סגור
בירה גולדסטאר
בירה גולדסטאר. תתייקר פחות מבירה מיובאת (צילום: Shutterstock / Thais29)

בלעדי
הבירה עלתה לה: טמפו מייקרת את גולדסטאר

החברה תודיע היום על התייקרות של עד 8% לבירות שהיא מייצרת ומייבאת. המהלך ייכנס לתוקף בעוד חודש וחצי, והנימוק: עלייה במחירי התשומות

טמפו צפויה להודיע היום על העלאת מחירי הבירה בשיעור של עד 8%, כך נודע ל"כלכליסט". ההתייקרות, שתיכנס לתוקף בעוד חודש וחצי, תצטרף להעלאת מחירי המשקאות החריפים של החברה בשיעור של עד 9%. העלאת מחירי הבירה והאלכוהול יוצאת לדרך שנה בלבד לאחר שהעלתה בכ־10% את מחירי חלק מהמשקאות החריפים והבירות שהיא מייצרת ומשווקת.
טמפו לא לבד. כפי שנחשף החודש ב"כלכליסט", חברת הכרם תעלה בעוד שבועיים את מחירי הבירה, היין והאלכוהול שהיא משווקת בשיעור של עד 17%. גם בשנה שעברה ביצעה טמפו את העלאת המחירים, אחרי חברת הכרם.
בחברות המשקאות ממתינים עם העלאת מחירי המשקאות הקלים שתוכננה להתקיים כבר לפני חודשיים, עד לביטול מס הסוכר, זאת במחשבה שאז יוכלו לטשטש את ההתייקרות, שתיבלע בהורדת המחירים שתירשם בעקבות ביטול המס. אלא שבעוד בחברה המרכזית ממשיכים להמתין ועדיין לא העלו את מחירי המשקאות החריפים והבירות, נראה כי בטמפו החליטו להפריד בין המהלכים, ולייקר בשלב זה את האלכוהול, ואחרי שתתקבל החלטה בנוגע למס הסוכר, להעלות את מחירי המשקאות הקלים.
רוב הבירות של טמפו המיוצרות בישראל, ובהן הייניקן, גולדסטאר ומכבי, יתייקרו ב־4.9%, ואילו הבירות המיובאות, ובהן פאולנר ומרפיס, יעלו בשיעור גבוה יותר. זאת בעקבות עלייה במחירי התשומות, חומרי הגלם וחומרי אריזה. בענף נטען כי מחיר הזכוכית, המשמש לייצור הבקבוקים, עלה באופן מתמשך עד 35%.
עוד בטרם העלתה את המחירים, עדכנה החברה החודש את לקוחותיה על עלייה חדה במס האלכוהול, הצמוד למדד שעלה ב־5.3%. עליית המדד הביאה לכך שהמס לליטר אלכוהול 100% עלה מ־87 שקל לפני מע"מ ל־91.7 שקל לפני מע"מ. בעקבות כך התייקר המס על בקבוק ויסקי ג'וני ווקר, המכיל 40% אלכוהול, מ־34.8 לפני מע"מ ל־36.7 שקל לפני מע"מ.
התייקרות האלכוהול תבוא לידי ביטוי לא רק בחנויות האלכוהול המתמחות, אלא גם בהוצאות על בילויים. בחברות יעלו את המחירים לברים, למסעדות ולמועדונים, ואפשר להעריך כי אלו יגלגלו את ההתייקרות באופן מלא על ציבור המבלים.
ההתייקרות של טמפו נרשמת זמן קצר אחרי שמרבית חברות המזון הגדולות העלו את מחירי המוצרים שלהן בשיעורים של עד 25%. החברות שהעלו מחירים הן בין היתר תנובה, שטראוס, אסם, יוניליוור, דיפלומט, שסטוביץ וזוגלובק. העלאת המחירים שנכנסה כבר לתוקף התווספה להעלאת מחירי מוצרי המותג הפרטי של הרשתות.
להתייקרויות יש השפעה ישירה על היקפי הצריכה. על פי נתוני סטורנקסט, מכירות שוק המזון ומוצרי הצריכה בשנת 2022 עלו ב־2.7% בלבד, והסתכמו ב־53.1 מיליארד שקל. מדד המחירים שעורכת החברה עלה ב- 11 החודשים הראשונים ב־4.5% ומשקף ירידה ריאלית של כ־2%.