סגור

ניתוח
הדלק של אבי לוי יטיס את שופרסל לריכוזיות שיא

ניסיונו בניהול ובנדל"ן של בעל השליטה בדלק ישראל יכול להרגיע את חוסר היציבות בענקית הקמעונאות. אך אישור עסקת המיזוג ינטרל את דלק כמתחרה לשופרסל בפורמט חנויות הנוחות ויסייע להמשיך לחסום את התחרות

למרות הירידה במכירות, איומים מצד מתחרים חדשים בענף והבאזז השלילי שמייצר המשבר הפנים ארגוני בחברה, ממשיכה שופרסל לעורר עניין בקרב המשקיעים. דירקטוריון שופרסל צפוי להתכנס ולדון בהצעת דלק ישראל - בשליטת אבי לוי מלהב אל.אר (40%), אורי מנצור (35%) וקבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה - לעסקת החלפת מניות. במסגרתה בעלי מניות דלק ישראל יבצעו עסקת מיזוג בדרך של החלפת מניות עם שופרסל.
אלא שספק אם הגופים המוסדיים המחזיקים בשופרסל יתמכו בהצעה של דלק. אמנם יש בה אלמנטים שיכולים לתרום לפעילות החברה, אבל היא בעיקר דואגת ליקי ודמני, יו”ר דירקטוריון שופרסל, הניצב בעין הסערה מאז הוביל להתפטרותו של מנכ”ל החברה איציק אברכהן, וקיים ספק אם ודמני יבחר מחדש בהצבעה שיקיים הדירקטוריון בחודש הבא.
אבי לוי, הלוטש עיניים לנדל”ן של שופרסל, זיהה את ודמני כחוליה החלשה, שאפשר באמצעות הבטחה לשימור תפקידו כיו”ר, לרתום אותו לקדם את הצעת דלק ולשכנע את חברי הדירקטוריון בחברה ללא גרעין שליטה, להצביע בעד עסקה שתייצר להם אחד כזה.
במסגרת הפנייה שהוגשה לשופרסל, מציעים בעלי מניות דלק ישראל, להעביר את מלוא אחזקותיהם במניות דלק ישראל לידי שופרסל, בתמורה להקצאת 10% ממניות החברה. אחרי שתושלם עסקה זו, ישלמו בעלי המניות בדלק ישראל לשופרסל 100 מיליון שקל נוספים במזומן בתמורה להקצאת מניות נוספות בשיעור שיתבסס על השווי שייקבע לשופרסל במסגרת הערכות השווי. אלא שלוי לא באמת מעוניין להסתפק באחזקה בשיעור זה והעסקה כוללת גם מתן אופציות לבעלי מניות דלק ישראל לרכישת מניות נוספות של שופרסל לפי השווי המצרפי של שתי החברות עד לכ־20% משופרסל, בתוך שנה מיום השלמת העסקה.

ההזדמנות של רשות התחרות להוכיח

למעשה, דלק ישראל, מבקשת לרכוש מניות בשופרסל במנות, באופן שיהפוך אותה בתוך שנה לבעלת האחזקה הגדולה ביותר מבין בעלי המניות ולמעשה לבעלת השליטה בפועל. בשלב זה יהיה ללוי קל יותר לקחת את המושכות לידיים ולנעוץ שיניים בנדל”ן של שופרסל. על ההשלכות של הפרדת הנדל”ן מהקמעונאות, אפשר היה ללמוד מגורלה של מגה שבתוך שנים עברה מהובלת השוק לצד שופרסל, לחברה בחדלות פרעון שנמכרה בנתחים למתחריה.
ההצעה של דלק לשופרסל, מאפשרת הזדמנות נדירה לראות עד כמה רחוקות הצהרות הממשלה מהתנהלותה בפועל. רק לפני חודשיים, הציג שר האוצר אביגדור ליברמן את תוכניתו לצמצום הריכוזיות ב־5 צעדים, שהמשמעותי שבהם נגע להקשחת התנאים לאישור מיזוגים על ידי רשות התחרות בראשותה של מיכל כהן. שופרסל, שהעוצמה והכוח העודף שצברה לאורך 15 השנים האחרונות, בין היתר בגלל אישורה של רשות התחרות לרכישת מתחרים דוגמת קלאבמרקט, ניו פארם ואמיגה, כבר פוגעת בתחרות בענף, ומובילה, כפי שהציגו הדו”חות הכספיים לסיכום 2021 להעלאות מחירים, שגוררות את מתחריה להתאים מחירונים כלפי מעלה. לרשות יש הזדמנות להוכיח שהיא עומדת מאחורי הצהרותיה בדבר הצורך לצמצם את הריכוזיות בשוק המזון, כיוון שהעסקה המוצגת צפויה להגדיל כוחה של שופרסל ברכש מזון מספקים בעוד מאות מיליוני שקלים, כתוצאה ממיזוג עם חנויות מנטה ג’ו של דלק. המיזוג, גם יזניק את פריסתה העצומה של שופרסל המחזיקה יחד עם רשת הפארם Be בכ־400 נקודות מכירה, כשתקבל לידיה את 240 תחנות התדלוק, בהן פועלות 210 חנויות נוחות תחת המותג מנטה, ברשת בתי הקפה ג’ו, ומניות בברגר קינג ובזאפה.
3 צפייה בגלריה
מימין: יו”ר להב אל.אר אבי לוי הממונה על התחרות מיכל כהן יו”ר שופרסל יקי ודמני
מימין: יו”ר להב אל.אר אבי לוי הממונה על התחרות מיכל כהן יו”ר שופרסל יקי ודמני
מימין: יו"ר להב אל.אר אבי לוי, הממונה על התחרות מיכל כהן, יו"ר שופרסל יקי ודמני. עסקת דלק־שופרסל היא מבחן להצהרת הממשלה על צמצום המיזוגים
(צילום: צביקה טישלר אביגיל פפרנו –באר אוראל כהן)
האישור של העסקה, ינטרל את דלק כמתחרה לשופרסל שכבר פועלת בפורמט חנויות הנוחות עם מותג אקספרס, ויסייע לה להמשיך לחסום את התחרות שצפויה להתעורר עם כניסת פז לשוק המזון, אחרי שרכשה בשנה החולפת את רשתות סופר יודה ופרשמרקט.
אפשר להעריך שבשופרסל יסבירו לכהן כי חנויות הנוחות של דלק, אינן עומדות בגודל המינימלי שהוגדר בחוק המזון וגם אינן מוכרות ירקות, פירות וחומרי ניקוי ולכן אינן מהוות נקודות מכירה מקבילות, אלא כניסה לטריטוריה בה הרשת אינה פעילה. אלא שברשות כבר אמורים להבין שהגדלת גוף המגלגל כ־14 מיליארד שקל ל־20 מיליארד שקל והרחבת פעילותו ממזון לפארם, פיננסים עם כאל ופייבוקס, חשמל, סטוק וכעת גם לדלק, תגביר את הריכוזיות במשק ומי שישלם את המחירים הוא הצרכן הישראלי. עניין נוסף שעומד על הפרק וצפוי להטריד את רשות התחרות הוא ההסכם שחתמה שופרסל בינואר החולף לרכישת השליטה (60%) במיני ליין, יבואנית וקמעונאית החשמל, לפי שווי של 936 מיליון שקל ומו”מ נוסף לרכישת קבוצת דן דיל, הפועל בתחום חנויות הסטוק.
גם אם יעברו שופרסל ודלק את משוכת רשות התחרות, מציבה העסקה אתגר מורכב לא פחות לשופרסל. חלק מהותי מפעילות מתחמי התדלוק והמסחר של דלק מתקיימת בשבתות ובחגים. שופרסל מנגד, מקפידה על שמירת השבת ונמנעת מכל פעילות, מה שהוביל אותה בעבר לסגור חנויות שפעלו במגזר הערבי ובהתאם היו פתוחות בשבת. בשונה מסופר פארם הפעילה בשבת, נמנעת שופרסל מלפתוח את חנויות הפארם Be בשבתות ומשלמת על כך מחיר בשורת המכירות. על חשיבות המגזר החרדי לשופרסל ניתן ללמוד מההסתבכות אליה נקלעה לפני מספר חודשים, כשהסתבר שהרשת מפעילה בדיסקרטיות אתר אונליין ייעודי למגזר, המציע מחירים נמוכים בעשרות אחוזים על חלק מהמוצרים, שנמכרים לקהל הרחב באתר האונליין הרשמי של החברה. אפשר להיתלות בכך שכל חברות הדלק פעילות ומפעילות חנויות נוחות בשבת ועדיין המגזר החרדי לא מחרים אותן, אבל, זה שונה כשגוף כמו שופרסל שליבת פעילותו בשוק המזון המבוסס על כשרויות ורבנים, נכנס לזירה.
על הנזק הפוטנציאלי שיש למהלך זה אם ראשי המגזר החרדי יחליטו שמבחינתן מדובר בחציית קו אדום, ניתן ללמוד מהמחיר ששילמה רבוע כחול, כשרכשה ב־2006 את רשת חנויות הנוחות AMPM. מה שהחל בהפגנות מחוץ לסניף, המשיך בחרם על תת־הרשת החרדית שפע שוק שגלגלה באותם ימים מכירות בהיקף של כמיליארד שקל ונגמר בסגירתה.

הזדמנות לייצוב ענקית מבולבלת

קשה שלא להבחין בכך ששופרסל נפגעת מכך שאין לה גרעין שליטה. אירועי החודשים האחרונים, התפטרותו של אברכהן שהתפרשה כהדחה על ידי ודמני, נטישה מתמשכת של בכירים, ואווירה עכורה במסדרונות החברה, גובים מחיר ממובילת השוק ומייצרים כאב ראש גדול למוסדיים המחזיקים בה ומבינים שתחת הידיים של ודמני ובלוך, שופרסל נתפסת חלשה ומבולבלת. על רקע זה, נסיונו הניהולי של אבי לוי, כמו גם ההבנה שלו בנדל”ן ששופרסל סימנה בחודש שעבר כמנוע צמיחה חדש, יכולים להרגיע את המצב ולייצר, לפחות לכאורה, רגיעה מסויימת בארגון.
3 צפייה בגלריה
מימין: מנכ”ל שופרסל לשעבר איציק אברכהן ויו”ר מגדל יפתח רון טל
מימין: מנכ”ל שופרסל לשעבר איציק אברכהן ויו”ר מגדל יפתח רון טל
מימין: מנכ"ל שופרסל לשעבר איציק אברכהן ויו"ר מגדל יפתח רון טל. הגלגל העסקי מסתובב לו
(צילומים: אביגיל עוזי, טל שחר)
אלא שלדירקטוריון שמתנהל ללא גרעין שליטה, אין אינטרס אמיתי להביא על עצמו ביוזמתו בעל שליטה. המוסדיים המחזיקים ברשת חייבים לפעול, אבל גם הם מבינים שעליהם להבדיל בין אווירת ההתפרקות של שופרסל, שבאה לידי ביטוי לא רק בתחושות המנהלים והעובדים, אלא גם בהתנהלות של גורמים חיצוניים כמו בעלי נכסים שמציעים למתחרים של שופרסל נכסים שהחוזה של הרשת עליהם עומד לקראת סיום, לבין העובדה שגם אם מכירותיה של שופרסל ירדו בחדות, היא עדיין תוביל את השוק בפער מהמתחרים.