שימו לב, אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר. קראו עוד הבנתי
נדל"ן

שיטרית: "הטיפול של הנגיד בענף המשכנתאות גורם לכך שעניים לא יוכלו לקנות דירות"

שר השיכון לשעבר בכנס הנדל"ן המתקיים באילת: המדינה צריכה להעניק ריבית נמוכה לכל מי שקונה את דירתו הראשונה. לגבי הרפורמה בחוק התכנון והבנייה אותה מוביל רה"מ אמר שיטרית: הרפורמה תוביל למצב בו הולילנד יראה כמשחק ילדים

"הטיפול של הנגיד בענף המשכנתאות גורם לכך שאנשים עניים לא יוכלו לקנות דירה", כך אמר ח"כ מאיר שיטרית במהלך פאנל בכנס הנדל"ן ה-13 של ארגון הקבלנים והבונים של תל אביב-יפו-בת ים המתקיים באילת. "אם אתה מגדיל את הריבית על משכנתאות הדבר יביא לייקור דירות ולא להפך", הוסיף.

 

על פי תפיסתו, המדינה צריכה להעניק ריבית נמוכה לכל מי שקונה את דירתו הראשונה. כמו כן, הריבית הנמוכה בתחום המשכנתאות הייתה נכונה לדעתו מבחינה חברתית. סגן שר השיכון לשעבר, ח"כ מאיר פורוש שהשתתף אף הוא בפאנל הוסיף כי המטרה של הנגיד היא להוריד ביקושים אבל פעולה זו בלבד לא תוכל להוות פיתרון למצוקת הדיור הנוכחית בישראל.

 

בפאנל השתתפו גם נציגי החברות הקבלניות - היזם אורי דורי והבעלים של קבוצת לוינשטיין, שאול לוטן.

 

"רפורמה מטומטמת ומסוכנת"

 

הבקורת החריפה שהשמיעו הבכירים בכנס לא הופנתה רק כלפי נגיד בנק ישראל. על רקע יציאתו לדרך של הקמפיין המתוקשר בנושא הרפורמה במנהל מקרקעי ישראל דנו הארבעה ביעילותה של הרפורמה המתוכננת במסגרתה יעביר המנהל את הבעלות של אחוזים ניכרים מהבתים בישראל לתושבים. כיום מרבית תושבי מדינת ישראל חוכרים את בתיהם מהמנהל בחוזים ארוכי טווח ולכן כל שינוי במבנה הדירה מחייב גם רישום בטאבו מה שלטענת מנהל מקרקעי ישראל יוצר עומס רב על המערכת ועל עובדיה. השאלה שהעסיקה את משתתפי הדיון היא האם העברת הבעלות בטאבו לרוכשים אכן תפנה כוח אדם אשר הינו קריטי להנעת תהליכים אחרים שבסופו של דבר ישחררו יותר קרקעות לבנייה למגורים במדינת ישראל.

 

שיטרית לא השאיר ספק באשר לעמדתו בנושא: "בעיני הרפורמה במנהל מטומטמת. הרפורמה בתכנון עוד יותר מטומטמת, אבל זה כבר נושא אחר", אמר והוסיף: "בתקופתי כשר השיכון חשבתי שצריך להפוך את המנהל לחברה ממשלתית, כמו שעשו לבזק בעבר. ברגע שבזק הבינו שכל טלפון מכניס עוד כסף הם התחילו לתת שירות. הלוואי שהמהפכה הזו תפנה את פקידי המנהל לתת שירות אמיתי".

 

גם פורוש הודה כי אינו יודע אם השינוי הזה יפנה משאבים שאכן יעזרו להגדיל את המצאי של יחידות דיור, אבל הוא מאמין כי המהלך עצמו שולח מסר נכון לציבור. "אני חושב שמעבר לרפורמה זה משדר מה המדינה חושבת שצריך להיות. האם המדינה צריכה להחזיק הכל בידיה או שהיא נותנת סמכויות לתושבים שלה. זה מעביר מסר כלפי מה שצריך לקרות בענף הבניה וזה דבר נכון לעשות", אמר.

 

בקרב הקבלנים התגלתה מחלוקת בעניין. לוטן לא מאמין כי שינוע של 100 או 200 פקידים יעשה שינוי במדיניות המנהל ואילו דורי מאמין כי מבחינה חברתית מדובר ברפורמה נכונה. "יש אלפי משפחות שגרות בחכירה. אז מה אחרי 49 שנים יפנו אותן מהדירות? או כל סגירת מרפסת צריכה לחייב אותך לרוץ לטאבו? מהבחינה הזו הרפורמה נכונה חברתית. אבל היא לא מתמצה בזה. הרפורמה היא שמי שיושב על קרקעות המדינה מתנהל במנהל תקין".

 

הרפורמה בחוק התכנון והבניי ה: מי ידאג שהכבישים יתחברו?

 

גם בנושא הרפורמה אותה מוביל ראש הממשלה בחוק התכנון והבנייה הרוחות סערו. שיטרית טען כי מדובר ברפורמה מסוכנת שתוביל לדבריו למצב בו "הולילנד יראה כמשחק ילדים". הסיבה לכך לדבריו היא כי הוועדה המקומית שתקבל כח רב מידי. "התחרות בין הרשויות המקומיות תהיה מי יבנה גבוה יותר, חזק יותר יקר יותר. ומי ידפק מזה? הפריפריה. בנוסף ברגע שראש עיר יכול להחליט על הגדלת אחוזי בנייה זה יגרום לשחיתות נוראית שקיימת גם כך". עוד הוסיף שיטרית שהוא דואג כי לא יהיה גורם אחד שידאג כי התוכניות המקומיות יתחברו אחת לשנייה. "מי ידאג שהכבישים יתחברו אחד לשני אם כל וועדה תתכנן בשטח שלה?", שאל.

 

פורוש מצידו טען כי יכול להיות שהוצאת הרפורמה לדרך הינה בגדר תהליך מסובך, אבל תמיד יהיו סיבות מדוע לא לעשות שינוי וכי הוא רואה בשינוי זה שינוי חיובי.

 

"אפשר לעשות שינויים בלי רפורמה גדולה ומפחידה. אני בספק אם השרים שהעבירו את החוק הזה קראו אותו בכלל", ענה שיטרית לפורוש.

 

דירה להשכיר

 

עוד סוגיה בוערת שעלתה לשולחן הדיונים היא האם יש לעודד כיום קבלנים לבנות דיור להשכרה ולא למכירה כחלק מהפתרונות למצוקה שנקלעים אליה זוגות צעירים רבים בעקבות התייקרות מחירי הדיור. ח"כ שיטרית שהצליח בעבר לקדם את הנושא בכנסת אמר כי הוא רואה בכך פיתרון נכון. נציגי החברות היזמיות הסבירו כי ישנם מודלים בהם דיור להשכרה יוכלו להשתלם ליזם מהבחינה הפיננסית. "היה פרוייקט ברעננה שבו יזם בנה דיור להשכרה בעידוד ממשלתי", הסביר דורי. "שם ניתנה לו האפשרות למכור את הדירות לאחר 10 שנים ולכן זה היה פרויקט משתלם. היום מדברים על בניה להשכרה למשך 25 שנה ובזה אנחנו לא יכולים לעמוד". לוטן המשיך את דבריו של דורי והסביר כי בנכסים מסחריים התשואות על בניה להשכרה עומדות על כ-8% ואילו בבנייה למגורים מדובר בתשואה ליזם של כ-2-3% בלבד. "במקרה כזה לא משתלם לנו לבנות".

 

בסיום הדיון תקפו חברי הפאנל את שיטרית על החלטתו משנת 2003 להפסיק את התכנון במרכז הארץ במטרה לפתח את הפריפריה. לדברי לוטן זהו מהלך שאין לעשותו. שיטרית הגן על עמדתו ואף ציין כי בעיניו גם כיום, למרות שמדיניות זו הופסקה, יש להפסיק לתכנן בניה במרכז ובערים הגדולות ולעודד בניה בנגב ובגליל. "זו לא צריכה להיות מדינת תל אביב. שיעודדו בניה בנגב ובגליל- זה הפיתרון הכי ציוני שיש".

 

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x