$
חדשות נדל

אור ירוק לקירוי כביש בגין בירושלים

הוועדה המקומית ממליצה לאשר את תוכנית קירוי הכביש הסואן שמפריד בין חלקי העיר, בעלות של כמיליארד שקל. מעל הכביש יוקמו פארק בן 70 דונם, 2,000 יחידות דיור, שטחי מסחר תעסוקה ומלונאות, שיחברו בין צפון העיר לדרומה

שלומית צור 14:0815.10.20

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה ירושלים המליצה אמש (ד') לאשר את תוכנית קירוי בגין בעלות של כמיליארד שקל, המקודמת בשנים האחרונות על ידי רשות מקרקעי ישראל ועיריית ירושלים, באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים.

 

 

התוכנית שתתפרש ממחלף וולפסון בצפון ועד מחלף בייט (גבעת מרדכי) בדרום, לאורך כ-1.5 ק"מ, מייצרת רצף אורבני והגדלת הנגישות בין שכונות העיר, לרבות חיבור בין שכונת בית הכרם וקרית הלאום.

הדמיה של קירוי כביש בגין הדמיה של קירוי כביש בגין הדמיה: דגן פתרונות ויזואליים ולמשרד קולקר קולקר אפשטיין אדריכלים

 

על פי התוכנית, חלק מרכזי מהכביש יהפוך ממחסום עתיר מפגעים, שמזהם את הסיבה ומפריד בין חלקי העיר, לפארק שיחבר את שכונות המערב ובראשן בית הכרם אל האוניברסיטה העברית, אל הפארק התעשייה הוג'יטק ואל מרכז העיר, והכל במרחק הליכה קצר.

 

מטרת התוכנית היא ליצור רצף אורבני מעל הכביש הסואן שעובר במרכזה של העיר, מעליו יוקם פארק ציבורי בן 70 דונם שיחבר את העיר מדרומה לצפונה. בנוסף, כוללת התוכנית בנייה על השטח המקורה שיכלול 2,000 יחידות דיור, 250 יחידות דיור מוגן, 300 חדרי מלון, 10,000 מ"ר שטחי תעסוקה ומסחר. התוכנית משלבת בתוכה מוסדות חינוך הכוללים 6 גני ילדים ו-3 מעונות יום, בית ספר יסודי, חטיבת ביניים ותיכון, לצד קמפוס האוניברסיטה בגבעת רם.

 

לכשתושלם, צפויה התוכנית להוות שיפור משמעותי באיכות חייהם של תושבי שכונת בית הכרם, שסובלים לאורך השנים ממפגעי רעש וזיהום אוויר מכביש בגין.

 

"תוכנית קירוי כביש בגין היא תוכנית אסטרטגית שתסיר מפגע סביבתי תוך שהיא מוסיפה שטחים ירוקים רבים לעיר, ותוך ניצול קרקעות בצורה מיטבית" מסר ראש עיריית ירושלים משה לאון. "בנוסף, היא תגדיל את היצע הדירות, המסחר, התעסוקה והמלונאות, תוך שילוב ריאות ירוקות נוספות".

 

הניסיון לקדם תוכנית קירוי של כביש מהיר בישראל לא צלח עד כה

 

בעולם יש לא מעט דוגמאות לפרויקטים של קירוי כבישים מהירים, חלק גדול מהם בארה”ב, אך עד כה הניסיון לקדם תוכניות דומות בישראל לא צלח. נכון להיום, נמצאות על השולחן כמה תוכניות כאלה בעידודם של ראשי הערים, אך האיטיות שבה מתקדמים מוסדות התכנון משאירה לפי שעה את כולן על הנייר.

 

 

דרך בגין ירושלים דרך בגין ירושלים צילום: Griffin Aerial Imaging

 

לאחרונה נחשף בכלכליסט כי עיריית גבעת שמואל מקדמת תוכנית לקירוי 900 מטרים שמעל כביש הרוחב 431 שגובל בינה לבין עיריית קרית אונו.

 

במקביל, בשנתיים האחרונות החלה העיר יבנה לקדם קירוי כזה בתוכנית למזרח העיר, תוכנית תמ"ל 1049 (תוכנית שמקודמת במהירות בוותמ"ל, הוועדה לתכנון מתחמי מגורים גדולים). בתוכנית זו מופיע סעיף שעניינו קירוי קטע ממסילת הרכבת וכביש 42 הסמוך.

 

התוכנית כוללת הקמת רובע מגורים חדש שיכלול 12.5 אלף דירות ו־340 אלף מ"ר תעסוקה ומסחר. התכנון הוא לחבר את השכונה לעיר באמצעות קירוי צנוע יחסית של 380 מטר, שיכלול כיכר עירונית, מבני תעסוקה ותחנת רכבת. למעשה, התוכנית מציינת במפורש כי לא יתאפשר לאשר יותר מ־2,500 דירות, 20% מהתוכנית, ללא קירוי.

 

התוכנית המפורסמת והשאפתנית מכולן, וגם המתקדמת מכולן, היא זו של קירוי איילון. מדובר בתוכנית שהוצגה לראשונה כבר ב־2003, וכל הגורמים הרלבנטיים, כולל משרד התחבורה, רמ"י ועיריית תל אביב, תומכים בה, אך רק ב־2016 תוכנית האב לתוכנית אושרה בוועדה המקומית, וב־2018 התוכנית אושרה להפקדה במחוזית.

x