שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

פרסום ראשון

נחתם הסכם פירוק פי גלילות: המדינה תקבל שטח בשווי 500 מיליון שקל

הקבוצות הפרטיות, ובהן ישראל קנדה ואקרו נדל”ן, יקבלו יחד שטח בשווי זהה בצפון־מזרח מתחם גלילות. בתוכנית: בניית 10,000 דירות. רמת השרון תקבל 120 מיליון שקל היטל השבחה

אמיתי גזית 14:5430.03.20

הסכם לפירוק חברת פי גלילות, ששווייה המוערך מיליארד שקל, נחתם היום, ובכך הושלם הליך היסטורי שהחל לפני 18 שנה ב־2002. המדינה תקבל לידיה שטח בשווי של כ־500 מיליון שקל, וחברות פרטיות, ובהן ישראל קנדה, אקרו נדלן וטריגו, יקבלו יחד שטח בשווי זהה. ההסכם לא מקפח את עיריית רמת השרון, שתקבל 120 מיליון שקל עבור היטל השבחה.

 

 

 

שווייה של החברה נגזר משווי המקרקעין שהיא מחזיקה, שטח של 164 דונם בחלק הצפון־מזרחי של מתחם גלילות, שעליו מקודמת תוכנית ענק לבניית שכונה חדשה בת כ־10,000 דירות וכ־700 אלף מ"ר שטחי משרדים ומסחר. השטח שבבעלות פי גלילות מקנה לה 12% מזכויות הבנייה ומכאן השווי האסטרונומי שלה.

פי גלילות. 10,000 דירות פי גלילות. 10,000 דירות צילום: צביקה טישלר

 

החברה נוסדה ב־1958 במטרה לנהל את המתקנים לאחסנת ואספקת דלק, והיתה בבעלות משותפת של המדינה ושלוש חברות הדלק הגדולות פז, דלק וסונול. בדצמבר 2002 רשות מקרקעי ישראל ופי גלילות חתמו על הסכם לפינוי מתקני הדלק. עם השנים חברות הדלק מכרו את חלקן בחברה, וכעת 50% ממנה בבעלות המדינה. 50% הנוספים בבעלות שתי חברות פרטיות: קבוצה שכוללת בין היתר את אקרו נדל"ן ואת ישראל קנדה, ומחזיקה בכ־40% מהזכויות; וקבוצת חברות, הכוללת בין היתר את טריגו נדל”ן, ומחזיקה ב־9% מהזכויות.

 

לפי גלילות חוזה חכירה שנחתם ב־2009 עם רשות מקרקעי ישראל ומקנה לה זכויות במתחם עד שנת 2057. באפריל 2019 החליט דירקטוריון החברה על פירוקה מרצון ומונה לה המפרק עו"ד שאול ברגרזון.

 

פירוד סופי בעוד 7 שנים

כל אחד מהצדדים, הפרטיים והמדינה, יעביר בהעברת זה"ב (העברה ישירה לחשבון) את חלקו בהיטל ההשבחה שגובה עיריית רמת השרון בגובה של 120 מיליון שקל. לאחר קבלת התשלום העירייה תוכל להפיק בתוך זמן קצר את האישורים הנדרשים לרישום הזכויות של כל צד בטאבו.

 

פירוק החברה יקבל תוקף סופי היום, אולם הצדדים ייפרדו ממש רק בעוד שבע שנים, וזאת כדי להבטיח תשלומים שונים שהחברה עשויה להידרש לשלם. בתקופה שחלפה מאז מונה למפרק, הכין ברגרזון דו”ח חשיפה, שבו אומדן של סכומים שהחברה המתפרקת עשויה להידרש לשלם. לפי אומדן זה, החשיפה הכספית של החברה היא 186 מיליון שקל, כולל היטל ההשבחה. כך שלאחר תשלום ההיטל קיימת עדיין חשיפה של 66 מיליון שקל. לכן כל אחד מהצדדים יתבקש להפקיד לקופת החברה עוד 33 מיליון שיישארו בקופה למשך שבע שנים וישמשו לכיסוי העלויות האלה.

 

בכפוף להשפעת הקורונה

משבר הקורונה משפיע גם על פרטים בהסכם הזה: במקור נקבע כי 25 יום אחרי החתימה על ההסכם תתקיים ישיבת קלוזינג, כלומר סגירה סופית של הפרטים הנחוצים להעברת הזכויות. אבל התווסף אליו סעיף שבו נכתב כי אם בעקבות משבר הקורונה לא יתאפשר להפיק את האישורים הנחוצים, ישיבת הקלוזינג תתקיים רק 14 יום לאחר שיוסרו המגבלות שהטילה הממשלה בעקבות משבר הקורונה.

 

לצד ההליכים לפירוק החברה ופינוי מתקני הדלק, קודמו בעצלתיים ההליכים לתכנון מחדש של שטח מתחם גלילות, המשתרע על כ־1,800 דונם ממערב לאיילון. ב־2004 אושרה תוכנית מתאר כוללנית שהגדירה את היקף זכויות הבנייה במתחם. אבל כדי להוציא היתרי בנייה צריך לאשר תוכנית מפורטת, ואותה מקדמת בימים אלה רשות מקרקעי ישראל.

 

התוכנית הזו הופקדה להתנגדויות בנובמבר 2018, והוגשו לה 21 התנגדויות. בדיון שנערך לקראת סוף 2019 בוועדה המחוזית תל אביב, קבעה הוועדה כי התוכנית אינה מספקת ודרשה מרשות מקרקעי ישראל לתקן אותה לקראת דיון נוסף שאמור להתקיים בדיוק בעוד חודש ב־30 באפריל.

בין היתר הוועדה ביקשה מהרשות לתקן היבטים של שמירה על שטחים ערכיים ולשמור על רציפות השטחים הפתוחים. כן ביקשה להתאימה לתוכנית שמקודמת במקביל ותאפשר בנייה של מתחם תחבורה ענק שיכלול מפגש של שני קווי מטרו, רכבת ותחנות אוטובוסים. בנוסף הרשות התבקשה להתאים את התוכנית למדיניות מינהל התכנון להגדלת נפח הבנייה באזורים הקרובים לצירים של תחבורה ציבורית, כלומר היקף זכויות הבנייה עוד עשוי לגדול.

 

מדברים שמסר ינקי קוינט, מנהל רשות החברות הממשלתיות, עולה כי בתוך שנה יושלמו הליכי התכנון, והמדינה תשווק את הקרקעות שבבעלותה לבנייה. "העברת הקרקע לרשות מקרקעי ישראל היה חלק מתוכנית המקרקעין של רשות החברות”, אמר. “שיווק הקרקע ייעשה במהלך שנת 2021. רשות החברות ממשיכה גם בימים אלה את ההפרטות ופירוק החברות. פירוק החברה מתבצע לאחר למעלה מ־15 שנה ממועד הפסקת פעילות המיכלים".

 

 

יאיר אידר, סגן מנהל רשות החברות הממשלתיות: “רשות החברות הממשלתיות יזמה את המהלך לפירוק החברה כחלק מתוכנית רחבה לייעול השימוש במקרקעי החברות הממשלתיות ולתמיכה במדיניות הממשלה להגדלת היצע יחידות הדיור”.

  

x