שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
חדשות נדל"ן

"כשהממשלה רוצה לספק דיור בר השגה - היא מצליחה"

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, אמר כי המפתח להוזלת הדירות נמצא בידי הממשלה: "איך בחריש יש פתאום דירות שיעלו 600 אלף שקל?"

שי פאוזנר 17:4822.10.12

"המדינה היא זו שיכולה להוזיל את הדירות", כך אמר היום (ב') ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, בכנס מנהלי הפרויקטים השישי שערך האיגוד בגני התערוכה בתל אביב. בובליל ציין כי בתקופה האחרונה מאיימים כל הזמן בקיצוצים בתקציב, אבל הקיצוץ היחידי שיתבצע בסופו של דבר הוא קיצוץ בתשתיות. לדבריו, "ללא השקעה בתשתיות לא נראה יותר את התופעה של זוגות צעירים מהמרכז שרוכשים דירות ביבנה ובחדרה. עד לפני מספר שנים יבנה היתה העיר שמעבר להרי החושך עבור תושבי המרכז ורק פיתוח התשתיות אפשר את הרחבת מעגלי הביקוש". הוא קרא למהנדסים לעמוד עם הקבלנים כ"חומה בצורה" מול הממשלה ולהילחם בכל ניסיון לקצץ בתקציבי התשתיות.

 

בובליל הוסיף כי המפתח להוזלת הדירות נמצא בידי הממשלה. "ראו זה פלא - כשהממשלה רוצה לספק דיור בר השגה למגזר ספציפי, היא מצליחה. איך בחריש יש פתאום דירות שיעלו כ-600 אלף שקל. למה בפתח תקווה לא ניתן לשווק קרקעות לדירות במחירים כאלו? הרי עלויות הבניה זהות בכל מקום. התשובה היא ש-70% ממחיר הדירה נמצאים

בשליטת הממשלה ובאים לידי ביטוי במחיר הקרקע ובמסים, והמדינה היא זו שיכולה להוזיל את הדירות. הקבלנים ימכרו דירות בחריש ב-600 אלף שקל, וגם הם וגם המהנדסים ירוויחו ויבצעו זאת בשמחה" .

 

יו"ר איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות דני מריאן ביקר בכנס את הממשלה על הסבת פרויקטים לממשלתיים. "יש לעצור מגמה של העברת מגה פרויקטים בתחום התשתיות לטיפול המדינה. הממשלה צריכה לפעול כגורם מאפיין, מתקצב וכרגולטור ולא כגורם מבצע. תפקיד זה יש להשאיר לשוק הפרטי". 

 

"פרויקט הרכבת הקלה בתל אביב הועבר לפני כשנתיים לביצוע תקציבי על ידי חברת נת"ע, ופרויקט כביש 531 הועבר גם הוא לביצוע על ידי החברה הלאומית לדרכים. לאחרונה פורסם שפרויקטים אלו כבר חורגים באופן משמעותי מלוח הזמנים שהוקצב להם ותקציבם כבר גדל באופן משמעותי. לצערי נראה שעדיין לא נאמרה המילה האחרונה בנושא ומגמה זו תמשיך ותתקדם ככל שיתקדם ביצוע הפרויקטים".

דני מריאן דני מריאן

 

לדבריו "אין ספק שהממשלה יכולה להוביל ולבצע פרויקטים רחבי היקף וכבר עשתה זאת בעבר, אבל אין תחליף לידע הנצבר, לגמישות התפעולית, לנסיון של השוק הפרטי בטיפול במגה פרויקטים. ההצלחה של פרויקטים כמו כביש חוצה ישראל, מתקני ההתפלה, עיר הבה"דים ואחרים מדברת בעד עצמה".

 

מריאן ציין גם את החסמים בשוק ההנדסה כיום, ואמר כי נחוץ עדיין שיפור בתחום שכר הטרחה המשולם למהנדסים, בעיקר בתחום שרותי התכן השונים. לדבריו שכר הטרחה בישראל נמוך משמעותית משכר הטרחה המשולם בחו"ל. הדבר גורם לא רק לקושי למהנדסים לתת שירות ברמה נאותה, אלא גם לבריחת מהנדסים לעבודה בחו"ל ולביקוש נמוך למקצוע באקדמיה ובמכללות, שיחד עם המחסור המסתמן במהנדסים יפגע ביכולת של המדינה והשוק הפרטי לקבל שרותים ברמה ובכמות הנדרשת.

 

 

  

בטל שלח
    לכל התגובות
    x