סגור
גפן גפנים ענבים יקב רמת נגב של משפחה משפחת צדוק מושב קדש ברנע
כרם רמת נגב. יקב טפרברג דווקא תומך במהלך (צילום: נירה מדר צדוק)

בעלי יקבים לשר הכלכלה: לא רוצים למהול את היין

התוכנית של משרד הכלכלה לאשר ליקבים למהול יין מיובא ולשווק תחת המותג המקומי נתקלת בהתנגדות של בעלי היקבים ומשרד החקלאות: "תפגע קשות בענף המקומי"

התוכנית של משרד הכלכלה לאשר ליקבים לייבא יין זול במיכלים גדולים (צוברים) צוברים כדי למהול אותו ביין מקומי ולשווקו כיין ישראלי תחת המותגים המוכרים – נתקלת בקשיים. בשונה ממה שטען משרד הכלכלה בדברי ההסבר לנוהל, משרד החקלאות ומועצת הגפן ליין מתנגדים למהלך ואינם שותפים לו.
יממה אחרי חשיפת התוכנית ב"כלכליסט" התכנסו היקבים הגדולים לדיון, ובמהלכו הכחיש צחי דותן, מנכ"ל מועצת הגפן, את הצהרת משרד הכלכלה בתזכיר החוק, שלפיה הבקשה לשינוי החריג הגיעה מהיקבים ונתמכה על ידי המועצה. "מועצת גפן היין לא נתנה אישור, ולא נשאלה לדעתה. לו נשאלנו שאלה כזו, הייתי מכנס דירקטוריון של מועצת היין. לא נשאלנו אפילו לא לרגע אחד", אמר.
דותן עדכן את המשתתפים כי מועצת גפן היין ביקשה ממשרד הכלכלה לדחות בשבועיים את מועד הגשה ההשגות, וזה אכן נדחה בעשרה ימים, למחר. גם משרד החקלאות, שבשלב הראשון סירב להגיב, מסר אתמול בתגובה כי הוא מתנגד למתווה של טיוטת נוהל משרד הכלכלה. לדבריו, יש לשמור על איכות היין, ולא להטעות את הציבור ביצירת תערובת יינות, ללא סימון מתאים.
בדיון הדחוף שקיימה מועצת המנהלים של המועצה לגפן היין בישראל התנגדו לשינוי כל היקבים, למעט יקב טפרברג, וההחלטה שהתקבלה היא שהמועצה תגיש התנגדות מוחלטת לטיוטת הנוהל, שבה יובהר כי לא התייעצו איתה. גם פורום יצרני היין, הפועל במסגרת התאחדות התעשיינים, הגיש התנגדות וביקש לקיים היוועצות ובחינה מעמיקה של השלכות התיקון על היקבים המקומיים.
נדב ארנס, מבעלי השליטה ומנכ"ל כרמל קורפ, הזהיר בדיון שהתקיים לאחר פרסום הנוהל כי השינוי יסכן את ענף היין: "זו תקנה שמסכנת את ענף היין ואת ענף החקלאות בהקשר של גידול כרמים. זה סיכון גדול לתעשיית היין בישראל".
אלכס הרוני מיקב דלתון תמך בדברי ארנס והוסיף: "לא שמעתי רעיון יותר גרוע מזה. אנחנו נלחמים כל יום על קיום של יין ישראלי במדפים, ופתאום אומרים לנו לדלל".
מנגד, טען נציג יקב טפרברג כי כל עוד מוטל מכס על היבוא, אין בכך בעיה. אלא שארנס טען שהישענות על המס יכולה לסייע רק בטווח הקצר: "להישען על מגבלת המס זה להישען על כרעי תרנגולת. זה יהפוך מאירוע טקטי לאירוע קולוסלי".
התנגדות נוספת הגיעה מאודי דורמן, מנכ"ל התאחדות החקלאים. ל"כלכליסט" הגיע מכתב שהוא שלח למשרד הכלכלה, ובו הדגיש כי בניגוד לנטען בדברי ההסבר לתזכיר החוק, משרד החקלאות לא נתן את הסכמתו לשינוי המוצע ולא התקיימה במשרד עבודת מטה לבדיקת התשתית העובדתית העומדת בבסיס השינוי, לרבות הטענה למחסור בענבי יין. "מדובר במחדל משמעותי שמטיל ספק גדול בחוקיות המהלך", כתב. "היעדר היוועצות עם משרד ממשלתי משמעותי ורלוונטי מאין כמותו מעמידה את הנוהל המוצע באור של 'מחטף', שמבוצע ללא תשתית מקצועית ועובדתית מינימלית, ובכך יש התנהלות שרירותית וחוסר סבירות".
דורמן ביקש להקפיא את המהלך והוסיף: "עולה חשש כי הנוהל המוצע לא נועד להתמודד עם מחסור אמיתי בתוצרת המקומית, אלא להציף את השוק המקומי באופן שיפגע קשות בענף גידול גפני יין בישראל".
התוכנית של משרד הכלכלה בנוגע ליבוא היין מזכירה את האפשרות שניתנה לפני שנים רבות ליצרני שמן זית מקומי לייבא שמן זית זול בצוברים, לערבב עם השמן המקומי ולשווק את המוצר תחת המותג המקומי, כמו יד מרדכי של שטראוס, המזוהה בציבור כשמן מקומי. הצרכן הישראלי מעדיף מותגים מקומיים, והאפשרות לשווק תחתם מוצר שבחלקו מיובא יצרה חשש להטעיה. אך רק לפני חמש שנים נכנס לתוקף תקן המחייב לציין על הבקבוק שהשמן מיובא.
ממשרד הכלכלה נמסר בתגובה: "לאחר הסכמות עקרוניות של מועצת היין ומשרד החקלאות הופץ נוהל ראשוני להתייחסות הציבור, וכל ההתייחסויות ייבחנו. טרם התקבלה כל החלטה. במסגרת הבחינה יילקחו בחשבון כל הסוגיות שצוינו ואחרות".