$
חדשות נדל

סקר: 35% ממפעילי המנופים באתרי בנייה היו מעורבים בתאונה, 77% ב"כמעט תאונה"

מסקר של המוסד לבטיחות וגיהות עולה: 46% ממפעילי העגורנים סבורים שמנהליהם לא יגבו אותם אם יעצרו את העבודה בשל בעיית בטיחות, 41% ציינו שהאתת שאחראי על קשירת המטען והכוונתם אינו מדבר בשפתם ושליש מהנשאלים סיפרו שהם עובדים 72 שעות בשבוע

בילי פרנקל 11:5723.01.20

תמונת המצב המטרידה באשר לבטיחות העובדים באתרי הבנייה שבה ונחשפת מסקר שערך המוסד לבטיחות וגיהות (מוס"ל) בקרב מפעילי עגורנים בענף. לפי הממצאים, שהגיעו לידי "כלכליסט", 77% היו עדים מעורבים במקרה של "כמעט תאונה" שנמנעה ברגע האחרון, וכשליש (35%) היו מעורבים בתאונות עבודה שבהן נפגע עובד.

 

 

מדובר בממצאים ראשוניים, שמופיעים במכתב ששלחה מנכ"לית המוסד אורנית רז, ליו"ר הוועד הארצי של עגורני צריח, דן ורשבסקי. כפי שמצוין, הסקר נערך על ידי יחידת המחקר של המוס"ל, במטרה לבחון את הקשר בין סביבת העבודה של מפעילי המנופים לבין רמת הבטיחות באתרים, לצד השפעתם של מאפיינים אישיותיים-התנהגותיים של מפעילי המנופים בהגדלת הסיכון הנשקף להם.

 

בסקר השתתפו 137 מפעילי מנופים מתוך כ-600 המנופאים המאוגדים בוועד מפעילי המנופים בישראל. לפי הממצאים, 14% מהמשיבים היו מעורבים בתאונות עבודה בהם נפגע עובד באתר העבודה הנוכחי ו-35% בתאונות עבודה שבהן נפגע עובד במקומות עבודה קודמים.

 

כן נמצאו בעיות בסביבת העבודה, שעלולות לסכן את העובדים באתר והעוברים בסמוך אליו. כך, כשליש בלבד ציינו שמבצעים למנופים את כל הבדיקות התקופתיות כנדרש בתקנות, 35% ציינו שהמנופים באתר אינם ברמת בטיחות טובה, ו-28% שהם לא סומכים על בטיחות המנוף שאיתו הם עובדים. בהערותיהם ציינו הנסקרים בעיות נוספות בציוד, כמו דלת שבורה שאי אפשר לסגור, חלונות שאי אפשר לראות דרכם ועוד.

קריסת המנוף ביבנה. בתאונה נהרגו 4 בני אדם קריסת המנוף ביבנה. בתאונה נהרגו 4 בני אדם צילום: אבי מועלם

 

בנוסף מצוין, כי כמחצית מהמשיבים חשים שמנהליהם לא דואגים לבטיחותם, 46% סבורים שמנהלי האתר לא יגבו אותם אם יעצרו את העבודה בשל בעיית בטיחות, ו-32% לא סומכים על המנהל שלהם שיעזור להם במקרה של בעיה בעבודה. כמצית מהמשיבים אינם סומכים גם על העובדים שאיתם הם עובדים אם תקרה בעיה בעבודה.

 

עוד נטען לבעיות רבות בעבודה ובתקשורת מול האתתים - שתפקידם לכוון את המנופאי בעת הנחת המטענים באתר ולקשור אליהם את המטענים. כך, כ-54% סבורים שהאתת שלהם אינו מקצועי, 35% טענו שהוא גורם להם לעבור על תקנות הבטיחות, ו-41% ציינו שהוא לא מדבר בשפה שהם מבינים.

 

גם בבחינת אופני ההעסקה עלו ממצאים מטרידים, שעשויים להשפיע על התפקדו של מפעילי המנופים בעבודה. כך, 78% מהמשיבים העריכו ששעות העבודה המרובות פוגעות בבטיחות בעבודה, כאשר 31% ציינו שהם עובדים 72 שעות בשבוע – שהם שווי ערך לשש משמרות שבועיות של 12 שעות, ו-39% עובדים כ-60 שעות בשבוע, שהם שווי ערך לשש משמרות שבועיות של 10-11 שעות עבודה ביום. לאופי ההעסקה הלחוץ יש השלכות. לפי המכתב, 65% דיווחו שהם חווים לחץ מדי יום, 44% חווים כעס מדי יום, 54% חווים קשיי שינה לפחות פעם בשבוע, ו-62% דיווחו על כאבי גב ושרירים יומיומיים.

 

בצד זאת עולים נתונים מטרידים באשר להרגלים של מפעילי המנופים עצמם, המלמדים על קשר בין התמכרויות לבין בעיות בטיחות. לפי הממצאים, כרבע מהמשיבים דיווחו על התנהגות שיכולה להוות אינדיקציה להתנהגות התמכרותית אחת לפחות, כדוגמת אלכוהול, מריחואנה, הימורים או תלות בטלפון הנייד, כאשר מעורבותם בתאונות עבודה שכללו פגיעה של עובד, הייתה כפולה ביחס לשאר העגורנאים, עם 64% לעומת 35% בהתאמה.

 

המלצות – הבהרת האחריות ובדיקות יומיומיות

 

רז מבקשת מוורשבסקי לערוך פגישה דחופה עוד בטרם יסיימו את המחקר, שבה ידונו בפעולות שניתן להמליץ עליהם לרגולטור בדחיפות. בין אלו מוצע להגדיר פורמט אחיד לפנקס העגורן, הגדרת הנחיות ספציפיות באשר לאחזקה שלו, הבהרת האחריות למעקב ובקרה של מפעיל המנוף, מנהל העבודה והבודקים המוסמכים.

 

עוד מציעים במוס"ל, להוסיף פרק בקורס עוזר לבטיחות (תפקיד חדש יחסית באתרים), שיכלול בדיקה בסיסית של אביזרי הרמה, שתתבצע מדי יום. זאת בעוד שכיום מבצע את הבדיקה בודק מוסמך ורק אחת לחצי שנה. כמו כן מוצע כי יש להוסיף לתסקיר הבדיקה של בודקי המנופים רשימה מפורטת של תנאי וסביבת העבודה בתא המפעיל, ולחייב בביצוע פעולות אחזקה שוטפות.

 

קריסת מנוף על רכב בכפר סבא קריסת מנוף על רכב בכפר סבא צילום: תיעוד מבצעי מד"א

 

 

כדי לפתור את בעיות התקשורת בין מפעילי המנופים לבין האתתים - מוצע לבצע ריענון לאתתים מדי כחצי שנה ולשלב בחינה מעשית, שתעסוק בין השאר בנושא סימנים מוסכמים ודרכי תקשורת, וכן לשקול למנות מפעיל מנוף ואתת קבועים על ידי מנהלי העובדה באתרים, כולל הדרכתם לתיאום דרכי התקשורת ביניהם.

 

במוס"ל מספקים המלצות נוספות כמו חובת חתימה בפנקס כללי בסיום כל משמרת שיציין את שעות העסקת העגורן, וכן לשקול להרחיב את הבדיקות הנדרשות כיום על ידי רופא לקבלת "אישור בריאות תקינה", לרבות בדיקות השוללות תופעות של התמכרות כתנאי להכשרה.

 

המנופים (עגורנים) הם הגורם המרכזי והמשמעותי ביותר בתפעול אתר הבנייה, אך גם אחד המסוכנים שבה כמי שאחראים לתאונות וקטלניות רבות בענף, בין כתוצאה מקריסה או מנפילת עצמים כמו בלוקים ממרום גובהם. כך אסון קריסת המנוף ביבנה אשתקד שהביא מותם של 4 מתקיני המנוף, או קריסת המנוף על רכבה של אזרחית בכפר סבא לפני כשנתיים שגרם למותה.

 

מדובר בענף פרוץ, שמעסיק מנופאים רבים ללא רישיונות והכשרה כחוק, על גבי מנופים ישנים שלא נבדקים כראוי, ושמאופיין בהפרה של חוקי עבודה רבים כמו העסקה בשעות רבות מהמותר בחוק. עם זאת בשנה האחרונה ננקטו צעדים לשיפור הבטיחות בתחום, בהמשך להסכם שנחתם בנובמבר אשתקד בין ההסתדרות למשרדי הממשלה.

 

בין אלו נמנים כניסתו לתוקף של החוק להעסקת מנופאים דרך חברות כוח אדם ייעודי, המטיל את האחריות לזכויות ובטיחות העובדים על חברות כוח אדם המתמחות בנושא, וכן חיוב מנופאים להזדהות באתרי הבנייה עם רישיון נהיגה או רישיון קשיח שמשרד העבודה החל להנפיק בקיץ האחרון, במטרה לצמצם את התופעה של רשיונות מזויפים והפעלת המנופים על ידי אנשים שלא מוכרים לכך.

 

עם זאת ההסכם הבטיח צעדים רבים נוספים לשיפור הבטיחות בענף בכלל ובהפעלת המנופים בפרט, שטרם יושמו בפועל. כך למשל טרם הוסדרו התקנות באשר לתחזוקת המנוף השוטפת ואחריות לתקינותו, וכן ההבטחה, שלא צפויה לצאת לדרך בקרוב, לזיהוי העובדים באתר באמצעות אפליקציה ייעודית שתכלול תמונה שלהם. סעיף נוסף שנכתב באופן די אמורפי ולא יושם עסק בהגברת הפיקוח על הבטחת אתתים מוסמכים כדין.

 

ועד המנופאים: "רואים בחומרה את תוצאות הסקר, אבל לא מופתעים"

 

בעקבות פרסום נתוני הסקר, מסר יו"ר ועד המנופאים דן ורשבסקי: "אנו רואים בחומרה את תוצאות הסקר, אך לא מופתעים. במשך שנים אנו מתריעים על בעיית היחס המזלזל באתרי הבנייה כלפי המנופאים ועל הזלזול המוחלט כלפי תקנות הבטיחות שעל המנופאים לשמור".

 

לדברי ורשבסקי, מהסקר עולות שלוש בעיות מרכזיות -

 

"ראשית, עבודה בניגוד לחוק שעות העבודה והמנוחה. מנופאי שעובד על כלי כזה מסוכן 60 שעות בשבוע ואף מעבר לכך מסכן אותו, את הפועלים ואת הסובבים.

 

שנית, בעיית האתתים היא חמורה. ההכשרה שלהם לא מספקת ללא שום מבחן והבעיה הגדולה היא שפועלים זרים שלא יודעים את השפה מקבלים הכשרה ללא יכולת תקינה לתקשר עם המנופאי".

 

לטענת ורשבסקי, "משרד העבודה פרסם מכתב בכוונה לאסור על הכשרה של פועלים זרים עד לשינוי תקנות הבטיחות ביולי האחרון, אך מאז לא הוצאה הוראה סופית. בכך ממשיכים עשרות פועלים זרים לקבל רישיונות לשמש כאתתים אפילו אם הם נמצאים שבועיים בארץ".

 

"בעיה שלישית", ממשיך ורשבסקי, "נוגעת למחלות הרבות שיש למנופאים. פנינו במקרים רבים למשרד העבודה כדי לחקור את הנושא, במיוחד מאחר שבשנתיים האחרונות נפטרו שישה מנופאים ממחלות שונות. חשוב לחקור את ההשפעה של העבודה על המנוף על בריאות המנופאים. נמשיך במאבק הנוקשה והצודק שלנו עד שתובטח עבודה בריאה ובטיחותית וכדי להוריד את התחלואה בקרב המנופאים".

 

x