סגור
הרשת של ענקית האופטיקה הבינלאומית לוקסאוטיקה Sunglass Hut סניף הרשת בסינגפור
סניף של רשת Sunglass hut של ענקית המשקפיים לוקסאוטיקה. "סופה שתגבה קורבנות" (צילום: שאטרסטוק)

חודש לפתיחת רשת Sunglass hut: המשקפיים של ויזל רואים מחדש את השוק

השילוב בין פוקס, הקמעונאית הגדולה בארץ, ללוקסאוטיקה, תאגיד המשקפיים הגדול בעולם, צפוי להאיץ את תהליך סגירת חנויות האופטיקה הקטנות שמתרחש בשנים האחרונות. חודש לפתיחת Sunglass hut, גם הרשתות הגדולות נערכות לטלטלה

בדצמבר הקרוב תיפתח חנות הדגל הראשונה של רשת המשקפיים Sunglass hut בדיזנגוף סנטר בתל אביב. לא מדובר בעוד חנות משקפיים מני רבות בשוק המקומי, אלא בדריסת רגל ראשונה מסוגה בארץ של תאגיד המשקפיים הגדול בעולם, אסילור־לוקסאוטיקה, שמפעיל 9,200 חנויות משקפיים ב־150 מדינות ושוויו כ־70 מיליארד יורו. סאנגלאס האט לבדה, שנוסדה בשנת 1971, מונה 3,000 חנויות ברחבי העולם.
גודל האירוע של הגעתה לישראל מתעצם עוד יותר לאור ניסיון העבר של לוקסאוטיקה להיכנס לשוק המקומי על ידי רכישת רשת המשקפיים הישראלית אירוקה, מתוך תקווה להפוך את הסניפים שלה לחנויות סאנגלאס האט שבבעלותה. המהלך נהדף על ידי דיויד גילה, שהיה הממונה על התחרות באותה העת, ומייקל וולף, בעלי אירוקה, נאלץ לוותר על אקזיט מסנוור של 20 מיליון יורו. עשר שנים קדימה, הזוכה הגדול מביטול אותה עסקה הוא הראל ויזל, בעל השליטה בקבוצת פוקס, שקיבל את הזיכיון על סאנגלאס האט ומוסיף לפורטפוליו החברות שלו עוד מותג פופולרי נחשק.
פתיחת הרשת החדשה מהווה זרז לתהליך המתרחש כבר שנים, והוא המעבר של שוק המשקפיים מהחנויות הפרטיות שברחובות הערים — לידי הרשתות הגדולות שמפעילות מאות סניפים בקניונים ומתחזקות מתוקף גודלן.
שוק המשקפיים — משקפי שמש וראייה — מוערך ב־2 מיליארד שקל בשנה, מתוכו שוק משקפי השמש בישראל מגלגל כ־850 מיליון שקל בשנה. הרשתות המובילות מחזיקות כ־45% מהשוק וביתר מחזיקות חנויות פרטיות.
הרשתות המובילות את השוק כיום הן הלפרין עם 140 סניפים, אופטיקנה וקרולינה למקה עם 70 סניפים כל אחת, סופר־פארם שרשת האופטיק שלה כוללת כ־72 סניפים אך היא מוכרת משקפי שמש ברבים מבין סניפיה הרגילים ואירוקה שכוללת 60 סניפים. בחודש האחרון נכנסה גם רשת גוד פארם לענף המשקפיים והחלה להציב בחנויות סטנדים עם משקפי שמש תחת מותג הבית אך מדובר בשלב זה בפעילות מינורית.
החנות הראשונה של סאנגלאס האט בסנטר תתפרש על 140 מ"ר ותכלול קיר שלם בצבע אדום שיוקדש למותג המשקפיים הנודע רייבאן. בכל כמה ימים תפתח קבוצת פוקס חנות נוספת במקום מרכזי כך שעד לסוף הרבעון הראשון של 2023 כבר תמנה רשת המשקפיים החדשה לפחות 19 חנויות.


ל"כלכליסט" נודע כי לאחר חנות הדגל בסנטר ייפתחו חנויות בעשרות מיקומים נוספים כמו עזריאלי תל אביב, נמל תל אביב, קניון אייס מול וטיילת רויאל ביץ' באילת, עזריאלי מלחה, קניון הזהב בראשון לציון ובחוצות המפרץ בחיפה, ועם פתיחת ביג גלילות תושק בו חנות של הרשת לקראת סוף הרבעון. התוכנית העסקית של פוקס כוללת פתיחת 50 חנויות בתוך שבע שנים, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים, וסביר להניח שהקניונים יישאו בחלק ניכר מהוצאות ההקמה של הסניפים.
ההערכות הן כי קבוצת פוקס תיהנה מראשוניות בהשקת קולקציות חדשות של לוקסאוטיקה, ותקבל מהתאגיד הבינלאומי דגמי משקפיים שיימכרו רק ברשת סאנגלאס האט במטרה לבדל אותה מיתר הרשתות בשוק המקומי. כך, בעוד רשתות וחנויות משקפיים מקומיות קונות סחורה מלוקסאוטיקה ישראל, קבוצת פוקס תרכוש ישירות מהחברה בחו"ל. על מנת למשוך צרכנים לרכוש ברשת, פוקס צפויה להציע אחריות מורחבת על משקפי השמש בסאנגלאס האט – אם לקוח שבר משקפיים בשוגג, הרשת תעניק לו 50% הנחה לרכישת זוג חדש, כדי להשאיר אותו בחנות ושלא יעבור לקנות בחנות המשקפיים המתחרה באותו קניון. ויש כאלו לא מעט חנויות.
מיזוגים ורכישות מטלטלים את ענף האופטיקה בחודשים האחרונים והצפי כי בעוד שלוש שנים הוא יישלט רק על ידי שחקניות ענק. מהלך אחד הוא כניסתה של קבוצת פוקס עם זיכיון לרשת בבעלות אסילור־לוקסאוטיקה במהלך שבענף מגדירים כדריסת רגל של פיל בשלולית הקטנה. מהלך שני ומשמעותי לא פחות הוא הרכישה של סופר־פארם את רשת אירוקה בעסקה שמוערכת בכ־50 מיליון שקל וטרם אושרה על ידי הממונה על התחרות. מהלך נוסף הוא השלמת הבעלות של לוקסאוטיקה על יצרנית העדשות הישראלית שמיר אופטיקה. לוקסאוטיקה כבר החזיקה 50% מהבעלות על החברה מקיבוץ שמיר ובאוגוסט האחרון רכשה 50% נוספים לפי שווי של מיליארד דולר לשמיר.
"זו דרמה מטורפת", טוען קמעונאי גדול שפועל בשוק המשקפיים. "ויזל, שהוא הקמעונאי הכי גדול בישראל, מביא לארץ את רשת משקפי השמש המובילה בעולם, ששייכת ליצרן המשקפיים והעדשות הכי גדול בעולם. כל שוק המשקפיים והאופטיקה בישראל יהיה אחר לגמרי לפני המהלך הזה ואחריו".
כבר היום המציאות הנוכחית לא פשוטה למתחרות בענף המשקפיים שפעם נהנו מרווחיות גולמית שהגיעה 80%-75%, והיום נעה סביב 60% במשקפי ראייה וכ־50%-45% במשקפי שמש. אבל בניגוד למצב כיום, שלפיו כל השחקניות הגדולות הן רשתות ישראליות, כעת נכנסת לראשונה לענף המשקפיים בישראל רשת בינלאומית. "זו פצצת אטום שהולכת לשנות את השוק דרמטית ועכשיו כל השחקנים המקומיים צריכים למצוא דרך להתמודד עם זה וכל אחד עושה מה שהוא חושב שנכון לעשות", אומר קמעונאי.
סופר־פארם, שפועלת בעיקר בתחום האופטי ולא הצליחה עד היום לעשות דריסת רגל מוצלחת במשקפי שמש, קונה את אירוקה שמתמחה במשקפי שמש כדי לשנות את המצב. אבל במקביל היא מתכוונת לחזק גם את תחום האופטיקה ולהכניס את פעילות האופטיקה ומשקפי הראייה אל תוך 60 חנויות אירוקה.
קרולינה למקה שבבעלות קבוצת קסטרו החלה בהיערכות משמעותית לשינוי שהולך להתרחש בשוק. הרשת כיום משפצת חנויות, משדרגת את חוויית הקנייה ועוברת מדוכנים בקניונים לחנויות גדולות על מנת להכניס חדרי בדיקה ולהכניס את קרולינה, המתמחה במשקפי שמש, באופן מסיבי גם לתחום האופטי. "כולם מבינים שהולכת להיות סופה, היא תהיה דרמטית ויהיו בה קורבנות", אומר בכיר בענף האופטיקה.
החנויות הפרטיות, כאמור, הן אלה שצפויות להיפגע בשלב הראשון. ולגבי המחירים? התחרות החדשה לא צפויה לטלטל את המחירים, ואלה כנראה יישארו כפי שהם כיום. לפוקס תהיה בעיה לשבור את המחירים בשוק משתי סיבות: כזכיינית של לוקסאוטיקה היא מנועה מלמכור משקפיים ביבוא מקביל ובנוסף היא לא תוכל לפגוע בלוקסאוטיקה שמוכרת את הדגמים שלה לחנויות ורשתות נוספות בישראל, ושומרת על רמת מחירים גבוהה. כלומר, גם הכניסה של ענקית בינלאומית לישראל לא תחולל תחרות בגזרת המחיר.
אף שיש בישראל 1,100 חנויות משקפיים, שמחצית מהן חנויות פרטיות שמחזור המכירות שלהן גדול משל חנות השייכת לרשת, עדיין הכוח יהיה בידי השחקניות הגדולות שהן הרשתות המובילות שיחד יאחזו במעל 400 חנויות לאחר כניסתה של סאנגלאס האט.
לוקסאוטיקה, שעד היום היתה רק ספקית שמכרה דגמי משקפיים שלה לחנויות ולרשתות, תהפוך כעת למתחרה של הקמעונאים שהיא מוכרת להם. והתחרות תהיה אמוציונלית עוד יותר ממה שהיא כיום. אירוקה שעד היום רכשה מלוקסאוטיקה ישראל ישירות, בבעלות החדשה של סופר־פארם צפויה להפסיק לרכוש מלוקסאוטיקה סחורה. "אחרי המיזוג עם סופר־פארם, אירוקה תקנה את המותגים של לוקסאוטיקה ביבוא מקביל", מסר גורם המקורב לעסקת סופר־פארם־אירוקה. "היום לוקסאוטיקה מוכרת לכולם אבל אי אפשר לדעת מה יהיה מחר. ראינו מה קרה עם נייקי שבחרה להפסיק למכור לחנויות פרטיות כדי לחזק את החנויות שלה".
קמעונאי מתחרה של סופר־פארם חושב כי האסטרטגיה שלה לקנות משקפיים של לוקסאוטיקה ביבוא מקביל תיתקל בבעיה. סופר־פארם לא מקיימת קשרים מסחריים עם לוקסאוטיקה שנים רבות ורוכשת את הדגמים מדילרים שמוכרים סטוקים בחו"ל. "פה תהיה בעיה קשה לסופר־פארם אחרי המיזוג עם אירוקה", מסביר בכיר בענף. "עד היום הם (סופר־פארם — א"י) קנו ביבוא מקביל, אבל לא בכמויות גדולות אלא יחידות בודדות מכל מותג. חנויות האופטיקה היו ברובן דוכן בסופר־פארם. עכשיו, שהם רוכשים את אירוקה ויהיו בעלים של מעל 100 חנויות משקפיים ואופטיקה, הם יצטרכו לעבוד בצורה מסודרת עם קולקציות גדולות וביבוא מקביל לא מוצאים קולקציה שלמה בקלות. במשקפיים אי אפשר לקנות קולקציה לשנה הבאה, אלא בכל יום צריך לחפש את הדגמים העדכניים. הם יצטרכו לעבוד עם מקורות רציניים של יבוא מקביל בחו"ל או להשלים עם לוקסאוטיקה ולהתחיל לקנות ממנה בצורה מסודרת ויפה. אחרת יהיה להם קשה להחזיק רשת עם קולקציות נכונות".
דברים אלה ממחישים דווקא את היתרון הנוסף של ויזל בתחום על פני מתחריו — התקווה שלקוחות שמחפשים את הדגמים העדכניים של רייבאן ויתר מותגי לוקסאוטיקה (ובהם שאנל, פראדה, דונה קארן, ברברי, בולגרי, אוקלי, ראלף לורן וורסאצ'ה), יבחינו בהבדל בין הדגמים החדשים שיימכרו בסאנגלאס האט לבין הדגמים שמוכרות רשתות שמייבאות ביבוא מקביל שהם בדרך כלל דגמים משנים שעברו.
בענף האופטיקה סבורים כי הכניסה של פוקס עם סאנגלאס האט זו רק הסנונית הראשונה, ובשלב הבא, אם הפעילות של רשת המשקפיים תצליח, תפעל הקבוצה להכניס לישראל את אחת מרשתות האופטיקה שבבעלות לוקסאוטיקה. "הרווחיות במשקפי שמש נמוכה והולכת ונשחקת גם בגלל האונליין", מסביר גורם בענף. "משקפיים אופטיים לא ניתן לקנות באינטרנט, ולכן רשתות שמוכרות אופטיקה פחות נפגעות מהאונליין. לכן, ההנחה היא שוויזל ינסה להכניס בשלב הבא דגמי משקפים אופטיים לסאנגלאס האט כדי לחוש את השוק ולבדוק התכנות לפתיחה של רשת אופטית".