סגור
אסתי אקרמן  מבעלי מ. אקרמן וודקה פינלנדיה
אסתי אקרמן, מבעלי מ. אקרמן וודקה פינלנדיה. המותג החזק ביותר שבידי מ. אקרמן (צילום: קובי אליהו, טל שחר)

בלעדי
משפחת פאליק חטפה לאקרמן עוד מותג

אחרי שחטפה את ג'ק דניאלס, משפחת פאליק, המקורבת למשפחת נתניהו, לוקחת מיבואנית האלכוהול אקרמן גם את הזיכיון לוודקה פינלנדיה, שבו החזיקה 30 שנה

משפחת פאליק, בעלת חברת יבוא האלכוהול גלובל וויין אנד ספיריטס (GWS), משתלטת על עוד זיכיונות למותגי אלכוהול, שפועלים כיום אצל יבואניות מתחרות.
ל"כלכליסט" נודע, כי המשפחה המקורבת למשפחת נתניהו, שאף אירחה אותם בווילה שלהם במהלך המלחמה בעזה, קיבלה את השיווק וההפצה של מותג הוודקה הפופולרי פינלנדיה. היא הצליחה לשים יד על המותג שהיה בזיכיון בלעדי של חברת מ. אקרמן, במשך 30 שנה, מאז 1994.
באקרמן הופתעו לקבל, לפני יומיים, הודעה מהחברה הבינלאומית על הפסקת ההפצה בקרוב, אף שבאופן רשמי ההסכם בין הצדדים הסתיים. וודקה פינלנדיה היתה עד לאחרונה בבעלות תאגיד בראון פורמן, שמכר את מותג האלכוהול לחברת קוקה־קולה הלניק, מפיצה ענקית של קוקה־קולה בעולם שנסחרת בבורסה בלונדון, וזו החליטה כעת להעביר את הסכם ההפצה של המותג בישראל לידיים חדשות.
השבוע הודיע פיני כהן, מנכ"ל חברת מ. אקרמן, ללקוחות הקמעונאיים של החברה על איבוד הזיכיון לוודקה. "ב־1994 קיבלה מ. אקרמן את זיכיון ההפצה לוודקה פינלנדיה והפכה אותו למותג מוביל בישראל. בימים אלו קיבלה אקרמן באופן מפתיע וחד־צדדי הודעה על הפסקת היבוא של וודקה פינלנדיה והיא בודקת את המשמעויות הנגזרות מכך, לרבות ההיבטים המשפטיים".
המהלך הנוכחי של גלובל וויין אנד ספיריטס מגיע שלושה חודשים לאחר שלקחה מאקרמן זיכיון נוסף, למותגי תאגיד בראון פורמן, שהנודע בהם הוא וויסקי ג'ק דניאלס. בראון פורמן מחזיק גם במותגי האלכוהול וודפורד ריזרב, גלנדרונאך, בהרדורה, אל חימדור, ג'ין מארה ועוד, שגם הם עברו ביחד עם ג'ק דניאלס מחברת אקרמן למשפחת פאליק.
אקרמן איננה החברה היחידה שסובלת ממעבר מותגים למתחרה החדשה שפועלת בנחישות מול החברות הבינלאומיות לקבל מותגים שמשווקים על ידי יבואניות ישראליות ותיקות. בדצמבר האחרון היתה זו חברת הכרם שאיבדה זיכיון בן 35 שנה להפצת משקאות האלכוהול של חברת "William Grant and sons", כולל מותגים מובילים כמו וויסקי גלנפידיך, בלוויני וגרנטס.
איבוד הזיכיון של פינלנדיה אינו עניין של מה בכך עבור אקרמן. פינלנדיה הוא המותג החזק ביותר של היבואנית ומהווה חלק ניכר ממחזור המכירות שלה. משפחת אקרמן בנתה את המותג שהפך למוביל בקטגוריית הוודקה בישראל, והשקיעה בו משאבים רבים בפרסום ושיווק וכעת היא בוחנת מותגים חלופיים שיחפו על אובדן פינלנדיה.
בענף הרימו גבה לנוכח ההחלטה של ענקיות אלכוהול בינלאומיות להעביר את ההפצה של מותגים חזקים לגלובל וויין אנד ספיריטס, שנחשבת לחברה חדשה. אבל המעברים האלו לא מפתיעים בהתייחס לכך שלמשפחת פאליק, בעלת החברה והכיסים העמוקים, יש קשרים אדוקים עם נשיאי תאגידי אלכוהול בינלאומיים ותחום היין והאלכוהול אינו חדש לה. מדובר במשפחת מיליארדרים שמפעילה מאות חנויות דיוטי פרי ברחבי העולם המתמחות בממכר משקאות חריפים ויין. פעילות הדיוטי פרי מקנה למשפחת פאליק, שמתגוררת בישראל ובמיאמי, כוח קנייה עצום והשפעה לא קטנה על החברות בעלות מותגי האלכוהול. בנוסף, עם עסקי המשפחה נמנים גם יקב פסגות ואתר האונליין פאנקו, שמוכר יין ואלכוהול ודרכו פונה גלובל וויין אנד ספיריטס לצרכן הסופי.
אקרמן הוקמה ב־1963 כחנות משפחתית שמכרה יין ומשקאות חריפים על ידי מנחם אקרמן ז"ל. כיום החברה בבעלות ילדיו מיקי ואסתי אקרמן. החברה מייבאת כ־100 מותגי אלכוהול ויין בינלאומיים, בהם וודקה גריי גוס, וויסקי מקאלן, ג'ין בומביי וסיפסמית', רום בקרדי ועוד. אקרמן מעסיקה למעלה מ־100 עובדים. במכתבו ציין מנכ"ל החברה כי "אקרמן מחויבת להמשיך לפעול על מנת לשמר את מעמדה המוביל ולספק שירות איכותי ומקצועי עבור לקוחותיה".