$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

לקראת מהפך בי-ם: קירוי מעל דרך בגין, גני ילדים על גגות המגדלים

המדינה מקדמת שכונה בת 900 דירות בין אצטדין טדי וקניון מלחה בירושלים. התוכנית שואפת להשתמש בהבדלי הגובה בשטח לפיתוח פתרונות קירוי יצירתיים ושטחי ציבור

אמיתי גזית 08:1410.02.21

המרחב שסביב אצטדיון טדי ואולם ארנה בירושלים עתיד להפוך לרובע מגורים ותעסוקה חדש, כך נודע ל”כלכליסט”. רשות מקרקעי ישראל (רמ”י) מקדמת בימים אלה תוכנית של 205 דונם, שבמרכזם שני מתקני הספורט, לבניית כ־900 דירות בבניינים של עד 24 קומות, 250 יחידות דיור מוגן, משרדים בהיקף של 330 אלף מ"ר בבניינים בגובה עד 30 קומות ושטחי מסחר בהיקף של 20 אלף מ"ר. 50% מהדירות בנות 4 חדרים, 25% בנות 3 חדרים, ו־25% בנות 5 חדרים.

 

התוכנית הוגשה השבוע לוועדה המחוזית ירושלים לאחר שעמדה בתנאי הסף. ההערכות הן כי בתוך כמה שבועות ייקבע מועד לדיון שבו תאושר הפקדת התוכנית. לפני הדיון במחוזית צפוי גם דיון בוועדה המקומית ירושלים, שצריכה אף היא לאשר אותה. עד סוף השנה צפויים להסתיים הדיונים בהתנגדויות, והתוכנית תקבל אישור למתן תוקף סופי. רמ”י מתכננת לשווק את המגרשים מיד לאחר שהתוכנית תקבל תוקף. שיווק המגרשים ליזמים נחוץ ליישום התוכנית ולמימון התשתיות המורכבות, שעלותן נאמדת במאות מיליוני שקלים והן צפויות לחבר בין כמה מוקדים הכלולים בשטח התוכנית, כגון מתקני הספורט, קניון מלחה (עזריאלי), תחנת רכבת והגן הטכנולוגי, שכל אחד מהם מתפקד היום כאי בודד והיכולת לנוע ביניהם מוגבלת.

 

לפי התוכנית השאפתנית, מפלס הרחוב של התוכנית יהיה בגובה גג חניון הקניון, שנמצא ממערב לדרך בגין, שהיא הגבול המערבי של התוכנית. מהקניון ייבנה קירוי מעל דרך בגין שיאפשר תנועה מאזור אצטדיון טדי לקניון. בנייני המגורים והמשרדים ייבנו מעל שטח החניון שממזרח לטדי ומעל תחנת משנה (תחמ"ש) של חברת החשמל מדרום לאצטדיון. התחמ"ש, שחולשת כיום על 25 דונם, תועתק ממקומה ותיבנה מחדש בתת־הקרקע. ההכנסות שיתקבלו מהמגרש שבו פועלת כיום התחמ”ש יתחלקו בין רמ”י לחברת החשמל.

 

 

אזור אצטדיון טדי בירושלים. התוכנית כוללת גם 350 אלף מ”ר של שטחי תעסוקה אזור אצטדיון טדי בירושלים. התוכנית כוללת גם 350 אלף מ”ר של שטחי תעסוקה צילום: עמית שאבי

 

 

חניון בהיקף דומה לזה שפועל כיום ישכון מתחת למפלס הרחוב החדש. הרחוב יכלול חנויות, ומעליהן המשרדים ודירות המגורים. החלק הדרומי של התוכנית מתחבר לפארק נחל רפאים, שבו מתכננים להקים אגם. התוכנית מציעה פתרונות יצירתיים לצורך בשטחי ציבור: גינות ציבוריות, מעונות יום וגני ילדים יוקמו על גגות הבניינים, והגגות של בית הספר ושל אולם הספורט של בית הספר ישמשו כחצר.

 

התוכנית מחויבת לשמר את 400 מקומות החניה שיש כיום בסמוך למגרש הכדורגל ואולם הכדורסל. פתרונות חניה לאירועים שאליהם צפויים להגיע יותר מ־8,000 צופים יינתנו באמצעות מערך היסעים שיופעל ויאפשר להחנות את הרכבים בחניונים מרוחקים. כאשר הקו הכחול של הרכבת הקלה יופעל, תיבחן מחדש תוכנית מערך ההיסעים.

 

התוכנית כוללת גם תנאי שמאפשר הוצאת היתרי בנייה רק לאחר שעיריית ירושלים תחתום על הסכם עם הגוף שמפעיל את האצטדיון ואת אולם הכדורסל, החברה העירונית אריאל, שלפיו החברה היא שתישא במימון מערך ההיסעים.

 

עורך התוכנית, האדריכל רנדי אפשטיין ממשרד קולקר קולקר אפשטיין, הסביר ל”כלכליסט” כי למתחם יש פוטנציאל להפוך מבחינת הביקוש והתנועה בו "למרכז התעסוקה השני אחרי מתחם הכניסה לעיר. האזור מונגש על ידי רכבת קלה ובעתיד רכבת כבדה וכניסה עתידית לעיר מכביש 39. כל הגורמים שעסקו בתוכנית מבינים שצריך להפוך את השטח מהחצר האחורית של ירושלים לחזית שלה עם שימושים מעורבים, תעסוקה, אזורי ספורט ומגורים".

 

תוכנית לקו הכחול של הרכבת הקלה שתגיע למתחם כבר אושרה, וכן אושרה תוכנית להקמת דפו (חניון ומוסך) שישרת את הרכבת הקלה.

 

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: "תוכנית קירוי כביש בגין היא תוכנית אסטרטגית המהווה נדבך חשוב נוסף בקידום העיר לעבר עתיד טוב יותר. התוכנית תסיר מפגע סביבתי תוך שהיא מוסיפה שטחים ירוקים רבים לעיר, לרווחת הציבור, ותוך ניצול קרקעות בצורה מיטבית. בנוסף, היא תגדיל את היצע הדירות, המסחר, התעסוקה והמלונאות, תוך שילוב ריאות ירוקות נוספות".

 

 

 

x