$
חדשות נדל

מגורים ליד תחנת דלק: המדינה אדישה לסיכון

הממשלה אישרה לקצר ל־20 מטר את המרחק המותר בין בנייה למגורים לבין תחנות דלק, והתעלמה מהנזק הבריאותי העצום לציבור, כך נמצא בדו"ח חדש של הקרן לבריאות ולסביבה. משרד הבריאות: "גורמי התכנון לא מתחשבים בעמדתנו"

דותן לוי 08:2127.07.17

החלטת ממשלה מיוני 2016 לאפשר בנייה למגורים במרחק מזערי של 20 מטר מתחנת דלק חושפת את הציבור לחומרים מסוכנים שעלולים לגרום מחלות קשות, לרבות לוקמיה, כך עולה מדו"ח של הקרן לבריאות וסביבה. ההחלטה שהתקבלה בקבינט הדיור, לקול ביקורת ציבורית רחבה, צפויה בשבועות הקרובים לעלות לדיון בוועדת משנה לוועדה הארצית לתכנון ובנייה.

 

הדיון בנושא תחנות הדלק החל ב־2014, בעת שמספר פרויקטים של התחדשות עירונית ברמת גן לא קיבלו היתר בשל האיסור לבנות בנייני מגורים ברדיוס של פחות מ־40 מטר מתחנת דלק קיימת. בשל החשש כי מספר גדול של מיזמי התחדשות עירונית ייתקעו בשל המגבלה הזו, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תיקון לתמ"א 18 (תוכנית המתאר הארצית לתחנות דלק), שצמצם את המרחק בין תחנות דלק לבנייני מגורים מ־40 מטר ל־20 מטר. לפי התיקון, המרחק בין תחנות דלק קטנות וזעירות – שבהן שתי עמדות תדלוק לשני כלי רכב לכל היותר – למיזמי התחדשות עירונית יעמוד על 20 מטר, בתנאי שהתחנה עומדת בהוראות חוק אוויר נקי. עמותת שומרי הסף הגישה ב־2014 עתירה נגד התיקון אך היא נדחתה, וכעבור שנתיים אישרה הממשלה את השינוי הזה.

 

מחקר שעשה משרד הייעוץ הכלכלי "ערך מוסף" עבור הקרן לבריאות וסביבה מצא כי אם התוכנית תיושם מאות אזרחים צפויים להתווסף למעגל חולי האסתמה הכרוניים, בדגש על ילדים. כמו כן צפויה התוכנית להגדיל את היקף התחלואה במחלות קשות אחרות, כגון לוקמיה, לימפופה שאינה הודג'קינס (NHL), אנמיה אפליסטית, בעיות התפתחותיות בילדים, בעיות נשימתיות ובעיות במערכות הרבייה.

 

החוקרים מצאו כי שיעורי הבנזן באוויר במרחק של 40-20 מטר מתחנת דלק הם מעל רמת החשיפה המקסימלית המותרת על פי ארגון הבריאות העולמי, ובמרחק של 20 מטר מגיעה החריגה לעד פי שניים מהרף המותר.

 

תחנת דלק ברמת גן. מיזמי התחדשות עירונית נעצרו בגלל קרבתם לתחנה תחנת דלק ברמת גן. מיזמי התחדשות עירונית נעצרו בגלל קרבתם לתחנה צילום: אוראל כהן

 

 

לא בחנו עלות מול תועלת

 

מלבד הסכנות הבריאותיות האדירות לתושבים, הדו"ח חשף כי כלל לא נבחנה העלות מול התועלת לפני אישור השינוי בתמ"א, לא מבחינת העלייה הצפויה בהיצע הדירות, לא מבחינת בדיקת הזיהומים בטווחים החדשים ולא מבחינת הסיכונים הבריאותיים. על פי מחברי הדו"ח, טל וולפסון וליאור תבורי, אף שהסיבה הרשמית לשינוי התקן היתה להגדיל את היצע הדירות באזורים עירוניים כדי להביא להורדת מחירים, תרומתו בעניין זה זניחה בלבד. בסקירת שטחים סביב 250 תחנות הדלק בחמש הערים הגדולות בישראל נמצא כי התוכנית תביא לתוספת של 600 יחידות דיור בלבד על פני מספר שנים.

 

"מגורי תושבים בקרבת תחנות דלק הוכחו בשורה ארוכה של מחקרים כמסוכנים לבריאות הציבור בטווחים המדוברים", אומרת ד"ר רות אסטרין, מנהלת הקרן לבריאות וסביבה. "המאמצים הממשלתיים להגדלת היצע הדירות בישראל חייבים להיות מיושמים תוך כדי שמירה מקסימלית וקפדנית על בריאות הציבור, שמשמעותה ויתור על פרויקטים על בסיס עיקרון הזהירות מונעת. החלטת הממשלה לצמצום המרחק נחפזת ומסוכנת, ומפקירה את בריאותם של תושבים בכל רחבי הארץ לטובת שיקולים קצרי טווח".

 

לדברי וולפסון, ישראל נמצאת בעמדת פתיחה גרועה בהשוואה למדינות מערביות אחרות, בין היתר בגלל תנאי האקלים. כלומר גם אם במדינה קרה המרחק המאושר למגורים הוא 20 מטר מתחנת דלק, בישראל הזיהום נישא למרחקים גדולים יותר, ולכן יש להגדיל את המרחק בין תחנות הדלק לבנייני המגורים.

 

ד"ר אביעד הדר, עמית ממשק במשרד הבריאות, יועץ מדעי למשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, טוען כי בשנים האחרונות התמעטה השפעתו של משרד הבריאות על החלטות תכנוניות: "בחלק מהוועדות הגדירו אותנו כמשקיפים ולא מצביעים, כך שההשפעה שלנו על תכנון בישראל היא זניחה". על קיצור המרחק מתחנות דלק הוא אומר: "בניגוד למדינות מתוקנות, בישראל לא עושים תסקיר השפעה על הבריאות. התנגדנו מהיום הראשון לקיצור המרחק מתחנות דלק. אנו לא גרמניה שבה כל מיכל דלק נבדק כל חמש שנים. כאן 93% ממיכלי הדלק התת־קרקעיים סדוקים".

 

גם בג"ץ לא עזר

 

ממשרד הבריאות נמסר: "בדיונים במועצה הארצית משרדנו התנגד לצמצום המרחקים שהוצע בתמ"א. עמדתנו לא התקבלה. התנגדות המשרד מבוססת על קיום השפעה בריאותית של החומרים המסרטנים שנפלטים במהלך פעילות תחנות דלק, כגון בנזן. בטרם קבלת ההחלטה לגבי תמ"א 18 במועצה הארצית הוציא פרופ' איתמר גרוטו מכתב למנהלת מנהל התכנון, ובו פורטו הסיכונים לבריאות הציבור ועמדת המשרד. עמדה זו גם הובהרה במסגרת הבג"ץ שעסק במרחקים בין מבנים לתחנות דלק".

 

המועצה הארצית לתכנון ובנייה: "היוזמה לצמצום מרחקי ההפרדה הגיעה מנציגי הרשויות המקומיות. השינוי נעשה לאחר בדיקה מקיפה ובתיאום עם המשרד להגנת הסביבה.

החלטה זו נועדה לאפשר קידום של התחדשות עירונית לטובת התושבים שכבר גרים באזורים הסמוכים לתחנת דלק קיימות, דבר שלא היה אפשרי עד כה. יצוין כי נציג משרד הבריאות שנכח בדיון בחר שלא להציג חלופות אחרות לעמדת המועצה הארצית בעניין זה".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x