סגור
רשת מזון סופר סופרמרקט מוצרי מדף
סופרמרקט (צילום: מיקי נעם אלון)

זינוק חד ברכישת מזון ב-24 השעות האחרונות; קרפור: ״מכירות המים עלו ב-1000%״

ברשתות השיווק דיווחו על העלייה בקניות מיד אחרי הודעת דובר צה"ל אתמול על תקיפה איראנית בישראל. הזינוק בביקוש נחלש הבוקר, אך עדיין נרשמה עלייה של 50-80% ביחס לבוקר מקביל. מרשת קרפור נמסר כי אתמול מכירות הביצים עלו ב-450% ומזון לתינוקות ב-380%

תנועה ערה ברשתות השיווק החלה אתמול בערב ונמשכת גם הבוקר (א'). הודעת דובר צה"ל אתמול בערב על שינוי הוראות פיקוד העורף, ואיסור קיום לימודים וקייטנות נוכח צפי למתקפה איראנית, הובילה לעלייה בביקוש למוצרי מזון. ברשתות השיווק דיווחו על עלייה של 150-250% בקניות אחרי ההודעה על תקיפה אירנית בישראל.
מרשת קרפור נמסר כי מכירות המים המינרלים עלו אתמול ב-1000%, ביצים ב-450%, מזון לתינוקות ב-380%, חיתולים ב-380%, שימורים ב-350% ונייר טואלט ב-340%.
הזינוק בביקוש שנרשם גם ברשתות נוספות נחלש הבוקר, אך עדיין ישנה עלייה של 50-80% ביחס לבוקר מקביל. העלייה בביקוש מיוחסת לא רק להגברת הכוננות, אלא גם לסמיכות לחג הפסח שיחול בשבוע הבא. הירידה בהיקף היוצאים לחופשות חג בחו״ל נוכח המצב, הובילה לכך שמספר הישראלים שישהו בארץ בתקופת החג יהיה גבוה ביחס לשנה שעברה, מה שמקפיץ את הביקוש למזון.
העומס לא נעצר ברשתות השיווק, שכן גם הספקים הגדולים קיבלו החל מאתמול בקשות מקמעונאים להגדיל משמעותית את האספקות לחנויות השבוע.
אינדיקציה נוספת לעלייה בביקוש ניתן למצוא בנתוני חברת שבא, מנהלת מערכת התשלומים באשראי, מהם עולה כי בשעות הבוקר והצהריים היום, בין השעות 8:00 עד 14:00, נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של יותר מ-688.04 מיליון שקל. מדובר על נתון שגבוה ביותר מ-50 מיליון שקל ובשיעור של 8.5% מהיקף ההוצאות באשראי שנרשם באותן השעות ביום ראשון שעבר ה-7 באפריל 2024 ועמד על סכום של 634.18 מיליון שקל.
כבר לפני כשבוע וחצי, נרשמה עלייה בביקושים, בעקבות האמירה של ראש אמ״ן לפיה לא בטוח שהרע מכל מאחורינו, כמו גם עוצר היציאות שהוכרז אז ללוחמים ושיבוש ה-GPS בכל הארץ.
מדובר בפעם השנייה בה אמירות מהסוג הזה מובילות את הצרכנים להגדיל קניות מזון. כזכור, יומיים אחרי פרוץ מלחמת חרבות ברזל, פרסם פיקוד העורף הנחיות חריגות לציבור והודיע כי "לאור התפתחות הלחימה בגזרות השונות, עליכם להכין ציוד שיאפשר לכם ולמשפחתכם לשהות במרחב המוגן עד 72 שעות", מרגע פרסום ההודעה התמלאו חנויות המזון בקונים שרוקנו את המדפים. ההסתערות על מוצרי המזון נמשכה גם אחרי שדובר צה"ל הבהיר כי אין שינוי בהנחיות לעורף וכי מדובר בהמלצות כלליות וחידוד מודעות לציבור באשר לשהייה וההצטיידות במרחב המוגן.
בתוך כך, המליץ משרד הכלכלה לציבור להצטייד ברשימת מוצרי מזון יבש: טחינה גולמית, אגוזים, קוסקוס, בורגול, שיבולת שועל, שימורים שונים, טונה, מנה חמה, ביסקוויטים, פריכיות, קרקרים, פירות יבשים, קטניות מבושלות, חמאת בוטנים, דבש, סוכר, חלבה, תה, קפה וכו'.
המשרד יקיים ביום ד' הקרוב כנס להגברת מוכנות התעשייה להתרחבות הלחימה, בהיבטי אספקת מזון לאזרחים ורציפות תפקודית של תעשיות חיוניות במשק למקרה של התרחבות הלחימה בזירה הצפונית. לטובת כך, הכין המשרד רשימת "סניפי הברזל" של רשתות השיווק, על פי קריטריונים שונים, כמו: מיגון, גנרציה, מלאי, כוח אדם ועוד. סניפים אלה ימשיכו לפעול ולתת שירות לציבור גם במצב מלחמה ופגיעה בעורף. כמו כן גובש מנגנון תיאום מול הרשתות והרשויות המקומיות, לצורך תעדוף סניפים אלה בכל הנוגע לאספקת אנרגיה ומלאים. עוד הגדיל המשרד את מלאי המזון האסטרטגיים של ישראל.
במקביל, קיים המשרד להגנת הסביבה הערכות מצב למקרה של פגיעה במפעלים המכילים חומרים מסוכנים ובמפעלים אשר הוכרזו על ידי המשרד כחיוניים.