$
חדשות נדל

מפלסים דרך לדירה: החסמים יוסרו, מחירי הדירות יירדו?

קבינט הדיור השיק את תוכנית נתיב לדירה בהשקעה של 4 מיליארד שקל לבניית כבישים ומחלפים שאמורים לשחרר פקק של פרויקטים תחבורתיים. המטרה: להנגיש 50 אלף יח"ד שישווקו בשנים הקרובות. "כלכליסט" מציג את עשר התוכניות הבולטות

ליאור גוטמן 07:0526.06.14

השבוע הכריז קבינט הדיור על הקצאת 4 מיליארד שקל לפרויקטים בתחום התחבורה ברחבי הארץ. מדובר בפרויקטים שהשלמתם אמורה לשחרר חסמים תחבורתיים המונעים כעת שיווק של עשרות אלפי יחידות דיור, לחלץ על הדרך את הנהגים מהפקקים ולתרום באמצעות כך להורדת מחירי הדירות.

 

ההקצאה תוכננה עם משרדי התחבורה, השיכון והאוצר ורשות מקרקעי ישראל. אלא שמבדיקת "כלכליסט" עולה כי חלק מתוכניות הפיתוח נלקחו מתוכניות החומש של חברת נתיבי ישראל (מעצ לשעבר), ועברו שדרוג לקראת הצגתם מחדש. בנוסף, התקציב המקורי שעמד עד 2 מיליארד שקל הכפיל את עצמו בשל מעבר תקציבים בין רשויות שונות.

כך למשל, המימון לפרויקט הקשת של מודיעין – חיבור העיר לקו מסילת הרכבת המהיר בין תל אביב לירושלים (A1ׂ) – עבר בחלקו ממשרד התחבורה לרשות מקרקעי ישראל, מה ששחרר בצד השני של משרדי הממשלה 150 מיליון שקל עבור פרויקטים לתחבורה בעיר חריש.

 

 

במשרד התחבורה מסבירים שרעיון הצרחת תקציבים מסוג זה שוכפל כמה פעמים, כך שנמצא מימון לא רק לתוכניות קיימות, אלא גם לתוכניות אחרות וחדשות שיאפשרו שיווק של עשרות אלפי יחידות דיור.

 

תוכניות התחבורה נולדו לאחר כמה ישיבות אינטנסיביות בין אנשי מינהל התכנון לבין בכירי משרד התחבורה. המטרה הראשונית היתה לאחד בין תוכניות ארוכות טווח שקיימות בכל מקרה כמו תוכנית של חברת נתיבי ישראל, תוכניות בפיתוח של רכבת ישראל ותוכניות עירוניות אחרות, לבין צורכי הבינוי.

 

 

במשרד התחבורה מרוצים וציינו כי "עברו הימים בהם לא הבינו את הקשר בין פיתוח תחבורתי לקירוב הפריפריה למרכז וההפך, ולראיה השינוי העצום שחל במחירי הדירות באזור יקנעם אחרי החיבור של כביש 6 או בביקוש לדיור ביבנה, אשקלון ואפילו שדרות ביום שאחרי החיבור לרכבת ישראל".

 

מי שהיו אחראים על פיתוח תכנית האב הזאת הם: סמנכ"לית תשתיות במשרד התחבורה קרן טרנר, שי יפתח סמנכ"ל פיתוח עסקי ברמ"י וצחי דוד, רכז מינהל במשרד האוצר. חברת נתיבי ישראל תהייה זרוע הביצוע ברוב הפרויקטים. "כלכליסט" מציג את עשר התוכניות הבולטות, אומדני העלויות, לוחות הזמנים והפקקים שאותם פרויקטים אמורים לשחרר.

 

 צילום: אלעד גרשגורן
 צילום: אלעד גרשגורן
 צילום: אלעד גרשגורן
 צילום: אלעד גרשגורן
 צילום: אלעד גרשגורן
 צילום: אלעד גרשגורן
 צילום: אלעד גרשגורן
  צילום: אלעד גרשגורן
 צילום: אלעד גרשגורן
  צילום: אלעד גרשגורן

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x