאריזה במפעל, לרבות תיעוד ומסמכים. על פי המשרד, ניתן דגש על האמצעים שאמורים להפחית ולטפל בהימצאות ונוכחות גופים מן החי במוצרים.
"על המפעל להמשיך לפעול בכל הרמות ובכל המישורים, החל משלב הגידול בשדה ועד שלב תיעדוף רכישת ממיינת אופטית נוספת למפעל האריזה, וזאת על מנת להמשיך ולפעול לצמצום והפחתה של הימצאות גופים זרים במוצרים, ובכלל", קבע משרד הבריאות. "המפעל עדיין נדרש להמשיך בתחקור האירועים, לרבות לאחר היוועצות עם גורמים ומומחים בינלאומיים בתחום". עוד מסר משרד הבריאות כי הוא ממשיך בטיפול ומעקב שוטף מול מפעל סנפרוסט.