סגור

חשד לריכוזיות: משרד החקלאות ורשות התחרות יבדקו תיאום מחירים במכוני התערובת

הזינוק במחירי המספוא, המשמש מרכיב מרכזי במזון מהחי, בקר, עוף וביצים, גורר עלייה במחירים לצרכן. על רקע זה פנה שר החקלאות עודד פורר לממונה על התחרות, בבקשה לבחון את מחירי התערובות להזנת בעלי חיים; ברקע, המלצת ועדת המחירים להעלות את מחירי מוצרי החלב שבפיקוח

צעד משמעותי במאבק ביוקר מחירי המזון. במשרד החקלאות מבקשים לבחון חשד לריכוזיות ותיאום מחירים במכוני התערובת בישראל באמצעות רשות התחרות. זאת, נוכח הזינוק במחירי המספוא, המשמש מרכיב מרכזי במחיר המזון שמקורו מן החי, כדוגמת בשר בקר, בשר עוף וביצים. עליית מחיר זו גוררת אחריה עלייה במחיר לצרכן.


על רקע זה הנחה שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר, את מנכ"לית משרדו, נעמה קאופמן-פס, לפנות לממונה על התחרות, עו"ד מיכל כהן, בבקשה לבחון את מחירי התערובות להזנת בעלי חיים בישראל, והאם ריכוזיות במקטע מכוני התערובת מובילה למחירי מספוא גבוהים. משרד החקלאות מבקש לבדוק האם ענף זה מתנהל על פי כללי התחרות כחוק, והאם הוא "סובל" מריכוזיות יתר וחשש לתיאומי מחירים או חוזים.

2 צפייה בגלריה
עודד פורר שר החקלאות
עודד פורר שר החקלאות
שר החקלאות עודד פורר
(אבי מועלם)

מספוא הוא תשומה משמעותית בחקלאות בכלל (22%) ובענפי הבקר והעוף בפרט (מעל 50%). בישראל ישנם כעשרה מכוני תערובת, כאשר שלושה מהם מחזיקים למעלה מ-60% מהשוק.
רק כמחציתם מוכרים ללקוחות בפריסה ארצית. הבעלות על שלושת המכונים הגדולים מתחלקת בין מספר רב של קיבוצים ומושבים שיתופיים: אמבר - משקי גרנות, יהודה, הנגב והדרום (145 קיבוצים ומושבים), מילובר - משקי המפרץ, עמק יזרעאל והגליל העליון (95 קיבוצים ומושבים), צמח - משקי עמק הירדן ובית שאן (47 משקים שיתופיים). כ-90% מחומרי הגלם מיובאים מחו"ל, בעיקר תירס וחיטה.

מחירי התערובות בישראל גבוהים

בבדיקה שערכה המועצה הלאומית לכלכלה עלה כי מחירי התערובות בישראל גבוהים בהשוואה למדינות אחרות, וקיימים פערים במגמות המחירים של התערובות לסוגי בעלי חיים שונים. עוד מצאה הבדיקה כי מקטע מכוני התערובת ריכוזי כך שירידות במחיר חומר הגלם העולמי כמעט ואינן מתגלגלות למגדלים. בנוסף, לא נמצא מתאם בין מחירי התערובות למגדלים למחיר הסופי לצרכן.

2 צפייה בגלריה
צרכן צרכנים קניות סופר סניף של רמי לוי בשכונה
צרכן צרכנים קניות סופר סניף של רמי לוי בשכונה
צרכן צרכנים קניות סופר סניף של רמי לוי בשכונה
(צילום: אוראל כהן)

ברקע הבדיקה, המלצות ועדת המחירים להעלאת מחירי מוצרי החלב שבפיקוח בשיעור של 6.5%, בעקבות עליייה מתמשכת של מחיר המטרה. אם לא יאשר שר האוצר את ההמלצה, צפויות המחלבות לעתור לבג"ץ, שבעבר חייב את שר האוצר משה כחלון לחתום על צו עדכון המחירים.