• תפריט
חדשות נדל"ן

יד ימין לא יודעת מה יד שמאל: החצי מטר שתוקע את הבנייה במערב חדרה

נתיבי איילון תכננה סלילה של כביש חדש שיחבר בין מרכז חדרה למערבה, אך לא לקחה בחשבון תוכנית של נתיבי ישראל להרחבת כביש 2, הכולל הגבהה בחצי מטר של המחלף בצומת אולגה. התוצאה: מהנדס העיר מקפיא בנייה של 15 אלף דירות "עד שייפתרו בעיות התחבורה של האזור הפקוק"

אמיתי גזית 08:3804.05.17

תוכניות לבניית יותר מ־15 אלף דירות במערב חדרה תקועות בגלל חוסר תיאום בין חברות ממשלתיות האחראיות על פיתוח כבישים. נתיבי איילון מקדמת עבור משרד התחבורה סלילה של כביש חדש בשם יצחק שמיר בחדרה, שיחבר בין מערב העיר למרכזה. במקביל מקדמת נתיבי ישראל, גם מטעם משרד התחבורה, פרויקט ענק להרחבת כביש 2, הכולל בנייה של מחלף חדש בצומת אולגה. אלא שנתיבי איילון, שאמורה לבנות את הרמפה שתחבר את כביש שמיר למחלף החדש, תכננה אותה בהתאם לגשר אולגה הנוכחי, הנמוך בחצי מטר מהמחלף המתוכנן.

 

 

עד השלמתם של שני הפרויקטים הללו, שאמורים לשחרר פקקים ביציאות ובכניסות של חדרה וגבעת אולגה, אין אפשרות להוציא היתרי בנייה במערב חדרה, ועל רקע זאת הורה מהנדס העיר נועם גרייף להקפיא את תוכניות הבנייה לאזור. "זה פשוט חלם, פאדיחה תכנונית ממדרגה ראשונה. מתכננים כביש בהיקף של 80 מיליון שקל ולא יודעים לאן הוא מתחבר. וזה אחרי שכבר יש אישור יציאה למכרז. מה הם עשו שלוש שנים?", זועם גרייף.

 

בנתיבי איילון טוענים כי הבעיה נפתרה, והם ישנו את התוכניות כך שהן יותאמו למחלף העתידי, אבל מהנדס העיר גורס כי השינוי הזה יעכב את המכרז בעשרה חודשים. לדבריו, אפשר לצאת למכרז כפי שהוא ללא המקטע האחרון של ההתחברות, ולבצע התאמות בשלב מאוחר יותר.

צבי גנדלמן, ראש עיריית חדרה צבי גנדלמן, ראש עיריית חדרה צילום: גיל נחושתן

 

בנוסף לכך גורמים בעירייה מפקפקים באמיתות כוונותיו של משרד התחבורה להוציא לפועל את פרויקט דרך שמיר. אותם גורמים מזכירים כי ראש עיריית חדרה צבי גנדלמן הוא איש מפלגת יש עתיד. קודמו בתפקיד חיים אביטן הוא איש ליכוד, ושר התחבורה ישראל כץ מצפה שאביטן ישוב לכס ראש העיר בבחירות הבאות, ומעדיף כי הוא יהיה האיש שיזכה לשבחים על חניכת דרך שמיר שתשחרר את חדרה מפקקים.

 

כביש שמיר ייסלל כמעקף, שיאפשר לכלי רכב להגיע מגבעת אולגה ישירות למרכז חדרה, במקום כביש שעובר בשכונות מגורים בעיר. משרד התחבורה כבר הקצה לצורך הפרויקט 80 מיליון שקל, ועבודות להעתקת תשתיות באזור כבר החלו. נתיבי איילון כבר הכינה את כל הדרוש למכרז לבחירת הקבלן המבצע.

 

אלא שנתיבי איילון לא לקחה בחשבון את התוכנית של נתיבי ישראל, שמקודמת כבר כמה שנים, להרחיב את המקטע בכביש 2, שמוביל ממחלף חבצלת השרון למחלף זיכרון יעקב, לאחר שחשבה שהפרויקט של כביש 2 לא ייכנס לתוכניות החומש של נתיבי ישראל. אלא שהתוכנית להרחבת כביש 2 הוכנסה לתוכנית החומש של נתיבי ישראל, ועל פי הערכות, המחלף החדש ייבנה בתוך כארבע שנים, וכאמור - יהיה גבוה בחצי מטר מהגשר הקיים היום.

 

ריבוי צווארי בקבוק

 

על פי מהנדס העיר, רמת השירות של כביש הגישה לשכונת גבעת אולגה היא F, כלומר הרמה הירודה ביותר שמציינת ריבוי צווארי בקבוק, מה שאומר שאין אפשרות להוסיף דירות חדשות באזור זה ולהגביר את הצפיפות בכבישים.

 

בשנים האחרונות קידמה חדרה כמה תוכניות בנייה במערב העיר שנועדו לממש את הפוטנציאל הגלום בחוף הים, וכן לאפשר את התחדשותה של גבעת אולגה. אבל אי אפשר להוציא את התוכניות האלה לפועל עד לפתרון בעיות התחבורה. עם התוכניות הבולטות שתקועות כעת נמנית תוכנית רובע הים, שבה פוטנציאל לבניית 10,000 דירות חדשות, 1,400 חדרי מלון, טיילת ופארק. גבעת אולגה מסמנת את גבולה הדרומי של התוכנית, והגבול הצפוני הוא נחל חדרה. בנוסף מקדמת העיר תוכנית ענקית לחידוש גבעת אולגה, ובה פוטנציאל להוספת כ־4,700 דירות חדשות לשכונה גבעת אולגה, כולל הריסת בנייני רכבת ישנים וחידוש תשתיות. שתי התוכניות האלה אושרו כבר בוועדה המקומית לתכנון ובנייה חדרה, וכל עוד לא יימצא פתרון תחבורתי מהנדס העיר לא יפקיד אותן בוועדה המחוזית.

גבעת אולגה גבעת אולגה צילום: עמית שעל

 

התוכנית להתחדשות גבעת אולגה מתווה כללים להכנת תוכניות מפורטות במתחמים קטנים בשכונה. הפוטנציאל הגלום בשכונה שעל שפת הים לא נסתר מיזמים שכבר החלו לקדם תוכניות מפורטות הנגזרות מהתוכנית הגדולה. כך אזורים מקדמת בנייה של כ־2,000 דירות, במקום 350 דירות. חברת פרפקט הנדסה מבקשת לבנות 1,100 דירות, במקום 172, וחברת ארזים מבקשת להוסיף במתחם אחר כ־300 דירות, במקום 36 דירות קיימות. גם משרד הבינוי מקדם תוכנית בשכונה לבניית 1,100 דירות בהליך של פינוי־בינוי, במקום 200 קיימות.

 

אלא שלאור רמת השירות הירודה של כביש הגישה אל השכונה וממנה נקבעו בתוכנית שלבי ביצוע, במצב הנוכחי אפשר להוציא לפועל רק כ־10% מפוטנציאל הדירות החדשות בה. סלילת רחוב יצחק שמיר תאפשר לבנות 30% מהדירות החדשות. הקמת מחלף אולגה החדש תאפשר לבנות 65% מהדירות החדשות. מימושה המלא של התוכנית יתאפשר רק לאחר השלמה של שורה ארוכה של משימות להרחבת צמתים שונים בחדרה.

 

"מדובר בתיאום מורכב"

 

ממשרד התחבורה נמסר: "בדומה לכל פרויקט תשתית נדרשים תיאומים מורכבים עם גורמים רבים. בפרויקט יצחק שמיר בחדרה נדרש לבצע תיאום עם חברת נתיבי ישראל הקשור לשדרוג כביש 2 (כביש החוף) שמתוכנן במסגרת תכנית החומש של החברה. הגורמים ההנדסיים בנתיבי איילון מקדמים את התיאום בנושא החיבור לכביש 2. במקביל מקודם הפרויקט כולו על פי לוח הזמנים המתוכנן".

 

מנתיבי איילון נמסר: "החברה תיאמה מראש את כל פרטי פרויקט רחוב שמיר בחדרה עם כל הגורמים הרלוונטיים בחברת נתיבי ישראל, וקיבלה את כל האישורים, ובכתב, מנתיבי ישראל, מחברת הבקרה של משרד התחבורה ומעיריית חדרה. אין כל הוראה לעצירת הפרויקט או לתכנון מחדש, ואין גם סיבה לכך. ערב יום העצמאות הורה משרד התחבורה לחברת נתיבי איילון לצאת לפרסום מכרז לביצוע הפרויקט, לאחר שכבר השלימה את התכנון, ותוך ביצוע התאמות מינוריות בקטע קטן, שאינן דורשות הריסה או כל פעילות חריגה, לפרויקט העתידי של חברת נתיבי ישראל באזור, אשר הוכנס באחרונה לתוכנית החומש. מכרז זה של נתיבי איילון לביצוע רחוב שמיר חדרה יפורסם במהלך החודש הקרוב. החברה צופה כי תשלים את הביצוע בהתאם ללוח הזמנים המתוכנן עד סוף 2019".

 

התייחסות נתיבי ישראל: "החברה עובדת באופן שוטף עם נתיבי איילון, המבצעת בין השאר את הפרויקט המדובר, כביש הגישה לחדרה מערב, שכן פרויקט הרחבת כביש 2 (החוף) פורסם ב־2012 וביצועו עתיד לצאת בקרוב".

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x