סגור

פרשנות
לעצור? שופרסל היא זו שמניעה את גל ההתייקרויות

היצרנים מעלים מחירים אחרי שקיבלו איתות חיובי מהקמעונאית הגדולה בישראל ומהמנכ"ל איציק אברכהן, שבשתיקתו לא בולם את הספקים

היציאה ממשבר הקורונה, שלוותה בתחושה של קפיץ ששוחרר, יצרה זינוק בביקושים למוצרי צריכה ושירותים, כככל הנראה כפיצוי על אווירת הסגר וההתכנסות שאפיינה את 2020. ההסתערות של הישראלים על בתי המלון, המסעדות ומקומות הבילוי דחקה את החשש מפני המיתון הצפוי והכשירה את הקרקע בשוק מוצרי הצריכה לגל התייקרויות.
אף שבחזית עומדים כעת מנכ"לי קימברלי קלארק, שניב, שמן ונטו, שושבין האירוע הוא לא אחר מאיציק אברכהן מנכ"ל שופרסל. קמעונאית מוצרי הצריכה הגדולה בישראל היא העומדת בתווך בין היצרנים שמבקשים להעלות מחירים לבין הצרכנים, ואברכהן העומד בראשה הוא זה שנתן את האיתות החיובי לזרם ההתייקרויות באמירה שלו לכלכליסט בחודש שעבר, שעד פסח לא יהיו אמיצים שיעלו מחירים. אז הספקים המתינו שפסח יחלוף ושלפו בימים האחרונים את הבקשות להתייקרויות. בשופרסל ביקשו אתמול שלא להתייחס לגל הבקשות להעלאות מחירים שהגיע מצד הספקים. אלא שגם בכך, אפשר לראות את התרומה השלילית של אברכהן, שבשתיקתו לא בולם את הספקים.

שני הכובעים של אברכהן

אברכהן מגיע לגל ההתייקרויות הנוכחי בשני כובעים: הקמעונאי שנדרש לאשר העלאת מחירים לספק שמציג את הסיבות לכך, אבל גם "היצרן", שמחזיק מותג פרטי המהווה היום הספק הרביעי בגודלו בשוק. ככזה, אברכהן יודע טוב מבעבר אם יש הצדקה להעלאת מחירים, באיזה מוצר ובאיזה שיעור. כך, שלא יוכל לקבל בקשה גורפת להעלאה של 10%־20% על מרבית מוצרי הספקים שפנו.
1 צפייה בגלריה
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
מנכ"ל שופרסל איציק אברכהן
(צילום: אביגיל עוזי)
השינוי המהותי שחווה שוק המזון בעקבות המחאה החברתית בקיץ 2011, נגע למיגור הנוהג של הספקים להעלות מחירים לצרכן פעמיים בשנה. בריטואל קבוע, הספקים היו מאותתים שבכוונתם להעלות מחירים, הקמעונאים היו מצהירים שילחמו בכך וכעבור שבועות ספורים מאשרים את הבקשות. ב־2013, העריכו הספקים שהתאפקו שנתיים מלהעלות מחירים, שהמחאה מאחוריהם ושיגרו מחירונים עדכניים לרשתות שמיהרו מצידן לאשר אותם. האינטרס של הקמעונאים לאשר את הבקשות להעלאת מחירים נוגע לכך שבמסגרת המו"מ לאישור הבקשה, מבטיחים הקמעונאים את הגדלת פעילותם, תוך שיפור תנאי הסחר שלהם, מגזירת קופון מאותה התייקרות.
השנה, יותר מתמיד, האינטרס הזה של הקמעונאים גדול. הזינוק החד שרשמו הרשתות ב־2020, על רקע מגבלות משבר הקורונה שהובילו לסגירת המסעדות, בתי המלון ואולמות הארועים שהעבירו את צריכת המזון לבתים, מייצר באופן טבעי צפי לירידה בתוצאות 2021. העלאת מחירים, יכולה לתקן באופן חלקי את הפער וגם לאפשר לרשתות שמחזיקות מותג פרטי, להעלות בהתאם את מחירי המוצרים שמלכתחילה משיאים להם רווחיות גבוהה.

סכנת קיפאון

אמנם גל ההתייקרויות יצא לדרך, אבל הוא בשלב שעדיין ניתן לבלום אותו. האחריות לכך, מוטלת על אברכהן וראשי ענף הקמעונאות שצריכים לזכור שבעקבות ההתייקרויות ב־2013, הצרכנים צמצמו קניות וב־2014 נרשם לראשונה קיפאון במכירות שוק מוצרי הצריכה. התודעה הצרכנית, בשילוב המיתון הצפוי, עשויים לייצר תגובה דומה למהלכים הנוכחיים, אם אלו לא יבלמו.