$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

הוועדה לתשתיות לאומיות החליטה: שדה תעופה יקום בחדרה במקום זה שיפונה מהרצליה

שדה התעופה החדש אמור לקלוט את פעילות שדה התעופה בהרצליה שפונה לטובת הקמת שכונה חדשה; כמו כן יועברו לשדה החדש חלק מהפעילויות האזרחיות שמבוצעת כיום משדה דב בתל אביב, שגם הוא צפוי להתפנות. עיריית חדרה הודיעה על הקמת מטה מאבק שיפעל לבטל את ההחלטה

אמיתי גזית 16:3631.07.18

לאחר שנתיים של דיונים הות"ל (ועדה לתשתיות לאומיות) החליטה אתמול (ב') לקדם תוכנית להקמת שדה תעופה אזרחי בשטח במזרח העיר חדרה. השדה החדש אמור לקלוט את פעילות שדה התעופה בהרצליה שפונה לטובת הקמת שכונה חדשה, כמו כן יועברו לשדה החדש חלק מהפעילויות האזרחיות שמבוצעת כיום משדה דב בתל אביב, שגם הוא צפוי להתפנות. את התוכנית לשדה החדש תכין רשות שדות התעופה בשיתוף רשות התעופה האזרחית והוא מיועד למה שמכונה תעופה כללית, במטוסים קלים וללא קווים של טיסות מסחריות. הכוונה היא בעיקר ללימודי טיס, צילומי אוויר, מוניות אוויר וכיבוי אש.

 

 

 

את הדיון ניהלה ממלאת מקום היו"ר ומתכננת הוועדה נאוה אלינסקי רדעי, כיוון שהיו"ר- זאב ביילסקי נמנע מהשתתפות בו משום שכאשר כיהן כראש העיר רעננה פעל להעתקתו ממשכנו בהרצליה בטענה לפגיעה באיכות חיי התושבים. ביילסקי אמר על כך לכלכליסט כי "מכיוון שכראש עיריית רעננה פעלתי יחד עם כל ראשי הערים הגובלים להעתקת השדה, סוכם על דעת היועץ המשפטי של האוצר והיועץ המשפטי של הות"ל כי בתפקידי הנוכחי וכיושב ראש הות"ל, לא אעסוק בסוגיה ולא אטול כל חלק בדיונים על העברת השדה, וכך אכן אני נוהג. לא השתתפתי בישיבה אמש וכך אנהג גם בעתיד".

 

שדה התעופה בהרצליה שדה התעופה בהרצליה צילום: עמית שעל

 

החלטת הות"ל התקבלה אתמול בניגוד לעמדת עיריית חדרה שכבר הודיעה על הקמה של מטה מאבק משותף לה ולמועצה האזורית השכנה מנשה. סגנית ראש העיר חדרה חדוה יחזקאלי אמרה לכלכליסט כי "עד עתה המחאה לא עזרה, לכן החלטנו יחד עם אילן שדה ראש מועצת מנשה להקמת מטה משותף שיפעל לבטל את ההחלטה".

 

גם ליאת פלד מתכננת מחוז חיפה במנהל התכנון שחדרה תחת אחריותה, התנגדה להחלטת הות"ל. במכתב ששיגרה לוועדה ביום הדיון והגיעה לכלכליסט כתבה: "איננו תומכים במיקום המוצע, מדובר בשטח בהיקף נרחב מפותח ומבונה (מאות דונמים), בשטח שאמור להשמר כמסדרון אקולוגי. מעבר לכך התוכנית קרובה מאוד לתוכנית ותמ"ל (וועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור, א"ג) שרשות מקרקעי ישראל מקדמת לבניית כ-6,000 יחידות דיור".

 

באשר לעובדה כי השדה החדש נועד לקלוט את פעילות שדה התעופה בהרצליה שיפונה כתבה פלד "לא סביר להעביר מטרד מסמיכות לאוכלוסיה מסוימת אחת, אל אוכלוסיה אחרת שגם אינה קהל היעד העיקרי".

 

דרור בוימל מנהל תחום תכנון בחברה להגנת הטבע ונציג ארגוני הסביבה בות"ל אומר לכלכליסט כי "השדה במזרח חדרה גורע שטח פתוח משמעותי ובעל חשיבות אקולוגית. פיצול השימוש בשדה התעופה למתקנים קיימים לא נבחן ולא הוצג לוועדה. זה כשל שהחלופה ירדה מהשולחן עוד לפני שנבחנה".

 

יואל פלדשו, מנהל רשות התעופה האזרחית אמר לכלכליסט כי "השדה החדש חשוב לתעופה האזרחית, בין היתר משום שבתי הספר שבו יצטרכו להכשיר מדי שנה כ-55 טייסים חדשים שיעבור בחברות התעופה הישראליות. לדבריו "פיזור הפעילות לכמה שדות תעופה קיימים אינה אפשרות משום שמדובר במתקנים קטנים שחלקם משמשים רק כמנחתים, והצורך הוא בתשתית אחת שבה ירוכזו מתקנים כגון מכוני בדק".

 

מהות"ל נמסר: "לאחר הליך תכנוני מקיף בו בחן צוות מקצועי אתרים פוטנציאליים עבור שדה תעופה חלופי עבור שדה התעופה הרצליה, החליטה הות"ל על הכנת תוכנית מפורטת לשדה תעופה שיוקם בחדרה-מזרח. חלופה זו התקבלה ברוב קולות. מדובר בשדה תעופה שישמש עבור תעופה קלה - טיסות חקלאיות, טיסות לצילום וטיסות כיבוי אש. חלופה זו נבחרה לחלופה המועדפת, לאור היבטים סביבתיים, תעופתיים, קרקעיים, כלכליים ותשתיתיים. הליך בחירת החלופה לווה בשיתוף ציבור רחב שכלל את ראש העירייה, מהנדס העיר, רשויות וגופים נוספים".

 

ראש המועצה האזורית מנשה, אילן שדה: "נפעל בכל האמצעים ובכלל זה נעתור לבית המשפט וננהל מאבק ציבורי עיקש, על מנת לבטל את ההחלטה החלמאית הזו. אנו לא נאפשר פגיעה באיכות החיים ובבריאות התושבים. מדובר על עשרות מטוסים בשעה. אם מעוניינים לטוס ודואגים לנדלניסטים בהרצליה אזי יש להקים את שדה התעופה במקום אחר ללא פגיעה בתושבים ובשטחים ירוקים".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x