סגור
לוגו אמזון
לוגו אמזון (רויטרס)

הסרט על ג'ף בזוס לא יזכה באוסקר – אבל כל יזם חייב לצפות בו

למה קוראים לאמזון בשם זה ומדוע סירב בזוס להצעה מפתעה לקנות את הסטארט-אפ שלו בתחילת דרכו? הסרט החדש על חייו של מייסד אמזון מציע ליזם מתחיל כמה שיעורים טובים על חדשנות, יזמות והשראה

הרבה דובר על מה יקרה לאמזון לאחר עידן ג'ף בזוס, כפי שבעבר דובר על אפל בתום עידן סטיב ג'ובס. בעיניי, אמזון מחדשת פחות מאז שבזוס לא בתמונה, ואי אפשר להתעלם מכך שליזם ולחולם הראשון של הרעיון יש ערך שלעתים לא מוצאים לו תחליף.
הקיץ יוצא סרט חדש, "בזוס", המתאר את סיפור חייו האמיתיים של ג'ף בזוס, כיזם צנוע וקצת מוזר שדבק במשימתו ליצור את אמזון ולהפוך את עצמו לאיש העשיר בעולם. הסרט מבוסס על הספר "Zero to Hero" שכתבה טאשנה איבנקס.
העלילה עוקבת מקרוב אחר חייו האישיים של בזוס כצעיר בעייתי וההתחלה הצנועה שלו: הוא גדל בניו מקסיקו, אלבקרקי. אחרי לימודיו החל לעבוד בסטארט-אפ, ואז מונה למנהל מוצר, ואז לבסוף לסגן נשיא של חברה – כל אלה דחפו אותו להקים את אמזון.
הסרט כנראה לא יהיה מועמד לאוסקר, אבל אין ספק שניתן יהיה להרוויח ממנו כמה שיעורים טובים על חדשנות, יזמות, השראה וקומרס.


הספרייה הגדולה בעולם
ג'פרי פרסטון יורגנסן נולד ב-12 בינואר 1964, לאחר שאמו התחתנה מחדש עם מיגל "מייק" בזוס ב-1968, מייק אימץ את ג'פרי ושם משפחתו שונה לבזוס, מה שהביא אותו לשימוש בשמו הנוכחי, ג'ף בזוס.
בזוס סיים את לימודיו בבית הספר התיכון בהצטיינות, ולאחר מכן, למד באוניברסיטת פלורידה והשתתף בתוכנית ההכשרה למדעים. ב-1986 הוא סיים תואר ראשון בהנדסת חשמל ומחשבים מאוניברסיטת פרינסטון.
אין ספק שבזוס היה נער מוכשר במיוחד מגיל צעיר. הוא שמר על הגישה הזו כשהחליט לפתוח את אמזון. אמזון היה אמור במקור להיות אתר המסחר האלקטרוני הראשון שמוכר מיליוני ספרים ומעביר אותם אל הצרכנים - מעיין ספרייה דיגיטלית. הוא ואשתו, מקנזי, עזבו את עבודתם בקרן הגידור DE Shaw ותיכננו להקים את אמזון במוסך שהם שכרו. בסוף 1993 בזוס הבין את הצמיחה המהירה של האינטרנט ואת הפוטנציאל והאפשרויות האינסופיות שלו. הוא החליט שמכירת ספרים באינטרנט תהיה דרך טובה להשתמש בו. אבל זה לא נגמר בספרים - זאת הייתה רק ההתחלה.

משמעות השם לחברה
אחד מהרשמים הראשוניים שחברה עושה על צרכן הוא השם שלה. תחשבו כמה פעמים הרמתם גבה על שם שלא היה לכם ברור מדוע מקימי החברה בחרו דווקא בשם מסוים. כמה חברות הוקמו ולא נעשתה חשיבה מספקת על השם ועל ההשלכות שיהיו לו בהמשך הדרך. החברה של בזוס נקראה לראשונה Cadabra (רפרנס ל"אברה קדברה" בקוסמות), אך מאוחר יותר הוא שינה אותה לאמזון מכמה סיבות. האחת היא ששם החברה יתחיל באות A ויופיע בראש הרשימה כשלקוחות מחפשים שמות חברות. סיבה נוספת היא שאמזון הוא שמו הלועזי של הנהר הגדול ביותר בדרום אמריקה, האמזונס, מתוך מחשבה שכמו שהנהר הוא הגדול ביותר, זה יהפוך את אמזון לחנות הספרים הגדולה ביותר.
ב-1998, בזוס הוסיף וידיאו לאמזון, המשיך למכירת מוזיקה מקוונת, והחל לפתח את אמזון ולגוון את בסיס הלקוחות שלה.

אם אתה לא תאמין, מי יאמין?
בזוס זינק בסולם הדרגות בחברה שבה עבד, בסופו של דבר הוא מונה לסגן הנשיא הבכיר הצעיר ביותר בקרן הגידור. הבוס דאז של בזוס, דיוויד שו, התעניין בעתיד האינטרנט, מה שהוביל את בזוס לחקור את הצעות הערך ופוטנציאל הצמיחה שלו. לאחר מכן, הוא נתקל בעובדה שרשת האינטרנט צמחה ב-2,300% בשנה.
בזוס פנה לשו עם הרעיון שלו, אבל לא נתקל בהתלהבות שבזוס כנראה קיווה לה. שו ניסה להניא את בזוס מלעזוב משרה בטוחה כדי לצלול לתוך סטארט-אפ. בסרט, שו אפילו אומר לבזוס שהוא אוהב את הרעיון, אבל מזהיר אותו להמשיך בו. כידוע, בזוס בחר להתעלם מהעצה הזו.
הסיפור הזה מזכיר ליזמים ויזמים בפוטנציה שאם אין לכם חזון גדול - צרו אחד כזה. כנראה שעדיף שיהיה לכם חזון גדול ותיכשלו בו, מאשר חזון בינוני שיוגשם. ככל שנציב לעצמנו מטרות גבוהות יותר, כך נשיג יותר בחיים - ואם אנחנו לא נאמין, אף אחד לא יאמין בשבילנו.
עוד משהו שניתן ללמוד מבזוס הוא Regret Minimization Framework, והרעיון הוא לשאול את עצמכם את השאלה אם כשתגיעו לגיל 80 תתחרטו על כך שלא קיבלתם את ההחלטה. אם התשובה לכך היא כן - פשוט לכו על זה, ובגדול.

1 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון בלו אוריג'ין
ג'ף בזוס מנכ"ל אמזון בלו אוריג'ין
ג'ף בזוס
(בלומברג)

איך לדעת מתי זה זמן טוב למכור
ההחלטה אם לקחת או להתרחק מהצעת רכישה מסתכמת בכמה גורמים, כמו כמה העסקה טובה ואם יזם חושב שזה הזמן המתאים למכור. כשאמזון החלה את דרכה לראשונה, רשת בארנס אנד נובל (N&B) שלטו בתעשיית מכירת הספרים, עם מאות חנויות והכנסות של כ-2 מיליארד דולר ב-1995, בזמן שחנויות ספרים עצמאיות נסגרו. בינתיים, בזוס יצא לדרך ליצור את חנות הספרים המקוונת הגדולה ביותר, עם מעט משאבים. בזוס נפגש עם יו"ר בארנס אנד נובל, לאונרד ריג'יו, שלכאורה אמר לו כי רשת הענק שלו תפתח אתר משלה ותרסק את אמזון.
לפי הדיווחים, ריג'יו הציע לבזוס לעבוד יחד, וגם הסרט "בזוס" מציג זאת. הסרט מראה פגישה מתוחה בין השניים שבה מציע ריג'יו לרכוש את אמזון תמורת מיליון דולר לפני שהסטארט-אפ בכלל השיק את אתר האינטרנט שלו. בזוס מתרחק ומדגיש בפני הצוות המבולבל שלו שכנראה שיש כאן משהו גדול, אם הם כבר קיבלו הצעת רכישה בשלב מוקדם כל כך.

אין נוסחה להצלחה
בזוס הוא ההוכחה הניצחת לכך שאסור לחכות שהעתיד יקרה – יש ליצור את העתיד בעצמנו. כמה שזה מפתה ללמוד מההצלחות של אחרים כמו בזוס, צריך תמיד לזכור שהנוסחה להצלחה לא קיימת ומה שחל על אחרים, לא בהכרח יחול עליכם. במקום זאת, הכי חשוב למנף את החוזקות שלכם, להפיק את המיטב ממה שיש לכם, לחפש צמיחה לטווח ארוך, לקחת סיכונים ולנסות להוסיף ערך לחייהם של אחרים.
יעל קנדר מנהלת את יחידת BDO Digital, המספקת שירותי ייעוץ לארגונים בגיבוש ופיתוח יכולות דיגיטליות. בעלת ניסיון של 20 שנה בעולם השיווק והדיגיטל