שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

בלעדי לכלכליסט

יוזמה נוספת: מסלול שדה דב יועבר אל עומק הים בתל אביב

התוכנית החדשה של סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי היא לבנות גשר בעומק הים והיא מתחרה ב"חלופת חולדאי" להקמת שכונה בסמוך לשדה דב. שתי החלופות מנוגדות לתוכנית של המדינה לבניית רובע עירוני לאחר פינוי שדה התעופה

נמרוד בוסו 06:5019.06.18

סוגיית פינוי שדה דב ממשיכה להסתבך: בעוד שהמדינה ממשיכה בקידום תוכניתה לפינוי מוחלט של שדה התעופה והקמת רובע חדש בן 16 אלף דירות במקומו, ובשעה שראש עיריית תל אביב מקדם תוכנית חלופית לבניית שכונה מצומצמת לצד השארת שדה התעופה - מציגה סגנית ראש עיריית תל אביב ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה מיטל להבי תוכנית חדשה.

 

על פי התוכנית שצפויה להבי להציג בימים הקרובים בפני גורמי המקצוע בעירייה, ייבנה מסלול ההמראה והנחיתה של שדה התעופה בעומק הים על גבי גשר שייבנה על כלונסאות בטון ופלדה, בגובה של מספר מטרים מעל פני הים, ובאורך של למעלה מ־2 קילומטר.

 

 

המסלול ייבנה במקביל לחוף, ובמרחק של לפחות 300 מטרים ממנו - המרחק הנדרש על מנת למנוע מטרדי רעש וריח מהאוכלוסייה שתתגורר, תעבוד או תבלה ברובע שייבנה בשטח שיתפנה. על החוף יוקם טרמינל נוסעים וכן חניון מטוסים, ובין הטרמינל למשטח ההמראה יחבר שביל גישה אשר ייבנה גם הוא כגשר על פני המים. באופן זה יצומצם שטח השדה למינימום של כ־100 דונם ורצועת החוף תיפתח לשימוש האוכלוסיה. זאת בניגוד לתוכנית שמקדמת כיום עיריית תל אביב, אשר במסגרתה נחסמת רצועת החוף לחלוטין על ידי השדה.

 

שדות תעופה מסוג זה קיימים במספר מקומות בעולם, ובעיקר בערי מטרופולין אשר בהם ביקשו הרשויות ליהנות מקרבתו של שדה תעופה עירוני מקומי מצד אחד, אך להימנע מהמטרדים הכרוכים במיקומו בלב אוכלוסייה.

 

 

את התכנון הראשוני ביצע עבור להבי גיורא שילוני, מהנדס ומתכנן תחבורה, אשר בעצמו היה מעורב בתכנון ובניה של שדה תעופה דומה בקיוטו ביפן. להערכתו עלות

מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב צילום: עדי אדר

הביצוע של פרוייקט שכזה צפויה לעמוד על כ־2.5 מיליארד שקל.

 

"את הרציונל של המשך קיומו של שדה תעופה מקומי שיחבר את אילת לתל אביב ויאפשר לתושבי אילת לקבל שירותים רפואיים באיכילוב במידת הצורך, אני מקבלת לחלוטין", אמרה יוזמת התוכנית להבי בשיחה עם "כלכליסט". "הבעיה היא ששתי התוכניות שקיימות היום על השולחן — כל אחת לוקחת אותנו לקיצוניות אחרת. מצד אחד התוכנית שמקדם ראש העיר שמה שדה תעופה בין הציבור ובין הים, מחסום בלתי עביר של למעלה משני קילומטרים. מי שיגור בשכונות צפון העיר לא יוכל להגיע לחוף, וזה עוד לפני שאנחנו מדברים על מטרדי הרעש והזיהום. מצד שני תוכנית המדינה שמקודמת כיום במקביל בוועדה המחוזית ובותמ"ל יש בה אלמנטים חיוביים אך היא מחסלת לחלוטין את השדה. כדי למצוא את הפשרה בין שתי התוכניות חיפשתי תוכנית אלטרנטיביתשהיא ווין־ווין".

 

לדברי להבי, התוכנית שאותה מקדם ראש העירייה רון חולדאי אינה מקובלת עליה, והיא מתכוונת להתנגד לה בדיון שייערך בה מחר בוועדת התכנון המקומית של תל אביב.

 

המהנדס שילוני אומר כי "הרעיון של שדה תעופה בעומק הים קיים במספר רב של מקומות, בעיקר במזרח הרחוק שם אוהבים את הגישה הזו. הייתי מעורב בבניית שדה תעופה מסוג זה בקיוטו". לדבריו, משטח ההמראה והנחיתה ייבנה במרחק של 300 עד 500 מטרים מקו החוף, באזור שבו עומק הקרקעית הוא 7־8 מטרים. אורך המסלול כ־2.4 קילומטרים, ורוחבו לפחות 40 מטרים.

 

מועד העלאת הרעיון לדיון נפיץ במיוחד. מחר כאמור צפויה התוכנית הידועה כ"חלופת חולדאי" - לבניית שכונה מצומצמת בסמוך לשדה דב, לעלות לדיון בוועדה המקומית של עיריית תל אביב, וההערכות הן כי תזכה שם לתמיכה. במקביל, בשבוע הבא מתכוונת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה לקיים דיון בהפקדתה של תוכנית המדינה על בנייתו של "רובע דב" - רובע עירוני חדש שייבנה לאחר פינוי מוחלט של השדה.

 

 

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x