$
חדשות נדל

רכבת והתחדשות עירונית מסיבית בדרך לטבריה

הוועדה המחוזית אימצה מסמך מדיניות אסטרטגי לטבריה, שלפיו מספר הדירות בה יגדל בתוך שני עשורים מ־17 אלף ל־40 אלף על ידי התחדשות עירונית. בכניסה לעיר תוקם תחנת רכבת שתוביל לחיפה ולמרכז הארץ

שלומית צור 08:0203.12.20

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון אימצה את מסמך המדיניות האסטרטגי לטבריה, שלפיו מספר הדירות בה יגדל מ־17 אלף ל־40 אלף באמצעות התחדשות עירונית, ומספר התושבים בה ישלש את עצמו ל־128 אלף בשני העשורים הקרובים. את המסמך הכין האדריכל דני לזר עם צוות לשכת התכנון המחוזית במינהל התכנון, בשיתוף נציגי טבריה ומשרדי ממשלה.

 

טבריה. מספר התושבים צפוי לשלש את עצמו ל־128 אלף בתוך שני עשורים טבריה. מספר התושבים צפוי לשלש את עצמו ל־128 אלף בתוך שני עשורים צילום: אלעד גרשגורן

 

התוכנית כוללת פיתוח וחידוש העיר ההיסטורית; והפיכת המפלס העליון של העיר לשער כניסה סביב התוכנית להקמת תחנת רכבת שתחבר את טבריה לחיפה ולמרכז הארץ; והעברת שימושי תעשייה של אזור התעשייה “אגוז” לאזור התעשייה "קדמת הגליל" שנמצא מערבית לעיר, וייעוד השטח המתפנה לשימושים מעורבים של תעסוקה ומסחר. במינהל התכנון מקווים שמאחר שהעיר נמצאת כרגע בניהול ועדה קרואה של משרד הפנים, יהיה פשוט יותר להוביל את המהלכים הדרמטיים לחיזוק טבריה.

 

יהונתן כהן-ליטאנט, מתכנן המחוז: "בניגוד לבית שאן ועפולה, שם הציבו את תחנת הרכבת במקום הלא נכון במנותק מהעיר, נדאג שבטבריה הלקח יילמד. ישנה התלבטות במשרד התחבורה כיום אם לסלול בטבריה רכבת כבדה או קלה, אנחנו בדעה שצריך את שתיהן. תחנת הרכבת הכבדה תהיה בטבריה עילית כי היא לא יכולה לרדת, אבל רכבת קלה תוכל לשרת את מרכז העיר. רכבת היא אירוע מאוד משמעותי לעיר. החלום הוא גם להקים רכבל שיחבר בין מע"ר עליון לתחתון".

 

אוֹרי אילן, יו"ר הוועדה המחוזית: "טבריה היא נכס לאומי ובינלאומי שראוי שיעמוד במוקד מאמץ לאומי ליצור בה שינוי מדרגה ראשונה. נבצר מבינתי כיצד במחוז הצפון, שבו המספר הגדול ביותר של מתחמי עוני ושגרים בהן מאות אלפי אנשים בלי מיגון נגד רעידות אדמה ובלי מיגון בטחוני, לא הגיעה בשורת ההתחדשות העירונית. התשובה הנפוצה שאנחנו מקבלים שזה 'לא כלכלי' מקוממת אותי כל פעם מחדש. התערבות המדינה היא בסכומים לא גדולים, והתמורה לא תסולא בפז". מהמסמך עולה כי כדי להשלים את הפערים הכלכליים להתחדשות עירונית בשכונות הישנות של טבריה, על המדינה להשקיע כ־800 מיליון שקל.

 

כהן ליטאנט: “התוכנית עוצרת כל התכנון של המדינה לבנות בשטחים חקלאיים פתוחים, כי בנייה כזאת תחליש את העיר. עד לפני כמה שנים לא היתה בקנה שום תוכנית פינוי־בינוי במחוז צפון, היום יש 20 תוכניות. השאלה היא לא כמה דירות חדשות מאשרים במקום כל דירה ישנה, אלא כמה שטח פנוי יש באותו מתחם".

x