$
חדשות נדל

בלעדי לכלכליסט

מפקחי הבנייה פותחים בצעדי מחאה: "לא נישא על גבינו עם שכר מצומק את האדישות הממשלתית"

ל"כלכליסט" נודע כי יו"ר ההסתדרות שיגר מכתב לרה"מ ובו הוא מאיים שההסתדרות תנקוט בצעדים אם הממשלה לא תטפל כראוי בתאונות העבודה בענף הבניין

אמיתי גזית 12:5606.12.16

מפקחי העבודה פותחים במאבק בשר העבודה והרווחה חיים כץ. מתחילת השנה נהרגו 43 עובדים בבניין, ועוד כעשרה בתעשייה. המפקחים השייכים למינהל הבטיחות התעסוקתית שעבר למשרד הרווחה לפני חודשיים, טוענים שתנאי העבודה שלהם לא מאפשרים לטפל כראוי בתאונות, לא למנוע אותן ולא לחקור את הנסיבות שגרמו להן.

 

 

 

במכתב חריף ששלחו היום (ג') לכץ, הם מודיעים על צעדי מחאה הכוללים הפסקה של שימוש ברכבם הפרטי וטיפול בפניות מעבר לשעות העבודה.

 

בנוסף לידי "כלכליסט" הגיע מכתב ששלח לפני שבוע יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לרה"מ בנימין נתניהו ובו איום כי ההסתדרות תנקוט בצעדים אם הממשלה לא תטפל כראוי בתאונות העבודה בענף הבניין. "נוכח המחדל המתמשך, הזלזול בחיי אדם", כותב ניסנקורן, "הריני להודיעך כי בכוונת ההסתדרות לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותה, לרבות בצעדים ארגוניים".

 

הטענה של המפקחים, כולם בעלי תואר הנדסאי או מהנדס, היא כי שכרם הנמוך אינו מאפשר למלא את כל התקנים, שכן מועמדים לתפקיד מבטלים את מועמדותם כאשר מתבררת להם המשכורת. "השכר המשולם למפקחי המינהל, בוגרי לימודי הנדסה ומדעים, ממשיך להיות מגוחך אל מול היקף עבודתנו והאחריות המוטלת עלינו", הם כותבים לשר.

 

המפקחים אומרים כי כתוצאה מכך מעט המפקחים שעוד נותרו בתפקיד נאלצים לשאת בעומס עבודה רב. בנוסף, לא הוקצו למפקחים רכבים, ובלית ברירה הם נאלצים להגיע לאתרי בנייה לצורך פיקוח או חקירה לאחר תאונה, ברכבם הפרטי הוא בתחבורה ציבורית. לטענתם, הם גם זוכים ליחס מזלזל מצד הנהלת משרד הרווחה.

 

"מאז המעבר לאכסניה החדשה, נראה כי הנהלת המשרד עושה כל מאמץ לסמן לנו את המיאוס וחוסר הגיבוי הבוטה ממפקחי הבטיחות של המינהל", כותבים המפקחים. על פי המכתב פגישות שניסו לקיים עם מנכ"ל המשרד לא הניבו תוצאות: "בפגישה עם מנכ"ל משרד העבודה והרווחה, הושתקה ראש המינהל לבטיחות תעסוקתית על ידי המנכ"ל" ופגישה אחרת עימם בוטלה.

 

"נמסרו רק 3 רכבים למפקחים"

 

בעניין הרכב טוענים המפקחים כי כבר לפני שנתיים ביקשו ממינהל הרכב הממשלתי 16 רכבים, ובחודשים האחרונים קיבלו אישור לכך. אך "נכון לעכשיו, נמסרו בסה"כ 3 רכבים למפקחים, ולצערנו, מנכ"ל משרד העבודה מסרב למסור לידינו, המפקחים, את הרכבים הללו, בתואנה שהוא צריך להמשיך וללמוד את הנושא". על פי המפקחים בעקבות העיכוב במסירת הרכבים הם נדרשים לחזור ולהגיש את הניירת שהוגשה לפני שנתיים.

 

קריסת החניון ברמת החיל קריסת החניון ברמת החיל צילום: דנה קופל

 

"אי לכך, אנו ממשיכים להתנייד ברכבינו הפרטיים, על חשבוננו, לאתרי בנייה ומקומות עבודה מרוחקים תוך שאנו נושאים בעלות הנזקים שנגרמים לרכבינו כתוצאה מהנסיעות הללו. בנוסף כחלק מעבודותינו השוטפת בתוך הערים, אנו מתניידים בתחבורה הציבורית לפגישות עבודה עם אנשי משטרה".

 

מה יכללו העיצומים?

 

במכתבם מפרטים המפקחים צעדים שינקטו מעתה: "המפקחים לא יעשו שימוש ברכבם הפרטי מעבר להקצבה המינימלית המוקצית להם ויתניידו בתחבורה ציבורית בלבד. אין אוטובוס לאתרי בנייה מרוחקים כדוגמת חריש, כרמי גת ועוד? לא נוכל להגיע".

 

בנוסף, מדגישים המפקחים כי לא יעבדו מעבר לשעת העבודה המשולמת להם: "החל מהשעה 17:00 לא נתפנה לטלפונים מהמשטרה, חברת חשמל, רשויות מקומיות ושאר גורמים; לא נוכל להגיע בערבים להשתתף בחקירות משטרה בתחנות, בהן נחקרים באזהרה מעסיקים בחשד לגרימת מוות ברשלנות".

 

בסיומם מכתבם שולחים המפקחים עקיצה לשר כץ שהבטיח בעבר לטפל בתאונות העבודה באמצעות רחפנים: "ייתכן כי רחפנים יוכלו בעתיד לטפל במקומנו בכ-30 אלף היתרים והסמכות שונות אשר מועברות לטיפולנו, לבקר כ-200 אלף תסקירי מעליות בשנה, להיכנס לפירי מעליות בתוך מבנים כדי לוודא גידורים או אי קיומם של אלתורי חשמל מסוכנים ועוד כיד הדמיון הטובה. אבל עד שזה יקרה, מפקחי המינהל לא יישאו על גבם ועל בסיס השכר המצומק המשולם להם את האדישות הממשלתית המופגנת כלפי אופן העסקת עובדיה".

 

ממשרד הרווחה נמסר: "מכתב המפקחים עדיין לא הגיע ללשכתנו ,כנראה שהמפקחים בחרו לשלוח אותו קודם לתקשורת. מיד עם כניסתו לתפקיד פועל השר על מנת לסדר את הכאוס שמצאנו במחלקה זו. השר מביע תמיכה בלתי מסויגת בזכות השביתה למפקחים כמו לשאר העובדים בישראל יש את הזכות לשבות במידה והם מרגישים שתנאי עבודתם אינם הולמים. נמתין לקבלת המכתב ונגיב לפקחים בהתאם. יצוין כי מיד עם כניסתו לתפקיד פועל השר על מנת לסדר את הכאוס שמצאנו במחלקה זו. אנו מברכים על התעוררותם של הפקחים אחרי שנים של שכר נמוך ומביעים תמיהה היכן הם היו עד כה. אם המפקחים חושבים שזו הדרך לשפר את שכרם שיממשו את זכותם. אנו מאחלים להם הצלחה".

 

תגובת הקואליציה למניעת תאונות עבודה למחאת המפקחים: "לפני 4 חודשים קיבל השר כץ לידיו פיקדון יקר ערך - האחריות על בטיחות העובדים בישראל עליה מופקד מנהל הבטיחות התעסוקתית. למרבה הצער, מאז כניסתו לתפקיד נמנע השר מלקדם את הסעדים הנדרשים בדחיפות לשיפור פעולות הפיקוח. תנאי ההעסקה הירודים של מפקחי וחוקרי מנהל הבטיחות ידועים זה מכבר לכל ונידונו הן בוועדות הכנסת והן ע"י מבקר המדינה, אך דבר לא השתנה. מצב עניינים בלתי סביר זה הוא שהוביל את המפקחים, בלית ברירה, לצעדים הננקטים כעת, כאשר הם נותרים לבדם בתפקיד 'המבוגר האחראי' אשר דואג בפועל לעתידו של הפיקוח".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x