סגור

בלעדי
תנובה מתרחבת בזירת תחליפי הבשר והדגים

אחרי ההצלחה של פעילות תחליפי החלב, החברה החלה בהקמת מרכז מו"פ לחלבון חלופי במטרה להתעדכן בהתאם לשינויים בטעמי הצרכן ולהמשיך למכור ידע לשווקים בינלאומיים. במרכז ייעשה שימוש בחומרי גלם שפיתחו סטארט־אפים

התוצאות החיוביות של פעילות תחליפי החלב מובילות את תנובה להעמיק את השקעתה בזירת תחליפי בשר, עוף, דגים וביצים. ל"כלכליסט" נודע כי החברה החלה בהקמת מרכז מחקר ופיתוח (מו"פ) ייעודי לחלבון חלופי בהשקעה ראשונית של 5 מיליון שקל. המרכז אשר מוקם בימים אלה ברחובות, הוא חלק מאסטרטגיית החברה לשמר את כוחה כמובילת שוק המזון המקומי באמצעות התאמת סל מוצריה לשינויים בטעמי הצרכן, כמו גם ליצירת בסיס להמשך מכירת ידע לשווקים בינלאומיים.
מרכז הפיתוח נועד לאפשר לחברה לעשות שימוש בחומרי גלם שפיתחו סטארט־אפים בתחום תחליפי החלבון לטובת פיתוח מוצר סופי לצרכן. לדברי פנינה סברדלוב, מי שעומדת בראש המרכז, המהלך יאפשר לחברה לקדם פיתוח מוצרים חדשניים בקצב מהיר: "נוכח ההתפתחות של עולם התחליפים מכל הסוגים הבנו שאנחנו צריכים להקים 'מגרש משחקים' חדש עם טכנולוגי מזון שההתמחות שלהם היא בפיתוח מוצרים מחומרי גלם חדשניים. מדובר במתקן שמאפשר לנו לערוך פיילוט, שמדמה את כל התהליכים שקורים במפעלים שלנו, עם קווי ייצור וכך אנחנו יכולים לייצר את כל מנעד המוצרים בכמויות קטנות ולעשות הרבה ניסיונות עם חומרי גלם שעדיין לא מכניסים למפעלים".
סברדלוב הוסיפה כי בעוד במרכז פיתוח של מוצרי החלב של החברה מבצעים פיילוטים על בסיס כמויות של עשרות ק"ג, בתחום חומרי הגלם החדשניים והיקרים הבדיקות נערכות על כמויות קטנות של עשרות ומאות גרמים, ונדרש לכך מכשור מיוחד, מה גם שעד כה החברה לא עסקה בתחליפי בשר, דגים וביצים.

דיאלוג עם סטארט־אפים

ההחלטה להקים מרכז מו"פ ייעודי לתחליפי חלבון נבעה גם מהצורך לגשר על פערים בין תאגיד יצרני לבין סטארט־אפ בראשית דרכו. "אנחנו מבינים שדרך השת"פ שלנו עם סטארט־אפים נוכל לבנות את הדור הבא של המוצרים", אמרה סברדלוב. "יהיה משהו ברכיבים החדשניים האלו שיהיה גיים צ'יינג'ר, ולכן אנחנו משקיעים הרבה כסף ומשאבים ניהוליים בפרויקט הזה. אבל אנחנו גם מבינים ששיטות העבודה שלנו כחברת מזון גדולה לא מתאימות לעולם הסטארט־אפ, וכשסטארט־אפ פוגש תאגיד זה יכול להיות מאוד מורכב לשני הצדדים, ולכן צריכים לייצר מצב שבו אנחנו גם קצת מדברים את שפתם, ומנגד לאפשר להם להבין את שפת התעשייה, מה התעשייה מחפשת מבחינת תהליכים, רגולציה, כשרות, עלויות ועוד".

1 צפייה בגלריה
 מרכז המו"פ הקיים של חלב תנובה
 מרכז המו"פ הקיים של חלב תנובה
מרכז המו"פ הקיים של חלב תנובה
(רמי זרנגר)


סברדלוב מעריכה שמרכז המו"פ, שהקמתו תסתיים בעוד שלושה חודשים, יוביל בתוך זמן קצר לפיתוח מוצרים, שחלקם כבר בתהליך: "בשנתיים האחרונות אנחנו עובדים מול 15-12 חברות סטארט־אפ, שהגענו איתן לשלבים שונים כבר במרכז הפיתוח הקיים של המחלבות". אלא שאף שפיתוח המוצרים מתקדם, צפויה החברה להתמודד עם אתגרי הרגולציה: "אני חושבת שנגיע לאב טיפוס יחסית מהר, אבל חוששת שהרגולציה בארץ לא מספיקה לעמוד בקצב, ולכן נהיה מוכנים לפני שהרגולציה תותאם. זה אתגר להדביק פער ברגולציה כי צריך להגדיר קטגוריות חדשות, ונדרשת בחינה רגולטורית מבחינת בטיחות מזון מול משרד הבריאות, ורשות החדשנות פועלת לקדם חזית זו".
הקמת המו"פ יוצאת לדרך לאחר מספר מהלכים בהשקעות של עשרות מיליוני שקלים שביצעה החברה בתחום חדשנות המזון. בתחילת השנה הקימה החברה את תנובה נקסט, זרוע השקעות, אשר תשקיע כ־30 מיליון שקל בשנה בחברות סטארט־אפ בתחום המזון, חלקן כהשקעות המשך בחממת הפוד־טק בקריית שמונה שהחברה מובילה. בנוסף לכך תנובה שותפה במאגד הבשר שקיבל לפני חודשיים את תמיכת רשות החדשנות בסכום של 60 מיליון שקל. מדובר בהתאגדות של חברות מזון, בשילוב ארבע מעבדות מחקר, שיפעלו להפוך את הפיתוח של הבשר המתורבת לנגיש, בניסיון להפוך אותו למתחרה משמעותי לשוק הבשר.

לקראת הנפקה

ההתמקדות בתחליפי החלבון כבר נושאת פרי. בספטמבר האחרון חתמה תנובה עם קבוצת מיגרוס השוויצרית על הסכם למכירת ידע לייצור תחליפי חלב על בסיס סויה, בהיקף המוערך בעשרות מיליוני יורו. ניתן להעריך כי הרחבת הידע של החברה בתחום תחליפי החלבון במוצרי בשר, עוף, דגים וביצים תאפשר לחברה, העומדת לקראת הנפקה, להגדיל את מקורות הכנסתה.
לדברי חיים גבריאלי, יו"ר דירקטוריון תנובה, שעומד בראש משלחת החברה לוועידת הפוד טק Future Foodtech, המתקיימת בימים אלו בניו יורק ומוקדשת לתחליפי חלבון: "הקמת מרכז הפיתוח לחלבון חלופי היא חלק מאסטרטגיית הקבוצה להוביל את התחום, תוך הנגשת המוצרים לציבור הרחב בארץ ובעולם. תנובה היתה חלוצת החלבון החלופי כבר לפני 18 שנה, והשקיעה בפיתוח עולם החלבון החלופי מאות מיליוני שקלים במהלך השנים. אנו מקבלים פניות רבות מסטארט־אפים בתחומי המזון והטכנולוגיה, ההשקעות נבחנות בהתאם לאסטרטגיה ולחזון הקבוצה, לרבות השקעות בחו"ל".