$
חדשות נדל

"רשות מקרקעי ישראל לא מתפקדת מתחילת המשבר"

בענף הנדל”ן, ששנים הקפיד על יחסים תקינים עם רמ”י, מתלוננים כעת שמאז פרוץ הקורונה אין מענה לפניות, בניגוד למשרדים אחרים. רמ”י: “קבלת קהל בתיאום מראש”

דותן לוי 11:5715.07.20

הפעילות בשוק הנדל"ן סובלת בימים אלה מחוסר ודאות חסר תקדים והאטה משמעותית כמעט בכל המגזרים, אלא שגם במקומות שבהם בכל זאת מנסים לקדם עסקאות מתגלה תמונה עגומה. מאז תחילת משבר הקורונה רשות מקרקעי ישראל (רמ”י), המחזיקה בכ־93% מקרקעות המדינה, כמעט ולא מתפקדת, ויוצרת חסם שלא ניתן לדלג עליו בשוק הנדל"ן. עסקאות, כולל כאלה של עשרות מיליוני שקלים, מתעכבות או מתבטלות בהיעדר טיפול של הרשות, והאמון במשרד הממשלתי, שגם קודם למשבר לא היה גבוה, צונח. מכתב שהועבר בימים האחרונים לרמ"י על ידי לשכת עורכי הדין מעיד כי לא מדובר רק בתלונות תושבים, לקוחות הרשות, אלא גם של אנשי המקצוע, אלה שבמשך שנים הקפידו לשמור על יחסים תקינים עם פקידי הרשות, ובימים רגילים מרביתם נמנע מלהתלונן.

 

 

 

 

מימין יעקב ליצמן ועדיאל שרון מימין יעקב ליצמן ועדיאל שרון צילום: עמית שאבי שאול גולן

 

פורום ההתיישבות ורמ”י בלשכת עורכי הדין כתב לשר הבינוי והשיכון יעקב ליצמן, שרק לאחרונה השיב את האחריות על רמ"י מהאוצר למשרד השיכון, כי היעדר קבלת קהל במשרדי רמ"י נמשך זה ארבעה חודשים, ופוגע בציבור כולו. התנהלות זו אף מנוגדת להיערכות של משרדי ממשלה אחרים, שבניגוד לרמ"י מצאו את הדרך לחזור ולקבל קהל בכפוף להנחיות הקורונה. "רשויות ממשלתיות אחרות מקבלות קהל בזימון תור מראש בצורה מסודרת ויעילה כדי לעמוד בכל התקנים נוכח משבר הקורונה הפוקד את כולנו... נראה כי בחלוף הזמן רמ”י לא מצליחה למצוא גם פתרונות טכנולוגיים, כגון שיחות זום, שלטענת פקידים בכירים ברשות המחשבים אינם מותאמים לכך", לשון המכתב.

 

עו"ד אורן אבלה, יו"ר משותף בפורום ההתיישבות בלשכת עורכי הדין: "אני מייצג עשרות לקוחות מול רמ"י והכל תקוע. אני לא מבין למה נציגי ציבור לא עונים לטלפונים או למיילים, הרי זה לא קשור לקורונה. אין בכלל קבלת קהל, ואת המשרדים בתל אביב סגרו לחלוטין בגלל חמישה חולי קורונה. חלק מהפקידים עובדים מהבית, אבל אין דרך ליצור איתם קשר. אם אתה רוצה לדבר עם מחלקת בנייה נמוכה או מחלקת משקי עזר, מבקשים ממך לשלוח מייל ואולי יחזרו אליך. במשרדי המחוז בנצרת אתה מניח את התיקים בקרטון מחוץ למשרדים, לפעמים מדובר בעסקאות רגישות של מיליונים, ויש מקרים שאפילו יש בארגז צ'קים, ואין לך מושג אם מישהו בכלל לקח את הארגז שלך. אתה צריך להפעיל קומבינות רק כדי לברר את זה", הוא מסכם.

 

סמנכ"ל שיווק בחברת יזמות אמר ל"כלכליסט" כי כמעט לא ניתן לקבל שירות ממונופול הקרקעות הגדול של ישראל: "אתה לא יכול לדעת מה המצב התכנוני שלך ומה מצב של הזכויות שלך בקרקע. לפני כן היית יושב אצלם, ועכשיו זה לא קיים. אם אתה מתמודד על רכישת קרקע של אדם פרטי והזכויות הן של המינהל, אתה חייב להוציא אישורי זכויות או שאתה צריך לרשום את הזכויות על הקרקע ברמ"י. אתה צריך להסתכן או לבטל את העסקה".

 

עו"ד שמואל שוב, שותף מנהל במשרד שוב ושות': "אין מישהו שעוסק בנדל"ן ולא עובד מול רמ"י באופן שוטף, אבל מאז תחילת הקורונה המצב הוא קטסטרופה. הם סגורים ואין קבלת קהל, אין אפשרות להגיע לאנשים בטלפון. במקרים שצריך חתימה שלהם אנחנו שמים את המסמכים בתיבה ואז מחכים. יכול להיות שזה יגיע בדואר אבל לפעמים קורה שמאבדים".

 

בשל טווח הפעולה של רמ"י הנזקים הם כאמור רחבים ומגיעים עד לרמת האנשים הפרטיים, שלמשל אינם מסוגלים לקחת משכנתא, למשכן את הנכס או להעביר בעלות.

 

מרמ”י נמסר בתגובה: “קשה להימנע מהתחושה שמאחורי מכתב עורכי הדין מקנן חשש אמיתי שלהם, שהציבור הרחב יגלה שניתן לפנות ישירות לרמ”י ולבצע פעולות רבות בלי להזדקק לגורמי ביניים. יש קבלת קהל סדירה ברשות, אלא שהיא נעשית בתיאום מראש. מרבית בקשות זימון התור מתייתרות לאחר שפקידי הרשות יוצרים קשר עם הפונה ומסיימים את הטיפול בבקשה”.

x